Dobrodošli u 2023. godinu koja je počela jako uzbudljivo za sve u digitalnom svijetu. Nakon uspješnog launcha AI chatbota ChatGPT krajem studenog 2022.godine, ove godine glavna tema jest upravokoju će ulogu odigrati AI za SEO. Najveća briga je kako će korištenje umjetne inteligencije utjecati na kreatore sadržaja, pretraživanje i SEO.
U ovom tekstu doznajte:
- što je umjetna inteligencija
- što je OpenAi
- što je ChatGPT
- što je LLM
- Koja je razlika između ChatGPT-a i OpenAi Playgrounda
- kakav sadržaj može stvoriti AI
- hoće li ChatGPT ubiti SEO
AI ili artifical intelligence (umjetna inteligencija) koristi kompjutere i mašine da oponaša proces razmišljanja kao ljudski um.
Umjetna inteligencija odavno se koristi za različite funkcije u svijetu oko nas, no tek kad je OpenAI predstavio ChatGPT, nastala je tzv. mainstream strka.
OpenAI je neprofitna istraživačka tvrtka koju su 2015. godine u San Franciscu osnovali Elon Musk i Sam Altman, a cilj joj je razviti i upravljati umjetnom inteligencijom (AI) koja će služiti čovječanstvu.
OpenAI Playground je web alat koji vam omogućuje da se igrate s GPT-3 i drugim OpenAI modelima na interaktivan način.
ChatGPT je napredni sustav umjetne inteligencije dizajniran da simulira prirodni razgovor ljudi. Ovaj alat ili mašina vam omogućuje da se u stvarnom vremenu igrate s GPT-3.5 kroz chat sučelje i dođete do sadržaja i informacija, za što koristi model LLM -large language model.
Large language model (LLM) je umjetna inteligencija temeljena na enormno velikoj bazi podataka koja pak koristi još jedan LLM- InstructGPT- treniran da prati naredbe od ljudi i stvara dugačke i iscrpne odgovore na kompleksna pitanja.
Koja je razlika između ChatGPT-a i OpenAi Playgrounda?
Chat GPT je dobar izbor želite li na brzinu generirati tekst kroz neku naredbu, dok je OpenAI Playground namijenjen naprednim korisnicima koji žele eksperimentirati s različitim postavkama i opcijama kako bi podesili ponašanje modela.
Korisnik pomoću ova dva alata u par sekundi može dobiti odgovore na brojna pitanja, ali i sastavljenu pjesmu, tekst ili esej na neku zadanu temu.
Evo kako je OpenAI Playground sastavio pjesmicu o SEO-u i djevojci:
Evo što je ChatGPT odgovorio kada sam ga pitala tko sam ja:
No dosta dobro je odgovorio na pitanje “Kako riješiti pelenski osip kod beba”:
Kad su korisnici otkrili jednostavnost korištenja ovog alata, ChatGPT je postao senzacija na internetu, posebice na Twitteru, gdje su korisnici objavljivali screenshotove sjajnih rezultata, ali i potpunih promašaja koje je producirala umjetna inteligencija.
Evo i mog primjera gdje je OpenAI pomiješao kruške i jabuke (imam poveznicu s IVF-om, ali samo kao klijentica, nikakva vlasnica):
ChatGPT vs Google za sadržaj i SEO
Kad nešto trebate saznati na brzinu, idete na Google, ukucate to što vas zanima i za sekundu dobijete na stotine odgovora. Oni koji su među TOP rezultatima na Googleu dobivaju promet prema svojem webu, ali i prihode.
ChatGPT je chatbot koji može primati naredbe i pisati tekstove.
Jako je dobar u odgovaranju na jednostavna pitanja jer kombinira javno dostupno znanje sa svih strana, otprilike kao da pitate osobu koja zna sve. Osim toga, zna jako lijepo “pisati” pjesme, a može samostalno napraviti i plugin za WordPress. Može pisati i na hrvatskom.
No možete li ga koristiti za podizanje vidljivosti svoje web stranice, odnosno za SEO svoje stranice? Ovisi.
- Iako je kvaliteta sadržaja koje producira ChatGPT često izvrsna, postoje neka ograničenja.
ChatGPT ne zna ništa o događanjima i sadržajima stvorenim nakon 2021. godine. Trebate li svježe informacije, Google je vaš prijatelj, ne ChatGPT.
- ChatGPT nije za stručne tekstove – jer mu fali stručnjak
Producira li umjetna inteligencija za vas pjesmice ili horoskop za 2023. godinu, tu zapravo nema nikakve štete i slobodno ju objavite. Google vas za to vjerojatno neće kazniti.
No koristite li ChatGPT za generiranje stručnih tekstova, ono što će vam ChatGPT producirati nerijetko može biti puno grešaka. Osim toga, ako niste stručni, kako ćete znati je li sadržaj kojeg ste dobili od mašine koristan i da neće naštetiti krajnjem korisniku.
Okanite se pisanja stručnih tekstova pomoću umjetne inteligencije. Koristite ChatGPT za dobivanje ideja i za koncepte tekstova, ali nemojte objavljivati stručan tekst kojeg stručnjak nije vidio.
- Osim toga, sadržaj koji producira ChatGPT se može detektirati. Google zna je li sadržaj napisala osoba ili AI.
Navodno je napravljeno je kriptirano obilježavanje (watermark) sadržaja koje će pomoći u otkrivanju sadržaja putem OpenAI proizvoda kao što je ChatGPT.
No hoće li Google kažnjavati AI-generated sadržaj? Ne nužno.
Iako je Googleovac John Mueller lani izjavio kako je AI-generated sadržaj stvoren s ciljem manipuliranja rankinzima u suprotnosti s politikom tvrtke, Googleov PR-ovac Danny Sullivan napomenuo je kako umjetno stvoren sadržaj nije u cijelosti zabranjen.
“Cilj naše tražilice jest korisnicima dati koristan i relevantan sadržaj. Naš tim za pozicioniranje fokusiran je na korisnost sadržaja, ne na način kako je taj sadržaj stvoren.To nam omogućuje da napravimo rješenja koja će smanjiti sve tipove beskorisnikog sadržaja na Searchu, bez obzira jesu li ga stvorili ljudi ili mašine,” izjavio je za Futurism.
Neće vas Google kazniti ako napišete sadržaj putem AI, ali vas može kazniti ako je vaš sadržaj duplikat (kojeg je AI pokupio s nekog weba i vama ponudio) ili je beskoristan korisnicima. Kako bi se riješio spama i nestručnih tekstova, Google je launchao prije nekog vremena Helpful Update koji služi tome da korisnicima servira koristan sadržaj. Detektira niskokvalitetan sadržaj i snižava mu pozicije na rezultatima pretraga.
Zanimljivo će biti pratiti što će se događati s webovima poput CNET-a, Bankratea i creditcards(.)com-a, svi u vlasništvu iste tvrtke RedVentures, koji već koriste AI za pisanje istih članaka. Oni to ni ne skrivaju. Iako je ovo direktno u suprotnosti s Googlevim smjernicama, najgore je što bi se moglo dogoditi da se web preplavi s jednim te istim sadržajem.
- ChatGPT nije za tehnički SEO
Umjetna inteligencija još uvijek ne može odraditi brojne tehničke stvari i analize koje može čovjek. Nijednu od naredbi koju sam dala ChatGPT-u vezano za tehnički SEO nije mogao odraditi jer naprosto nije spojen na internet, već mi je mogao ponuditi tek fraze tj definicije onog što sam tražila.
Hoće li ChatGPT ubiti Google?
Kako je pisao New York Times, u Googleu su proglasili izvanredno stanje jer se ChatGPT odmah proglašavao „ubojicom Googlea“, a pritom Google ima u rezervni još jači AI chatbot– vlastiti Language Model for Dialog Applications (LaMDA).
Ako ChatGPT možete odgovoriti na naša pitanja, logično pitanje koje se nameće jest „Hoće li zamijeniti Googleovu tražilicu?“
Za sada neće. Tražilica nam ne služi samo da dobijemo informacije, a prečesto ni ne znamo što tražimo već guglamo s par riječi ne bi li dobili neki rezultat za kojeg mislimo da je to ono što smo tražili. A i dosta informacija koje tražimo su vezani za aktualnosti te za vrlo stručne stvari za koje ipak volimo znati tko je autor, odnosno tko je izvor.
Osim toga, za razliku od Googlea koji svakodnevno crawla i indeksira na milijune novih stranica i sadržaja, LLM-vi za dodavanje novih informacija moraju doslovce ponovo istrenirati model.
Što ćemo s autorskim pravima?
Trenutni ChatGPT radi na GPT-3.5. arhitekturi, a uskoro navodno izlazi GPT-4 koji je 500 puta jači od ChatGPT-a pa se očekuju i bolji rezultati. Najavljuju kako će u jednoj sekundi moći producirati čak 60.000 riječi, što je prosječna knjiga!
Zamislite da svakog dana možete napisati neku knjigu. Npr. kažete umjetnoj inteligenciji nešto poput: “Hey ChatGPT, create a 200-page document that summarizes the most popular self-help books”.
Kako će se regulirati autorska prava na knjige, hoće li korisnici htjeti kupovati takve stvari i čitav niz drugih pitanja otvoreno je u ovom trenutku vezano za sadržaj koji AI producira.
Zašto Google nije launchao svoj AI chatbot? Zbog para i straha.
Najveći izazov ChatGPT-a jest svakako poslovni model. Google ima oglase od kojih mu se u kasu svake godine slijevaju milijarde dolara.
Google trenutno ima obje strane: i korisnike i oglašivače. I jako dobar sustav koji mu omogućuje da konstantno uči o korisnicima (kroz YouTube, Gmail, Chrome i Android) te da i dalje servira što bolje.
Upravo u tom grmu leži zec zašto Google nikad nije pustio u javnost svoj AI chatbot. Naštetio bi vlastitoj zaradi od oglasa koji su mu u 2021. godini donijeli 81% ukupnih prihoda, no postoji još jedna bojazan –manipuliranje podacima.
Ai chatbotovi imitiraju ljudski govor, a kako podatke prikupljaju s interneta, postoji strah da bi korištenje AI-a moglo pomoći u širenju negativnih vijesti, lažnih vijesti i pogodovati seksističkim i rasističkim sadržajima.
Budućnost je ovdje, čekamo nastavak tog putovanja i posebice nas zanima kakvu će ulogu Google odigrati u svemu tome.
Najnoviji članci
Ovo je 15 najboljih SEO Chrome ekstenzija koje će vam olakšati posao
SEO ekstenzija dodaje funkcionalnost browseru. Može se instalirati na brojne web preglednike, no najviše ih ipak ima za Googleov Chrome.
28 kolovoza, 2024Long-tail ključne riječi: Zašto su rijetko guglane fraze izvrsna prilika za vas?
Kako se najlakše pozicionirati među rezultatima na Googleu? Putem long tail riječi koje imaju mali volumen, ali donose konverzije!
18 lipnja, 2024Kako radi Google algoritam više nije tajna: Procurio je Googlev interni dokument o ranking faktorima
Do sada najveće curenje informacija o tome kako radi Googlev ranking algoritam dogodio se krajem svibnja te je dosta uznemirio SEO zajednicu.
30 svibnja, 2024