Kako nagovoriti kupca da nešto klikne ili kupi putem display oglasa ili kad je već na vašoj web stranici? Odgovor je: dobar call-to-action!
Imate li trenutno neki proizvod ili aktivnu uslugu koju baš ne koristite? Jednom ste stisnuli neki gumb osjećajući kako vam baš to treba ili kako je super prilika i sad imate pretplatu na HBO, stotine mailova na koje ste dobrovoljno pristali da vam „spamaju“ i kremu s kojom ne znate što biste. Vjerojatno je tu ključnu ulogu odigrao učinkovit poziv na akciju, odnosno call to action (CTA) na nekoj stranici.
- 47% web stranica imaju jasan call-to-action gumb kojeg korisnici uoče u roku od 3 sekunde.
- Više od 90% posjetitelja koji pročitaj vaš naslov također pročitaju i teksta na gumbu, odnosno tzv. CTA copy.
- Emailovi koji imaju samo jedan call-to-action (poziv na akciju) povećavaju prodaju i do 1617% (Wordstream).
- CTA koji su dio anchor teksta u blogovima povećavaju konverzije i do 121% više nego banner oglasi (Hubspot 2021)
Dobar poziv na akciju ili CTA iznimno je važan element vaše stranice.
Neka bude uočljiv u prvom zaslonu, jasan, oblikovan kao aktivni glagol i postavljen na JEDINOM istaknutom gumbu.
Što je call to action ili CTA?
Call to Action je poruka koja usmjerava korisnike na sljedeći logičan korak u prodajnom procesu.
CTA je obično riječ ili kratka fraza kojom uvjeravamo osobu da mora djelovati u onom smjeru kojem mi kao prodavač želimo. Ponekad želimo da osoba počne koristiti našu uslugu, da nas nazove, da komentira članak, da pogleda neki drugi članak, da se pretplati na newsletter ili pak da kupi nešto.
Neke od CTA fraza su vam već poznate:
- “Pročitaj više”
- “Pretplati se na newsletter”
- “Podijeli na Facebooku”
- “Dodaj u košaricu”
- „Prijavi se“
Kako izgleda CTA?
CTA dolazi u različitim oblicima, no najčešće kao fraza na jasno istaknutom gumbu kojeg je lako kliknuti. CTA možete biti i link ili fotografija s tekstom, postavljen na strateško mjesto kako biste ga uočili točno u pravom trenutku.
Ukoliko se ne radi o linku unutar blog posta, najbolje je da CTA bude gumb. Ljudi već znaju što znači gumb – klik!
CTA poziv neka bude gumb, a ne link. I neka bude zaobljen.
Ljudi vole zaobljene linije. Istraživanje je pokazalo da zaobljeni rubovi privlače pažnju na ono što piše unutar gumba, dok gumb s kutevima odvlači pažnju od centra gumba. Ljudi više vole zaobljene oblike i ti ih oblici tjeraju na više aktivnosti u vizualnom korteksu. (Bar, M., & Neta, M. (2006). Humans prefer curved visual objects. Psychological Science, 17(8), 645-648).
Koje boje su najbolje za CTA gumbe?
Ne postoji neka boja koja će uvijek funkcionirati. Ne slušajte savjete tipa „Gumb mora biti zelen boje jer ona znači na semaforu KRENI!“ ili „Crvena znači STOP, ne koristite te boje!“
Koja boja najbolje funkcionira za vašu ciljanu skupinu skužit ćete nakon što provedete test. Tako je i Hubspot napravio A/B test i otkrio da – crvena boja bolje radi!
Najvažnije je da je gumb uočljiv i da odskače od ostatka stranice. Vodite se kontrastom.
Crni gumb na crnoj pozadini možda izgleda lijepo i neupadljivo, al baš zato jer tako izgleda slabije nas motivira na kupnju. Nemojte previše “patiti” na dizajn jer često vas želja za prelijepim dizajnom odmiče od kupaca.
Nije bezveze da Amazon, Booking.com ili Google imaju tako jednostavne stranice s jako uočljivim gumbima. Oni puno testiraju i rezultat njihovih CTA gumbova temelji se na stvarnom ponašanju milijuna korisnika diljem svijeta. Učite od njih.
Ako je vaša web stranica pretežno plave boje, nemojte koristiti plavi gumb. U tom slučaju je najbolje odabrati boju sa suprotne strane spektra: narančastu.
Upravo je narančasta boja najčešći odabir za CTA gumbe.
No nema garancije da će neka boja biti učinkovita i stoga ne slušajte savjete o bojama. Ipak, poslušajte savjet da razmislite o drugoj boji i testirate na vašoj stranici u stvarnom okruženju. Testovi itekako imaju smisla!
Kako napisati dobar call to action?
Prije nego krenete pisati CTA za vaše web stranice, razlučite što želite postići:
- Povećati broj pretplatnika?
- Povećati prodaju?
- Nagovoriti korisnika da pročita nešto na drugoj stranici?
Dvije su glavne svrhe call to actiona:
- Reći osobi što treba napraviti
- Motivirati osobu da nešto napravi
Važno je znati kako voditi posjetitelje na vašoj web stranici kroz proces kupnje.
Na jednoj stranici gdje sam surađivala kao copywriterica i SEO stručnjak, svi gumbi bili su crne boje kako bi se bolje uklapali u tzv. „fancy“ dizajn, a call to action gumbi bili su posve neuočljivi i pasivnog jezika.
Tako je na stranici proizvoda stajao copy „Ingredients list“, a ispod toga nije bilo ničega. Nitko nije kliknuo na tu trakicu jer nije izgledala kao gumb i nije imala CTA- poziv na akciju.
Neka CTA gumb uvijek ima glagol!
Stavili smo glagol „See“ (Pogledaj) i automatski povećali klikanost na taj dio web stranice.
Klasični CTA koji se najčešće koriste u digitalnom marketingu:
1. Prijavi se / Sign up
Publiku pozivate da se prijave za nešto: tečaj, event, isprobavanje softvera itd. Ovaj CTA je jasan, ali mlak.
2. Pretplati se/ Subscribe
Ovim pozivom pozivate korisnike da uspostave trajnu vezu s vama, bilo da aktiviraju neku uslugu koju nudite ili da se pretplate na vaš newsletter. Ne nagovarate ih na kupnju, nego da postanu dijelom zajednice.
3. Isprobaj besplatno/ Try for free
Oni koji prodaju usluge najčešće nude besplatna probni period. Netflix nudi mjesec dana gratis, HBO također, baš kao i mnogi servisi. Znaju da jednom kad isprobate i navučete se, da ćete lakše postati kupac. Uostalom, najčešće ćete zaboraviti otkazati servis taman prije isteka besplatnog razdoblja pa ćete postati član koji plaća pretplatu tj. korištenje neke usluge.
4. Kreni /Get started
Ovim call to actionom snažnije nagovaramo korisnika da se ponaša kako bismo mi htjeli.
5. Pročitaj više/ Read more
Najčešće se ovaj CTA koristi kod blogova, odnosno kad želite stvoriti želju kod korisnika da dozna više informacija nasvom putu ka kupnji.
6. Pridruži nam se/Join us
Imate li tvrtku koja se ponaša kao motor zajednice , vjerojatno ćete iskoristiti poziv da vam se netko pridruži u tome. Ljudi vole biti dijelom zajednice.
CTA koji su snažniji motivatori:
Ako želite jaku reakciju, morate koristiti jake riječi. Nisu svi glagoli i imenice koje koristimo jednako učinkoviti na svim jezicima i tržištima pa će tako nešto snažnije zvučati na engleskom, a nešto na hrvatskom. Bitno je da jakim riječima motivirate korisnike na akciju.
Snažne riječi koje možete koristiti u CTA pozivima:
- Iskoristi (Take)
- Izgradi (Build/Grow)
- Otkrij (Discover)
- Preuzmi (Download)
- Pošalji (Send)
- Zatraži (Request)
- Klikni (Click)
- Pogledaj (See)
- Uštedi (Save)
- Pričaj (Talk)
- Uzmi (Get)
- Aktiviraj (Activate)
- Isprobaj (Try)
- Naruči (Order)
- Besplatno/ Gratis (Free)
- Ponuda (Offer)
- Poklon (Gift)
- Lako (Easy)
- Rezultati (Results)
- Novo (New)
- Garantirano (Guarantee)
- Today (Danas)
- Now (Sada)
- Do isteka zaliha ( While supplies last)
- Ograničena ponuda (Limited offer)
Call to actioni mogu biti i negativni, kao npr:
- Ne propusti (Don’t miss)
- Prestani (Stop)
Dobri CTA kombinacija su prodajnih copyja i često uključuju više teksta koji okružuje gumb, a koji povećaju sigurnost i povjerenje.
-
Naglasite koliko ljudi koristi neku uslugu ili koliko je ljudi već kupilo proizvod
Basecamp kao motivaciju za stvaranje povjerenja, a samim time i povećanje klikanosti, koristi tzv. social proof – jasno ističe koliko je ljudi već dalo povjerenje njihovom alatu.
Podatak da mnogo ljudi nešto koristi i da je već to kupilo govori nam da to nešto zaista vrijedi. To nam je svojevrsna preporuka da će se i nama svidjeti.
-
„Otkaži bilo kada“
Kad ste prvi put vidjeli reklamu za Netflix, možda ste pomislili kako ne želite plaćati još jednu pretplatu jer vam je dosta više i HTV pristojbe. Ali onda ste pročitali „Cancel anytime“ ili „Otkaži bilo kada“. Obzirom da smo kao korisnici često u strahu da se dugoročno obvežemo na nešto nepoznato, ovo nam ulijeva povjerenje: ako ne bude valjalo, lako otkažem. I onda ne otkažemo uglavnom.
-
„Bez rizika“
Nije da smo Nijemci ne vole rizike, ne volimo ih nitko kad se tiču našeg novca. Stoga je izvrsno kad nam netko ponudi opciju da nešto koristimo bez rizika, da isprobamo bez da potpišemo ugovor s vragom.
Amazon za svoju uslugu Prime koristi puno snažnih riječi: Now, cancel, sign up, risk free, start, free
-
„Vraćamo novac bez pitanja!“
Korisnicima u pravilu nije ugodno kad moraju tražiti novac, stoga im olakšajte proces kupnje – mogu dobiti povrat bez objašnjenja u određenom roku.
Ista stvar je i kod “Besplatnog povrata” robe, taktikom kojom se služe veliki retailer kao što su HM, Asos i Net-a-Porter. Obzirom da je povrat robe besplatan, kupci često kupe npr. sedam par cipela s namjerom da zadrže dva para, a ostatak vrate. No kad ih isprobaju, nerijetko odluče vratiti puno manje toga ili ništa. Znam iz vlastitog iskustva, pozdrav od natrpanog ormara s cipelama.
Dodatno: nerazumljive i stručne termine ne koristite u naslovima i gumbovima na koje želite da prosječni korisnik klikne. Naime, ako netko ne razumije napisano na prvu, teže ga je nagovoriti da klikne. No, pišete li za stručnjake iz vaše niše, svakako budite i vi stručni. Iz istog sam razloga i u ovaj naslov stavila „call to action“, umjesto „poziv na akciji“ jer se upravo prvi termin često koristi među ljudima iz prodaje i marketinga, jednako kao i riječ „konverzije.“. No da sam članak pisala za neki portal kojeg posjećuje više tzv. mainstream publika, odličnu riječ „konverzije“ u naslovu ovog članka zamijenila bih s „klikanje“ jer velik dio ljudi i dalje nije sigurno što su konverzije, ali zato klikove svi razumiju. „Klikovi“ su snažnija riječ za opću populaciju!
Gdje postaviti CTA gumb na web stranici?
Call to action pozivi su ključni za povećanje konverzija, odnosno za povećanje uspjeha onog što želite da korisnik napravi.
Česta greška koju mnogi rade jest da te gumbove postavljaju visoko na stranici, kako bi bili sigurni da ih korisnik vidi. Međutim, visoka pozicija nerijetko znači i manju vidljivost. CTA gumbi na dnu stranicu pokazali su se dosta učinkoviti!
Evo što raditi s CTA gumbima na stranici:
- Postavite na jednu landing stranicu više od jednog CTA gumba. Više gumbiju, više prilika da ih netko vidi i reagira. Nemojte pretjerivati. Tri gumba su sasvim dovoljna.
- Postavite CTA na svaku stranicu.
- Ne zaboravite staviti CTA na dno stranice. Korisnici nerijetko scrollaju do dna stranice, pogotovo kad nešto čitaju, stoga nemojte da ih na dnu ne dočeka ništa što mogu kliknuti.
- Ne stavljati dva CTA gumba jedan do drugog. Fokusirajte se na jednu stvar, ne zbunjujte ljude i ne dajte im priliku da preskoče onaj važniji gumb.
- Ne koristite upitnike, niti slabe riječi poput „možda“. Jasno im kažite što da rade.
Koji god CTA koristili, svakako testirajte njegovu učinkovitost u realnom okruženju vaše web stranice. Mijenjajte pozicije gumba, fraze i boje kako biste doznali što najbolje funkcionira za vas.
Najnoviji članci
Nove navike pretraživanja: GenZ sve manje gugla, oni sada „traže.“
Kada nešto tražimo na internetu, uglavnom kažem kako „guglamo“. Jer je Google postao eponim za internetsko pretraživanje. Ne i GenZ-evcima.
28 listopada, 2024Koliko pluginova trebate imati na vašoj WordPress stranici?
Imate li web stranicu s Wordpress CMS-om kojoj želite dodati neku novu funkcionalnost, najlakše rješenje za to jest - plugin!
24 listopada, 2024