Kako ubrzati sporu web stranicu

Kako optimizirati web stranicu u 10 koraka

U ovom tekstu doznat ćete kako ubrzati web stranicu, odnosno kako optimizirati web stranicu da zadovolji Googleov Core Web Vitals test. Možda će vam terminologija koju koristim u ovom članku biti previše stručna i samim time nerazumljiva, iako sam se zaista potrudila da objasnim sve što je više laički moguće. Ne razumijete li vi, osoba koja vam je radila web stranicu i koja je održava, trebala bi razumjeti.

Strpljenje možda jest vrlina možda, no korisnici nemaju strpljenja. Tako ga nema ni Google. Umjesto da se fokusirate na to vam je web lijep, s ogromnim fotografijama i morem pluginova koja rade čudo, a na stranici iskaču kojekakvih prozori, fokusirajte se na korisničko iskustvo vaših korisnika.

Za start, nemojte pustiti korisnika da čeka jer bi lako mogao odustati i otići dalje.

Google tolerira do 2.5 sekunde učitavanja da bi vam sve bilo u zelenom, tj. da bi vaša stranica prošla Googleov test.

Stoga, vidite li ovakav rezultat gdje se stranica učitava čak 7 sekundi, vrijeme je za akciju ubrzavanja!

 

Kako ubrzati web stranicu

 

 

Kako optimizirati web stranicu da se brže učitava u 10 koraka:

 

  1. Smanjite vizuale na stranici na potrebne dimenzije
  2. Kompresirajte fotografije i cijelu web stranicu
  3. Postavite vizuale u next-gen formatima
  4. Sadržaj neka se djelomično učita (lazy load)
  5. Koristite CDN na hosting platformi
  6. Smanjite broj pluginova
  7. Optimizirajte Javascript i CSS
  8. Koristite brzi hosting
  9. Povećajte vrijeme kaširanja stranice
  10. Maknite slidere

 

 

Prođimo detaljnije kroz svaku točku.

No prije toga, sigurno biste voljeli znati kako možete provjeriti brzinu vaše web stranice?

Neki od ovih alata će vam pomoći:

 

Brzina stranice

Vodič korak po korak kako ubrzati web stranicu:

 

 

  1. Smanjiti vizuale na stranici na dimenzije bloka stranice

 

Što ovo znači? Ako vam je dimenzija vizuala na stranici koja se prikazuje korisniku npr. 800×600, nema potrebe da koristite veće dimenzije koje se onda automatski prilagođavaju. ne trebate uploadati fotografiju u originalnoj dimenziji, nego je izrežite na 800×600 i takvu postavite na web stranicu.

 

  1. Kompresirajte teške fotografije, ali i web stranicu

 

U prosjeku polovica sve težine web stranice odnosi se na fotografije. Kompresirati ili smanjiti težinu vizuala na web stranici znači ogromnu priliku da ubrzate web stranicu.

Fotografije i vizuali velikih dimenzija nepotrebno usporavaju stranicu kojoj treba više vremena da se učita jer mora prikazati ogromne slike. Posebice su problematične .png fotografije koje su u pravilu teže od drugih formata.

Optimalno je da fotografije odrežete na željene dimenzije i onda im smanjite težinu tako da umjesto 1 MB

Postoji nekoliko alata koji vam mogu pomoći u ovom:

 

Možete koristiti i neki Worpressov plugin za optimizaciju slika koji će automatski optimizirati slike pri uploadu. Isprobajte neke od ovih::

 

Za kompresiranje web stranice koristite super popularan Gzip.

Gzip (skraćeno od GNU Zip) je učinkovita metoda kompresije koja može smanjiti težinu web stranice i do 70%.

Nakon što ste napraviti Gzip kompresiju, podesite i server da omogući kompresiju:

  • Apache: koristite mod_deflate
  • Nginx: koristite HttpGzipModule
  • IIS: konfigurirajte HTTP Compression

 

  1. Postavite vizuale u next-gen formatu

 

Neki od formata fotografija nove generacije su JPEG 2000, JPEG XR i WebP. Međutim, mnogi web preglednici još ne podržavaju nove formate JPEG 2000 i JPEG XR pa je najbolja opcija koristiti WebP format.

WebP je format slika koje je Google razvio još 2010. godine, a koji u usporedbi s  JPG, GIF i PNG formati značajno smanjuje težinu slike.

  1. Koristite djelomično učitavanje ili lazy load

Lazy loading (u doslovnom prijevodu bi značilo lijeno učitavanje) je tehnika optimizacije online sadržaja koja smanjuje inicijalno vrijeme učitavanja stranice.

Pomoću lazy loadinga korisnicima se učitava samo onaj sadržaj koji im je potreban, odnosno sadržaj kojeg žele vidjeti. jedan od primjera lazy loadinga jest inifinity scroll gdje se stranica učitava dok skrolate prema dnu stranice.

Trebate ipak pripaziti da vam lazy loading ne utječe na SEO ranking zbog krivog indeksiranja neučitanog sadržaja.

 

  1. Koristite tzv. Content Delivery Network (CDN)

CDN ili content delivery network (mreža za dostavu sadržaja) ubrzava vrijeme učitavanja stranice tako da statični sadržaj web stranice ostavlja kaširanim (učitanim) na ogromnoj mreži servera diljem svijeta.

Tako, kad netko posjeti vašu stranicu, ta osoba može skinuti sadržaj s najbliže lokacije, a ne čekati da mu se učita s vašeg servera gdje vam je hostan web. Što je fizička lokacija kraća, to s ei web brže učitava. Neki od CDN mreža za WordPress su:

 

  1. Smanjite broj pluginova (maknite nepotrebne izvore učitavanja)

 

Nepotrebni izvori učitavanja (ili render blocking resources) su statične datoteke (fontovi, HTML, CSS, Javascript) koje su važne kod učitavanja stranice. Kad web preglednik naiđe na neki od tih izvora, prestaje učitavati ostale izvore dok prethodni zadatak nije završen.

Teme i pluginovi koje postavljate na web stranicu dodaju hrpu ovih datoteka na web stranicu i neke od njih usporavaju vrijeme učitavanja.  Kada korisnik otvori vašu web stranicu, preglednik prvo učita potrebne JavaScript i CSS datoteke, a tek onda HTML. Ukratko, render-blocking JavaScript i CSS datoteke su niz skripti i style-sheetova koje se pokreću prije nego se web stranica učita i sadržaj postane vidljiv.

Iako ima odličnih pluginova, nemojte se zaigrati i instalirati ih puno jer svaki plugin u pravilu zbog svoje težine usporava stranicu.

Generalno pravilo je: što više pluginova, to je stranica sporija.

 

 

  1.  Optimizirajte Javascript i CSS fileove

 

Minifikacija ili smanjenje koda je postupak brisanja nepotrebnih znakova iz koda JavaScript i CSS fileova, a taj postupak ubrzat će vrijeme učitavanja stranice:

To možete napraviti na nekoliko načina:

  • ručno obrišite višak linija koda u datotekama
  • koristiti Autoptimize plugin (za WordPress)
  • PageSpeed Insights ekstenzija za Chrome generirat će optimiziranu verziju HTML koda
  • za optimizaciju CSS-a možete koristiti YUI Compressor i js
  • za optimizaciju JavaScript, možete koristiti Closure Compiler, JSMin i YUI Compressor

 

Neki online alati kao što su Javascript Minifer i CSS Minifier mogu biti od koristi.

 

8. Koristite brzi  hosting

 

Ako vam je web stranica hostana na sporom serveru, to će utjecati i na brzinu učitavanja vaše stranice. Odaberite hosting koji je optimiziran.

Idealno je vam je web stranica hostana kod providera čiji su serveri na istoj lokaciji gdje se nalazi i vaša primarna ciljana skupina.

 

9. Povećajte vrijeme kaširanja stranice

 

Caching ili kaširanje stranice jest pohrana podataka za ponovnu upotrebu. U pravilu, preglednici će kaširati ili zapamtiti/pospremiti datoteke. Drugim riječima,  web preglednici spremaju kopije stranica kako bi se one brže učitavale.

Implementacija kaširanja stranice te povećanje vremena kaširanja može ubrzati vrijeme učitavanja vaše web stranice

Kada korisnik koji je već jednom posjetio vašu web stranicu ponovo dođe, preglednik će mu prikazati verziju koju je pohranio bez da opet kontaktira server. Ako imate datoteke koje ne mijenjate često, poput vizuala ili PDF dokumenata, vrijeme kaširanja možete postaviti na mjesec dana jer se oni ne moraju ponovo učitava sa svakom posjetom stranici.

 

Postoje i neki pluginovi koji vam mogu u tome pomoći:

 

 

 

10. Maknite slidere

 

Slideri ili carouseli su jako popularni i mnogi ih koriste kako bi kroz jedan element web stranice prikazali što više sadržaja. No zapravo slideri nisu baš SEO friendly rješenje. Već sam pisala zašto su slideri loši za vašu web stranicu, a iz iskustva znam (ako je sve drugo na stranici dobro napravljeno): kad maknete slidere, web leti koliko je brz!

 

Nadam se da ste dobili korisne informacije i saznali kako optimizirati web stranicu, primarno kroz povećanje brzine same web stranice. Ovaj dio optimizacije web stranice odnosi se na tehnički dio pa je sastavni dio tzv. tehničkog SEO-a.

Ako stranica nije tehnički dobro optimizirana, ni vaš SEO sadržaj neće imati dobre šanse za rangiranje. Stoga nemojte se fokusirati isključivo na stvaranje dobrog i SEO-friendly sadržaja, već poradite i na “mašini”.

Ako ti se sviđa članak, podijeli ga drugima!

Najnoviji članci