Gdje graditi online posao: Web stranice vs. Facebook?

Na pitanje gdje graditi business, na web stranici ili na Facebooku dozvolite da odgovorim protupitanje: Biste li radije ulagali u vlastitu kuću ili u tuđi stan gdje ste vi samo podstanar?

Odgovor je: Web stranica je vaša kuća, a društvene mreže samo mjesta gdje privremeno boravite. Sada već znate i odgovor na svoje pitanje.

Želite li poslovati na internetu, graditi svoju priču i od nje živjeti, Facebook nije mjesto koje bi trebalo biti u fokusu vaših digitalnih aktivnosti. Facebook je vaš unajmljeni stan, a vlasnik vaše stranice je zapravo Facebook, gazda koji može mijenjati uvjete i pravila kad god poželi. I koji to radi.

Prije desetak godina Facebook je zaista bio osvježenje u digitalnom svijetu, vrata do brojnih ljudi, mjesto gdje ste bez ulaganja mogli dosegnuti velik broj korisnika i ako ste imali smisla za business, čak i fino zaraditi.

Nakon profila, Facebook je predstavio Pages (stranice) te je tvrtkama nudio besplatan prostor gdje mogu graditi svoju online prisutnost. Kao profinjeni diler, navukao je čitav svijet na svoj teren, dajući svima po 30% organskog dosega sadržaja fanovima, a administratorima stranice bio je glavni zadatak podići broj fanova da i tih 30% bude što veći broj. To je, naravno, rezultiralo ogromnim brojem stranica koje su dobile kupljene (mrtve ili lažne) fanove jer su i neke domaće agencije skužili gdje leže pare: prodati tvrtkama broj fanova.

Kako je na Facebooku pristizalo sve više tvrtki, i kako je gužva za prostor u news feedu postala prevelika, u igru su došli novi algoritmi, ali i oglasi. Tamo negdje 2016. godine news feed korisnika bio je doslovce zatrpan objavama tvrtki. Ljudi su krenuli napuštati tu mrežu.

Facebook, zamišljen kao platforma gdje se ljudi dolaze družiti, postao je u jednom trenutku bazen pun neželjenih reklama odakle korisnici bježe. Upravo se uz tog razloga dogodila famozna ogromna promjena 2017.godine kad je Zuckerberg najavio kraj tog cirkusa i vratio u fokus interakcije između korisnika: međusobnih prijatelja i interesnih skupina okupljenih u grupama. Stranice tim updateom su postale nekako nevidljive, osim ako niste ulagali sve više i više budžeta u oglašavanje. Taj bal još traje.

Upravo je 2017. godina bila godina kad su web stranice ponovo počele dobivati sve više organskog prometa s Googlea, a manje s Facebooka. I kad je SEO (serach engine optimization ili optimizacija za tražilice) opet dobio na važnosti.

Evo još jednog detaljnijeg prikaza otkuda dolazi više prometa:

 

refferals-google-facebook

 

Gdje idemo kad želimo postavljati pitanja? Odgovor počinje s „go“, a nije „God“ (bog),“ izjavio je Steve Wozniack još 2010. godine govoreći o važnosti searcha, odnosno Googlea. Morate biti među rezultatima pretrage korisnika da biste ih privukli u momentu kad im gori pod nogama, kad jako žele nešto kliknuti i naći odgovor.

Facebook je mjesto za druženje, Google je mjesto za istraživanje.

U Google ukucavamo simptome bolesti, pitanja kako nešto skuhati ili popraviti, zašto je nešto nešto ili gdje je nešto. Kad to ukucavamo, naša želja da doznamo odgovor je ogromna. Želimo kliknuti na neki naslov, pročitati, kupiti, rezervirati… jer želimo riješiri problem, jer mislimo da nam to baš tad treba. Ne tražimo reklame. Želimo pronaći nešto neplaćeno, organski, neki članak ili video…I u većini slučajeva kliknut ćemo na prvi rezultat, proscrollati do dna prve stranice i nikad nećemo otići na drugu stranicu rezultata pretrage. Ok, sve dok ne tražimo informacije o novom partneru, jako specifične podatke ili stranice s kojih bismo nešto rado “ukrali” pa bolje da ukrademo s neke tamo na 10. stranici jer neće nitko skužiti. Nitko, osim Google. No o tom nekom drugom zgodom.

Na Googleu se ponašamo aktivno i mi smo ti koji odlučujemo što kliknuti. Na Facebooku, baš kao i kad gledamo TV, ne želimo reklame. Želimo se zabaviti i opustiti. Ne zanima nas vaša ponuda, zapravo nam smeta, što radite u našem news feedu? Naš motiv da sad baš nešto kliknemo i kupimo je izrazito mala, morate se truditi jako puno oko nas da nas nagovorite na klik. I potrošite budžet za oglase. Klikanost na mobilne oglase nije velika, a preko 50% klikova se dogodi slučajno. To zovemo marketingom prekidanja.

Ljudi ne vole reklame, ljudi vole preporuke drugih ljudi. Zato i na Facebooku tražimo od prijatelja preporuku za dobrog frizera, dermatologa ili vodoinstalatera. Ali što ako nema dobre preporuke, gdje tražimo dalje? Na Googleu. Većinu stvari ni nećemo tražiti putem Facebook statusa, nitko nije toliko dosadan da baš svaki dan traži informacije od frendova ako ih može lako i bez gnjavaže naći na Googleu, posebno ako se radi o nekim specifičnim ili intimnim stvari. Tražit ćemo informacije sami i kliknuti na onaj naslov koji je najbliži onom što želimo naći. To se zove marketing privlačenja.

Sadržaj stavlja proizvod ili uslugu u kontekst, objašnjava njegovu uporabu i korisnost za rješavanje nekog određenog problema, pobliže nas upoznaje s tim i zapravo nas lakše pretvara u kupca. Objasnite ljudima što im i ZAŠTO treba, nemojte im samo nuditi proizvode i akcijske cijene, dajte im RAZLOG da to nešto kupe, RAZLOG koji im kaže: ovo će ti olakšati život/riješiti problem koji imaš.

Da ne ulazim u postotke i broje klikanosti na oglase vs. na članke, o čemu detaljnije pričam na edukacijama, samo iz ovog do sada napisanog prilično je jasno da je bolje biti prvi ili među prvima na Googleu (da se tako izrazim) nego jedan od mnogih oglasa u news feedu na Facebooku.

To ne znači da trebate zanemariti Facebook. Apsolutno ne govorim to, pogotovo ako vam ciljane grupe nisu mlađi od 25 godina. facebook grupa

Ulaganje u Facebook stranice više nema toliko smisla, ali ulaganje u grupe čiji postovi su redovita pojava u news feedu korisnika je itekako pametna strategija komuniciranja s publikom. Ljudi se okupljaju oko interesa, a Facebook gura interakciju između ljudi, ne između ljudi i brendova. Zato je dobro razmisliti o osnivanju Facebook grupe gdje ćete dijeliti sadržaj sa svojih web stranica i tako dobiti neplaćene posjete na svojoj web stranici.

Primjer izvrsnih grupa su i različite specijalizirane grupe poput “Žene i novac”, zatim različitih putničkih grupa, grupe sa savjetima za Paušalne obrtnike koju vodi vlasnica jednog računovodstvenog servisa i tako pomažući ljudima reklamira sebe i svoju firmu kao stručnu.

Posebno bih izdvojila grupu Ženski recenziraj s preko 230.000 korisnica iz koje je sada izrasla i punokrvna web stranica.

U toj grupi žene svakodnevno ostavljaju recenzije, svoja iskustva, oko različitih stvari, od usluga pa do proizvoda i nerijetko dobro ocijenjeni proizvodi budu uskoro rasprodani. Ta grupa je grupa tzv. social proofa. Prilikom kupnje korisnici čitaju recenzije kako bi se uvjerili da je to što kupuju dobro. Kao što je Tripadvisor podignuo poslovanje na preporukama, jednako je to napravila i ova grupa čija je vlasnica ipak za potrebe naplate poslovanja napravila i istoimenu web stranicu. O recenzijama i preporukama kao mašinama za podizanje prodaje opširnije ću pisati u zasebnom postu, tome vrijedi posvetiti mnogo pažnje.

 

Sadržaj na Facebooku vidljiv je 2 sekunde

 

Facebook je sam objavio kako je sadržaj vidljiv svega 2 sekunde news feedu drugih korisnika.

 “According to Fors Marsh group tests… in News Feed on Facebook, we’re seeing people spend, on average, 1.7 seconds with a piece of content on mobile compared to 2.5 seconds on desktop.” – Facebook Data, Q3, 2015

Dakle, imate oko 2 sekunde da uhvatite nekog na Facebooku. Jedan. Dva. Gotovo. Nakon toga sadržaj nestaje.

Facebook pageRadite li digitalni marketing s fokusom na Facebook stranice, upitajte se sljedeće: koliko ljudi će baš svaki dan ići pregledavati Facebook stranice tvrtki jednu po jednu?

Ovdje jedino mediji iskaču kao iznimka, ostalima je teško. Nitko ne provjerava Facebook stranice tvrtki redovno. Ni web stranice također. Ali na webu/Googleu im se lakše možete ponuditi kao rješenje kroz sadržaj nego na Facebooku gdje ljudi u search polje ne traže npr „kako popraviti ventil vode u kupaonici“ ili „igračke za djecu od 3 godine“.

Na Facebooku sadržaj procuri kroz news feed, jednako kao i na drugim društvenim mrežama, dok na Googleu ostaje. Na Facebooku svaki dan morate objaviti nov sadržaj kojeg će vidjeti jako malo ljudi ukoliko ne platite oglas, na Googleu će sadržaj ostati zauvijek.

 

 

Ulažite stoga u izradu kvalitetne stranice s dobrim sadržajem. I zatim taj sadržaj distribuirajte u Facebook grupi kako biste dobili interakciju i social posjete, a zatim to eventualno ponovite na nekoj drugoj mreži koja je za vašu ciljanu skupinu. Bitno je da svi linkovi vode ka jednom cilju: vašoj web stranici.

Pobrinite se da je web stranica SEO optimizirana i puna dobrog sadržaja. Naime, čak 91% svog sadržaja izlistanog na Google rezultatima nikad ne dobije niti jedan jedini klik. Kako to? Jer sadržaj nije optimiziran za Google. Kreativno pisanje nije isto što i SEO pisanje za web. Google nije vaša učiteljica iz hrvatskog jezika u srednjoj školi, on ne ocjenjuje stil i vokabular na isti način kao vaša učiteljica. Google ima svoj set pravila i ako se želite istaknuti, morate sadržaj stvarati prema njima, dok pritom pazite primarno na potrebe korisnika. Ne pišemo za Google, pišemo za ljude koji guglaju.

Kako? Dajte da vam naučim na SEO pisanje za web radionici.

Ako ti se sviđa članak, podijeli ga drugima!

Najnoviji članci