Trendjacking je iskorištavanje nekog trenutka i vijesti koja izaziva veliku medijsku pažnju kako biste bili primijećeni i iskoristili to za sebe.
Poznat i kao newsjacking, trendjacking je marketinška tehnika kojom se koriste aktualne teme, hashtagove, događanja i memeove s ciljem povećanja vidljivosti kompanije ili brenda kako bi se povezali s kupcima.
Najpoznatiji slučaj trendjackinga bio je Oreov tweet iz 2013. godine za vrijeme nestanka struje na Superbowlu. Njihov “You can still dunk in the dark“, donio im je popularnost i sve najveće marketinške nagrade diljem svijeta.
U Hrvatskoj je bilo nekoliko pokušaja trendjackinga, od kojih je tek nekoliko njih prošlo zapaženo, a svi primjeri vezani su za strane političare.
Pamtimo plakat za Američki Institut sa likom Melanie Trump iz 2017. godine koji je bio ruban, ali najbolji primjer trendjacking u Hrvatskoj jest kampanja za tvrtku koja pomaže u pronalasku posla u kojoj je iskorišten poraz Donalda Trumpa. Za uspjeh kampanje ključna je bila brzina. Billboard pojavio u javnosti samo dan nakon poraza tadašnjeg američkog predsjednika te je mnogo stranih medija prenijelo kampanju.
Koji su benefiti trendjackinga?
Trendjacking je tehnika kojom na brz i relativno lagan način povećavate vidljivost pred krajnjom publikom. Cilj je biti primijećen.
Tri su glavna benefita:
- Veća vidljivost
Kod trendjackinga se ne radi o direktnoj prodaji, nego o pozicioniranju na tržištu. Brendovi i kompanije koje uspješno primijene trendjacking postaju tema o kojoj se priča, u očima publike postanu cool i moderni te im to u konačnici može dovesti novu publiku kojoj će uspješno prodavati svoje proizvode i usluge.
Oreo je do 2013. godine bio brend koji je na tržištu postojao već 100 godina, no mladi korisnici nisu ga previše „doživljavali.“ Nakon superpoznatog tweeta i cijele kampanje „Oreo moments“ Oreo je postao „najkul brend na internetu“.
- Humanizira brend
Obzirom da se trendjacking uvijek naslanja na aktualnosti, bilo da se radi o vijestima ili pop kulturi, brend koji uspješno iskoristi moment pokazuje da prati što se događa u svijetu i da je u dodiru s vremenom i publikom. Isto tako, postaje „jedan od ekipe“ jer se direktno uključuje u aktualnu priču o nečem što se događa.
- Povećava prodaju
Veća vidljivost nerijetko znači i veću prodaju. Efekt izloženosti utječe na odluke o kupnji.
Ako brend dobro iskoristi trendjacking i dovuče korisnike u online trgovinu ili web stranicu, može povećati leadove, odnosno bazu potencijalnih kupaca u budućnosti.
Dva su osnovna smjera na koji pristupate trendjackingu:
1) Brzina i količina:
Razmislite što možete i kako brzo producirati da budete među prvim zamijećenim reakcijama.
To može biti billboard, tweet, Instagram ili LinkedIn objava. To neće biti dubokoumni radovi, ali to im nije ni cilj.
Trendjacking je izvrsna prilika da stvorite gomilu relevantnog sadržaja i da se direktno uključite u razgovor s potencijalnim kupcima, a to je najbolja content strategija.
2) Dugovječnost i dubina:
Dok se brzina nerijetko više isplati jer “tko prvi, njegova djevojka”, dubiozni pristup nekoj temi također će donijeti dobre rezultate.
Pristupite temi analitički, istražite opcije i mogućnosti, iznesite svoje mišljenje i ponudite jedan potpuno novi pogled na situaciju.
Pazite da ne budete „precool“
Trendjacking nije uvijek uspješan. Ponekad brendovi i tvrtke u nastojanju da budu cool i primijećeni posežu za rubnim načinima ubacivanja u trenutni komunikacijski val – pa se utope.
Adidas je prije nekoliko godina sudionicima maratona u Bostonu poslao email u kojem im čestita jer su ga preživjela, podsjećajući na raniji bostonski maraton koji je zbog terorizma završio tragično.
Da se s takvim stvarima ne igra nisu naučili mnogi, pa tako ni naši. Iako nije bilo žrtava, kad se na zagrebački Jarun u proljeće 2022. godine srušila ukrajinska bespilotna letjelica, jedan je brend odlučio kako je to baš super prilika da se reklamiraju. Količina facepalma je bila nevjerojatna.
Ovi trendjacking pokušaji su bili primijećeni jer su bili promašeni i zapravo su izazvali suprotan učinak od željenog.
Ne igrajte se sa smrću i potencijalnom smrću i prijetnjama, graditi vidljivost na taj način je sve samo ne dobra stvar. Ako i pogriješite, ispričajte se, poput Adidasa.
Gdje možete pronaći inspiraciju za trendjacking?
1. News portali
Pratite što se događa, posebice ako se radi o velikom događanju kao što su izbori, sportska događanja ili društvene mreže.
Svaki dan se nešto slavi pa možete dobiti inspiraciju.
3. Twitter
Pratite li Twitter, vjerojatno ćete brže doći do informacija što se negdje u svijetu dogodilo, a to vam daje prednost u odnosu na druge.
4. Feedly
Pomoću RSS feedera Feedly možete pratiti vijesti i blogove s različitih web stranica i dobiti uvid u aktualnosti.
Najnoviji članci
Što je DeepSeek i kako stoji u usporedbi s ChatGPT-em?
Pitate li se što je DeepSeek o kojem svi pričaju kao najvećoj konkurenciji ChatGPT-a, u ovom tekstu pokušala sam jednostavnim jezikom pojasniti osnove.
10 veljače, 2025Koje je najbolje vrijeme objave na LinkedInu? (ažurirano siječanj 2025)
Objave na LinkedInu imat će različit doseg ovisno o vremenu objave, ali i nekim drugim detaljima. Ovo je 13 provjerenih savjeta za objavljivanje na LinkedInu!
29 siječnja, 2025[TEST] AI za slike: Ovo su najbolji besplatni AI alati za slike (s primjerima)
Umjetna inteligencija već može generirati slike različitih stilova, a kvaliteta ovisi o naredbama koje unosite te koristite li plaćenu ili free verziju.
24 siječnja, 2025