Koje sve vrste marketinga postoje, posebice digitalnog marketinga? I kako odlučiti kako rasporediti budžet?
Voditi (online) posao gotovo je nemoguće bez marketinga. I dok u offline marketingu već donekle znamo čemu što služi, digitalni marketing za mnoge je još nepoznanica mimo plaćanja bannera i oglasa. No digitalni marketing puno je više od toga.
Znati kako rasporediti marketinški budžet može značiti i razliku do 50% viših ili manjih prihoda. Stoga je jako bitno znati kada primijeniti metode push marketinga, odnosno marketinga prekidanja, a kada metode pull marketinga, koje zovemo marketingom privlačenja.
Ugrubo bismo marketing mogli podijeliti na dva dijela:
- PUSH marketing ili Marketing prekidanja /Marketing guranja
- PULL marketing ili Marketing privlačenja
Što je PUSH marketing?
PUSH marketing odnosi se na sve aktivnosti koje prekidaju čovjeka u onom što radi kako bi obratio pažnju na nešto drugo, odnosno koje guraju proizvode korisnicima. Cilj push marketinga je da brend ili proizvode približite korisnicima.
Marketinške aktivnosti push marketinga su proaktivne i agresivnije te obično kraju kratko, snažno gurajući poruke na različite kanale kako bi se potaknula prodaja.
U takvu vrstu marketinga spadaju:
- radijske reklame
- TV reklame
- banneri na portalima
- display oglasi
- Facebook sponzorirani postovi
Primjerice, korisnik pasivno i umorno scrolla po Facebooku za vrijeme TV reklama koje su ga prekinule u gledanju filma na TV-u, a onda mu se u News Feedu prikaže još Facebook reklama… sve to dok se čovjek odlučio zabaviti ili odmoriti. Korisnikov motiv da u tom trenu nešto kupi je jako malen. Ipak, on tada nesvjesno ili svjesno upija nove informacije. Nekad čak i klikne na oglas i nešto kupi ako ga nešto baš pogodi u žicu.
Push marketing neriejtko zovemo metodom “spay and pray”- pustiš oglase i moliš se da nekog dotakne. Oglasi nam zapravo idu dosta na živce, zato su i izmislili ad-blockere. Uostalom, prije nekoliko godina,71% kupaca reklo je kako više voli tehnike PULL marketinga. No nisu ni PUSH taktike za zanemariti, na što govorili korisnici…
Kada push marketing može pomoći:
- pri launchu nove tvrtke ili web stranice
- pri launchu novog proizvoda
- tijekom praznika ili sezonalnih događanja
- za prodaju i kratke promo aktivnosti
- za brzo podizanje prodaje
- za rješavanje proizvoda (rasprodaja)
Što je PULL marketing?
PULL marketing odnosi se na aktivnosti koje pružaju korisnicima pomoć onda kad je on treba, a to je uglavnom kad gugla, kad aktivnost traži rješenje za svoj problem, odgovor na svoje pitanje ili ispunjenje želje. Cilj pull marketinga je prirodno podizanje prometa putem različitihi kanala.
U takvu vrstu marketinga spadaju:
- SEO organski rezultati
- PPC Google oglasi
- social media kanali
- email marketing
Najistaknutija vrsta pull marketinga je SEM (search engine marketing), odnosno Google search oglasi (PPC) i SEO neplaćeni rezultati.
Još jedna odlična metoda jest email marketing prema osobama koje su vam dale privolu da ih informirate o stvarima koje ih zanimaju, odnosno da ih vratite u trgovinu. Jedna od taktika pull marketinga je npr. davanje popusta postojećem kupcu za sljedeću kupnju.
Pull marketing je izvrsna poslovna strategija kada želite:
- osigurati dominantnu poziciju u određenoj industriji ili niši
- povećati promet kroz neplaćene kanale kao što su Google tražilica, social media ili newsletteri
- povećati prodaju bez dodatnog ulaganja u oglase
- kontinuirano rasti
PULL ili PUSH marketing – što je isplativije?
Mučite li se s pitanjem koja je vrsta digitalnog marketinga najisplativija, odnosno što generira najviši ROI – odgovor je SEO.
Sasvim je razumljivo da SEO generira najveći povrat jer kada korisnik gugla, njegov motiv da tad nešto klikne i/li kupi je velik. Želi naći ono što traži.
Dok bi se za oglase moglo reći da tu pecate jednu po jednu ribu jer ne znate zapravo tko će se i kada zakačiti za primamljivi mamac, SEO je kao bacanje mreže u more točno na lokaciji gdje se nalazi puno riba.
Iz tablice možete vidjeti koliki je ROI (povrat uloženog) u SEO kroz različite industrije (izvor: firstpagesage.com)
SEO ROI po industriji (kroz 3 godine)
Industrija | Return on Advertising Spend (ROAS)-zarada po svakom uloženom dolaru |
ROI- return of investment/povrat uloženog |
eCommerce | 3.65 | 317% |
Financijske usluge | 11.10 | 1,031% |
Osiguranje | 9.05 | 758% |
Proizvodnja | 9.50 | 813% |
Farmacija | 9.85 | 826% |
Nekretnine | 15.10 | 1,389% |
Građevina | 7.40 | 681% |
Dio korisnika na SERP-u (search engine result pageu) će kliknuti i na oglase te dok radite na SEO sadržaju, svakako koristite i PPC oglase. Pogotovo ako se želite oglašavati na ime konkurencije!
Email marketing je ono na što valja obratiti posebnu pažnju jer jednom kad dobijete korisnika da vam dobrovoljno da svoj email, možete ga opet besplatno kontaktirati i ponuditi mu svoje proizvode ili usluge.
ROI za email marketing je u prosjeku 36 USD na svaki uloženi dolar!
Nadam se da vam je ovaj članak pomogao kod odluke ulagati u push ili pull marketing, a trebate li dodatnu pomoć javite se na [email protected].
Najnoviji članci
Što je DeepSeek i kako stoji u usporedbi s ChatGPT-em?
Pitate li se što je DeepSeek o kojem svi pričaju kao najvećoj konkurenciji ChatGPT-a, u ovom tekstu pokušala sam jednostavnim jezikom pojasniti osnove.
10 veljače, 2025Koje je najbolje vrijeme objave na LinkedInu? (ažurirano siječanj 2025)
Objave na LinkedInu imat će različit doseg ovisno o vremenu objave, ali i nekim drugim detaljima. Ovo je 13 provjerenih savjeta za objavljivanje na LinkedInu!
29 siječnja, 2025[TEST] AI za slike: Ovo su najbolji besplatni AI alati za slike (s primjerima)
Umjetna inteligencija već može generirati slike različitih stilova, a kvaliteta ovisi o naredbama koje unosite te koristite li plaćenu ili free verziju.
24 siječnja, 2025