
Što ako se način na koji pretražujemo internet potpuno promijeni u narednih 10 godina? Zamislite da postavite pitanje i dobijete ne samo bilo kakav odgovor, već točno onaj koji vam treba, bez obzira postavljate li pitanje preko Googlea ili nekog AI alata kao što je ChatGPT.
Optimizacija za tražilice (SEO) dugo je bila temelj digitalnog marketinga, pomažući tvrtkama da poboljšaju vidljivost, privuku promet i povećaju konverzije. Kako se dinamika pretraživanja mijenja, pojavile su se nove strategije optimizacije: optimizacija za „odgovarače“ (AEO) i optimizacija za generativne tražilice (GEO). Zapravo je sve to SEO. Jer tražilice su tražilice.
SEO se promijenio u posljednje dvije godine otkad smo se upoznali s ChatGPT-om. Dok smo se do sada fokusirali na povećanje vidljivosti na Googleu, sada moramo imati sadržaj koji će zadovoljiti korisnike koji traže sadržaj na sve strane. I tu se pojavio novi termin – GEO. Ne treba ga brkati s AEO-om. (Iako je sve to SEO).
Ali ako želite razlikovati rangiranje na klasičnim Google rezulatima vs rangiranje na AI platformama vs rangiranje kroz glasovne pretrage, onda valja znati i ove termine.
Ukratko, SEO poboljšava općenito rangiranje na rezultatima pretrage, AEO povećava vidljivost u glasovnim pretragama ili kroz featured snippet, a GEO pak služi za bolju vidljivost na AI tražilicama.
Njihove uloge su sljedeće:
- Ako želite bolje rangiranje na pretraživačima, fokusirajte se na SEO.
- Ako su vam fokus glasovne pretrage, radite AEO.
- Ako želite bolju vidljivost na AI tražilicama, uložite u GEO.
Razlike: SEO vs GEO vs AEO
Što je SEO?
SEO optimizacija, odnosno Search Engine Optimization (SEO) je optimizacija web stranica za tražilice s ciljem povećanja vidljivosti na rezultatima pretrage.
Osnovna SEO optimizacija uključuje :
- Tehnički SEO (struktura, brzina, mobilna optimizacija, interni linkovi, itd)
- Sadržajni dio (title tagovi, H1-H6 tagovi, slike, tekstovi)
- Off page SEO (link building, lokalni SEO itd)
Kako o SEO optimizaciji dosta toga znate, a i ja sam posljednjih pet godina puno toga već napisala, fokus ovog teksta bit će novi termini AEO i GEO te njihova usporedba s glavnim “majka” terminom SEO-om.
Što je AEO?
AEO (Answer Engine Optimization) je optimizacija sadržaja koja se fokusira na davanje brzih odgovora, ne samo na Googleu, nego i preko glasovnih asistenata kao što su Siri i Alexa. AEO (ugrubo “optimizacija za odgovarače” ) povećava šanse da se vaša stranica tj. firma pojavi kao top rezultat pretrage. To može biti featured snippet (izdvojeni odgovor na vrhu Google rezultata), top rezultat glasovne pretrage ili pak rezultat u okvirima s odgovorima (Google Knowledge Graph).
I glasovne pretrage su sve bitnije.
20,5% pretraga u Google aplikaciji već se 2024. godine radilo glasom. Svakog mjeseca napravi se oko 1 milijarda glasovnih pretraga, a oni nose više od 2 milijarde dolara u prodaji. Uključivanje optimizacije za glasovno pretraživanje u vašu strategiju pomoći će vam da povećate prihode (izvor: demandsage.com).
Kad radimo AEO, pišemo sadržaj koji je jednostavan, jasan i vrlo direktan da ga Google i drugi alati mogu brzo pročitati i ponuditi korisnicima kao najbolji odgovor. To povećava vidljivost vaše web stranice, odnos vašeg brenda, a posljedično onda i donosi više prometa.
Što AEO uključuje:
- Strukturirane podatke (schema markup).
- Sadržaj prilagođen za glasovne pretrage (primaran fokus su pitanja)
- Poboljšanje vidljivosti u featured snippetima (odgovorima na vrhu pretrage)
SEO vs. AEO: Za razliku od tradicionalnog SEO-a, koji se fokusira na rangiranje u rezultatima pretraživanja, cilj AEO optimizacije jest direktno odgovoriti na pretrage korisnika.
Što je GEO?
Generative Engine Optimization (GEO) je optimizacija sadržaja za AI tražilice kao što je Search GPT, Bard, Copilot, Googleov AI Overviews. AI alati koriste dostupne informacije s interneta kako bi ljudima dali odgovore na pitanja.
Kad netko nešto traži preko AI alata, želite da on ponude vašu web stranicu kao izvor. Tako i sadržaj pišemo tako da ga AI lako prepozna i uključi u svoje odgovore. To onda povećava vašu vidljivost i sami brending, ali i promet s AI tražilicama. GEO se stoga fokusira na stvaranje sadržaja koji je prilagođen konverzacijskom tipu pretraga jer alati kao što je ChatGPT-a daje prioritet kontekstu, kvaliteti i namjeri, a ne prvenstveno ključnim riječima.
SEO vs. GEO: Za razliku od klasičnog SEO-a, koji se fokusira na što bolje rangiranje na Googleu, GEO služi tome da AI alati uključe vaš sadržaj u odgovore koje daju korisnicima.
Što GEO uključuje:
- AI-friendly sadržaj: Sadržaj treba biti jasan, jednostavnog jezika i dobre strukture.
- Konverzacijski ton: Sadržaj se piše da bude svima jasan, bez prevelikih formalnosti, kao da nekoj osobi uživo nešto objašnjavate.
- Izgradnja autoriteta: Sadržaj treba biti pouzdan i vjerodostojan. To uključuje prikazivanje vašeg stručnog znanja u određenom području, odnosno povećanje “E-E-A-T” faktora
Pročitajte: SEO za AI: 6 taktika koje će pomoći da vaš brend spomenu ChatGPT ili Google Gemini!
Razlike SEO – AEO – GEO
Evo jednostavne tablice koja ističe glavne razlike između tri vrste optimizacija:
SEO | AEO | GEO | |
Glavni cilj | Rangirati u rezultatima pretrage | Pružiti izravne odgovore | Optimizirati za AI platforme |
Alati koji se koriste | Ključne riječi, backlinkovi | Schema, alati za glasovne pretrage | Alati za generativni sadržaj (AI) |
Format sadržaja | Blogovi, web stranice | Pitanja i odgovori, isječci | Konverzacijski, detaljni sadržaj |
Publika | Opći korisnici pretraga | Korisnici glasovnih pretraga | AI-pokretane platforme |
Tehnički fokus | Tehnička SEO optimizacija web stranice | Optimizacija za featured snippet/glasovne pretrage | AI marketinški alati |
Zašto bi bilo dobro odmah početi s SEO + GEO + AEO ?
Kako se kaže, najbolje vrijeme da nešto počnete jest jučer, a nakon toga danas. Svi koji krenu prvi ostvaruju prednost na tržištu koje onda valja iskoristiti. Naravno da vam sama činjenica da ste prvi ne garantira dugoročni uspjeh jer će se konkurencija pojaviti, ali prvi na tržištu imaju tendenciju postati glavni jer su pioniri u nečem.
Da skratim, dva su očita razloga zašto da krenete raditi SEO + GEO + AEO:
- Bit ćete vidljivi na više platformi
Optimizacijom za klasične pretraživače, AI alate i glasovno pretraživanje, vaš sadržaj treba doći do korisnika ma kako god i gdje god on nešto pretraživao: bilo da tipka nešto na Googleu, pretražuje glasom ili traži nešto preko AI alata.
Uz kombo ova tri pristupa, bit ćete vidljiviji korisnicima koji koriste različite načine da dođu do informacija.
- Pripremate se za budućnost
AI je ne budućnost, nego je već i sadašnjost. No nisu svi krenuli s optimizacijom za različite platforme i načine pretraživanja pa ćete imati super prednost nad konkurencijom.
Zaključak:
SEO optimizacija za tražilice i dalje je bitna osnova. No trebate raditi i optimizaciju za glasovne pretrage jer mlađi sve manje tipkaju. Optimizacija za generativne tražilice postat će sve važnija u budućnosti jer će korištenje AI alata biti sve snažnije.
Nemojte ignorirati GEO da ne biste postali Nokia u svojoj niši.
Najnoviji članci
Nova era za Black Hat SEO: Spamanje LLM-ova
Black Hat SEO koristi upitne tehnike optimizacije webova za tražilice s ciljem postizanja boljeg rangiranja. Sad je stigao i na AI platforme.
02 svibnja, 20258 načina da vam tekst završi na Google Discoveru (i dobije do 100.000 pregleda)
Google Discover je personalizirani feed sadržaja za korisnike android uređaja koji može značiti jako puno za povećanje prometa prema vašim web stranicama.
07 travnja, 2025Glasovna pretraga – 20% svih pretraga više se ne tipka!
Glasovna pretraga nešto je što ne biste smjeli zanemariti. Sve je više onih koji ne tipkaju nego samo nešto glasom pitaju Google, Siri ili Alexu.
02 travnja, 2025