SEO za AI: 6 taktika koje će pomoći da vaš brend spomenu ChatGPT ili Google Gemini!
SEO optimizacija sadržaja za AI platforme ili AIO neka vam bude glavni prioritet u 2025. godini u sektoru digitalnog marketinga. To znači da je potrebno poduzeti određene marketinške taktike kako biste se pojavili u odgovorima koje korisnicima nude Google AI Overviews, ChatGPT, Perplexity i ostali AI chatbotovi.
Pitate li se kako se vaš brend može pojaviti među rezultatima koje nude AI platforme kao što su ChatGPT, Perplexity, ali i Google AI Overviews na samoj Google tražilici, niste jedini. I teško je pronaći odgovore. Stoga će ovaj tekst sumirati sva dosadašnja saznanja o tome kako raditi SEO za AI (skraćeno: AIO), s linkovima prema tim izvorima.
Promet s Googlea i ostalih tražilica prema vašim web stranicama mogao bi pasti za 25% do 2026. godine, a sve zbog jačanja AI chatbotova i drugih virtualnih platformi, predviđaju analitičari iz konzultantske i istraživačke tvrtke Gartner. Ovo je posebno zanimljivo jer se AI pretrage sada već događaju i na samom Googleu – putem AI Overviewsa.
Google AI Overviews koristi informacije koje je prikupio putem Googleovog LLM-a Gemini te vam nakon pretrage Google tražilici prikaže odgovor u okviru odmah ispod polja za pretragu. I to naravno „krade“ određeni dio klikova.
Stoga će tvrtke biti prisiljene da još jednom promijene svoje marketinške taktike, barem što se tiče searcha. Obzirom da Google generira i preko 60% svog prometa prema web stranicama te da je ROI višestruko viši kada korisnici dođu na vaš web preko tražilica (jer su vas tražili kad im treba nešto i našli su vas!), dolazak AI chatbotova na samu Google tražilicu unosi brigu. Vlasnici web stranica s pravom se pitaju hoće li zadržati jednake rezultate kao ranijih godina.
AI Overviews nije još dostupan za tržištu Hrvatske i ostatka EU zemalja zbog postojećih regulativa. U SAD-u i diljem svijeta već je dulje vrijeme aktivan te sada već znamo kako funkcionira.
BITNO ZA 2025: Ako već niste počeli zbog ChatGPT-a i Perplexityja, krenite raditi na SEO optimizaciji za AI prije nego li dobijemo i mi Google AI Overview
Kako raditi AIO? Evo što trebate znati i što raditi kako bi se pojavljivali među odgovorima koje nude različiti AI chatbotovi:
- Radite na PR-u i recenzijama
Prije svega, želite li se da vaš brend pojavi među AI odgovorima, potrebno je razumjeti kako funkcioniraju jezični modeli koje koriste AI platforme tj što je njima bitno da spomenu vaš brend?
To je zapravo dosta slično klasičnoj SEO optimizaciji na Googleu. Znate li što pomaže boljem rangiranju, lakše ćete poduzeti potrebne radnje i pozicionirati se visoko među rezultatima pretrage.
Kako je Rand iz Sparktora to objasnio, valuta SEO-a na Google rezultatima su linkovi. Njih 10-ak na prvoj stranici.
Valuta LLM-ova na kojima počivaju AI chatbotovi su spominjanja (engleski: mentions).
Na ovom primjeru pokazat ću vam o čemu je riječ.
Preko ChatGPT-a sam tražila „najbolji riblji restoran u Zagrebu“. Ponudio mi je kao prvu opciju restoran Bota Šare. Kako sam nekoliko puta ponovila pretragu, uočila sam da se ovaj restoran spominje svaki put. Iako nekad nije na prvom mjestu, stalno je na popisu.
Odete li na Google, vidjet ćete dvije stvari:
Bota Šare spominje se u nekoliko tekstova popularnih stranica na kojima se priča o njemu kao najboljem restoranu.
Osim toga, Bota šare ima zaista impresivan broj recenzija svojih gostiju i izvrsnu ocjenu. A to AI itekako čita.
Ono što bih svakako preporučila jest da usmjerite dio svojih digitalnih aktivnosti u prisutnost i vidljivost na kanalima gdje će AI pokupiti informacije koje će koristiti:
- veliki i relevantni portali
- nišni portali
- forumi
- platforme kao što su tripadvisor, najdoktor
- Google Business profil
Što vas više drugi relevantni izvori spominju, to vam je veća šansa da se pojavite u AI odgovorima.
- Optimizirajte svoju stranicu budete među TOP SEO rezultatima
Rich Sanger i Authoritas analizirati su AI Overviews te su otkrili ogromno preklapanje klasičnih SEO pozicija i rangiranja u rezultatima koje nudi AI pretraga.
Ako ste rangirani kao TOP rezultat na Googleu, imate 53% šanse da vas Google AI Overviews uvrsti u svoj odgovor. Pozicija na desetom mjestu znači samo 36,9% šansi za to.
Stoga nastaviti raditi na tome da se vaša stranica nađe među TOP SEO rezultatima na Googleu, jer ćete se tako vjerojatno pojaviti i među AI rezultatima.
- Poradite na autoritetu svog brenda u niši
Osim kroz suradnje s vanjskim partnerima i recenzije na popularnim platformana, i na vašoj stranici pokažite da ste autoritet u određenom sektoru, i to kroz:
recenzije: Prikažite recenzije bivših klijenata i partnera na zasebnoj stranici. Video recenzije su sve popularnije, pa ako možete uvrstite i njih.
certifikati: Pokažite da ste stručni u nekom području isticanjem certifikata kojeg ste položili, odnosno kojeg je vaš brend ili tvrtka dobila
nagrade: Ako ste dobili neku nagradu za svoj rad, istaknite to na svojoj web stranici
nastupi: Ako ste govornik na stručnim događanjima, podijelite ono o čemu ste pričali i povećajte kredibilitet svog brenda.
- Ciljajte informacijske pretrage za svoj web
Umjetna inteligencija među rezultatima pretrage pojavljuje se za svega 21% svih pretraga. Dakle, neće svaka vrsta pretrage rezultirati AI overviewsom.
Informacijske ključne riječi i fraze (tzv. Top-of-funnel ključne riječi) češće rezultiraju s AI Overviews, otkrili su seoClarity i Flow.
Ako ste primjerice napisali blog „Kako napraviti pitu od jagoda“, on ima puno veću šansu da se pojavi u ai-powered pretrazi nego stranica koja za ključne riječi cilja „ jagode na prodaju“.
Dakle, kada korisnici samo traže neku informaciju, moguće da će dobiti odgovor od AI-a. Stoga ako želite biti među ponuđenim odgovorima umjetne inteligencije, stvarajte informativni sadržaj koji je originalan i koristan. Fokusirajte se na bitno i nikako ne kopirajte tuđe tekstove.
- Long-tail ključne riječi > „head“ riječi
Google AI Overviews služi tome manje guglate, odnosno da trošite manje vremena kako biste pronašli ono što tražite.
Da biste bili dio AI rezultata, stvarajte sadržaj koji cilja detaljnije/konkretnije pretrage. Primjerice, ne ciljajte riječi kao što su „ženske tenisice“, već se usmjerite na pretrage „koje su tenisice najbolje za trčanje za žene po kiši?“
- Pogodite namjeru pretrage
AI rezultati troše ljudima manje vremena da nađu ono što traže. Ponekad je to neki recept, ponekad je to neki popis, a sve što valja jest otkriti što oni traže kako biste napravili sadržaj točno onakav koji bi im AI ponudio.
Primjerice, ako korisnici traže „pješčane plaže za djecu u Hrvatskoj“, blog s popisom takvih plaža mogao bi biti uvršten u odgovore koje daje AI, s linkom prema vašoj stranici kao izvoru.
ZAKLJUČAK:
AI Overviews i chatbotovi olakšavaju ljudima da brže i lakše dođu do odgovora na svoja pitanja. No daleko smo od toga da će ti alati u cijelosti zamijeniti klasično pretraživanje. Barem za sada.
Google i dalje ima 8,5 milijardi pretraga dnevno, a ChatGPT svega 14 milijuna. Googleov AI Overviews prikazuje se na svega 20-ak posto pretraga na samom Googleu, i to uglavnom za netransakcijske pretrage te ne za „životno bitne“ pretrage u sferi zdravstva, financija i prava. Osim toga, bitno je napomenuti da 99% korisnika AI alata i dalje koristi Google kao svoju tražili, dakle jedno ne isključuje drugo.
S ovim znanjem kojeg imate, možete već sada planirati drugačije marketinške taktike za 2025. godinu. Svakako odvojite dio budžeta za PR plasmane, influencerske recenzije i content marketing suradnje na kanalima s kojih će LLM-ovi kao Gemini i GPT-4 skupljati informacije. Nastavite sa SEO optimizacijom sadržaja na svojim stranicama te uvedite nove rubrike kako biste postali autoritet za određenu tematiku..
Najnoviji članci
Nove navike pretraživanja: GenZ sve manje gugla, oni sada „traže.“
Kada nešto tražimo na internetu, uglavnom kažem kako „guglamo“. Jer je Google postao eponim za internetsko pretraživanje. Ne i GenZ-evcima.
28 listopada, 2024Koliko pluginova trebate imati na vašoj WordPress stranici?
Imate li web stranicu s Wordpress CMS-om kojoj želite dodati neku novu funkcionalnost, najlakše rješenje za to jest - plugin!
24 listopada, 2024