SEO rječnik pojmova

SEO rječnik pojmova: izrazi i kratice koje koristimo

Ako ste početnik u svijetu optimizacije i digitalnog marketinga, ili ste pak čitali neke od članaka poput „Što je SEO?“, te zavirili u svijet SEO optimizacije, mnogi pojmovi mogu vam zvučati čudno. SEO rječnik pomoći će vam da se lakše snađete u šumi stručnih pojmova.

Učenje SEO vokabulara i okolnih termina je naporno u startu, a ovaj vodič kroz pojmove ili skraćeno SEO rječnik pomoći će vam da lakše i brže usvojite sve te skraćenice i izraze s kojima mnogi barataju.

Koristit ću se engleskim pojmovima jer prijevodi na hrvatski jezik nerijetko su nespretni, no gdje je to lako razumljivo i ako se radi o terminu kojeg često koristimo na hrvatskom jeziku, uvrstit ću i hrvatski termin.

 

SEO rječnik i pojmovi abecednim redom:

A

Above the Fold

Sadržaj koji se prikazuje „above the fold“ je sadržaj koji se pojavljuje u prvom zaslonu kad korisnik učita stranicu, prije nego „skrola“ dalje. Oko 80% sve pažnje korisnika odnosi se upravo na ovaj dio.

Algorithm /Algoritam

Google search algoritam ili SEO algoritam je set faktora koji pomaže korisniku da pronađu ono što trebaju. Zapravo se radi o skupini više algoritama koji zajedno s 200+ ranking signala svakodnevno obrađuju ogroman broj kombinacija pretraga.

Alt Attribute/ Alt Text

Alt Attribute ili Alt Text je HTML kod koji nudi informaciju pretraživačima (i čitačima za slijepe osobe) da bolje razumije sadržaj vizuala. To je zapravo opis fotografije.

Anchor Text

Anchor tekst je tekst na stranici koji je klikabilan i vodi na drugu stranicu. Anchor tekst obično se označa drugom bojom. Za SEO, anchor tekst se koristi za linkanje relevantnih riječi prema odgovarajućoj web stranici.

B

B2B

Kratica za business-to-business, odnosno za poslovanje usmjereno prema drugim poslovnim subjektima.

B2C

Kratica za business-to-consumer, odnosno za poslovanje usmjereno prema fizičkim osobama tj. krajnjem kupcu.

Backlink

Backlink ili Inbound Link je poveznica koju web stranica ostvaruje iz drugog web izvora i jako je bitna za SEO.

Black Hat SEO

SEO izraz za agresivnu SEO strategiju koja nije u skladu s pravilima tražilica, a može rezultirati penalizacijom stranice tako da se više ne može rangirati organski.  Jedna od tzv. black hat SEO taktika jest npr. korištenje PBN mreža ili keyword stuffing.

Bounce Rate

Bounce rate ili stopa posjetitelja koji dođu na neku web stranicu i napuste je bez da posjete neku drugu stranicu na tom webu. Stopa bounce rate ovisi mnogo o niši i industriji. Iako je po mnogima bounce rate dobar pokazatelj kvalitete neke stranice, za Google on službeno nije ranking faktor.

Breadcrumb

Breadcrumb je zapravo navigacija na web stranicama, dakle navigacijski element koji pomaže da korisnici lako znaju na kojem dijelu web stranice se nalaze.

Broken Link

Broken link ili „razbijeni“ link je link koji ne vodi nikamo, tj, završava greškom 404.

Link može postati razbijen u više slučajeva, kao npr. kad se izmijeni destinacijski URL bez primjene redirekcije.

C

Cache

Cache ili kaširanje je tehnologija privremenog pohranjivanja web sadržaja. Caching je zapravo spremljena verzija neke web stranice. Dulje vrijeme kaširanja koristi se najčešće kako bi se smanjila brzina učitavanja kod ponovog dolaska na web stranicu.

Crawl

Crawlanje je proces potrage za novim ili ažuriranim web stranicama na nekoj domeni. Google otkriva nove URL-ove tako da slijedi linkove, čita sitemapu itd.

Canonical Tag

HTML oznaka na web stranici koja govori pretraživačima da slijede URL naveden u tagu i daju autoritet njemu.To se radi kod stranica koje imaju identičan ili gotovo identičan sadržaj, npr. kod eCommerce stranica s proizvodima u različitim bojama. Kako bi se izbjegao duplicirani sadržaj, Googleu se daje uputa da sav promet pripiše osnovnoj stranici  proizvoda.

Click Through Rate/CTR

CTR je stopa korisnika koji vide neki sadržaj (bili da su plaćeni ili organski) i kliknu na njega.

Conversion/Konverzija

Konverzija se događa kada korisnik završi najvažniju akciju na nekoj web stranici. Akcije mogu biti kupnja proizvoda, pretplata na newsletter, registracija za webinar, download premium sadržaja, ispunjavanje nekog formulara itd.

Conversion Rate/ Stopa konverzije

Stopa konverzije izražava se u postotku, a označava koliki je broj korisnika koji je imao interakciju s oglasom ili sadržaj na krjau napravio željenu konverziju.

Primjerice, ako ste imali 50 konverzija na 1000 interakcija, stopa konverzije iznosi 5% jer je 50 ÷ 1000 = 5%.

Conversion Rate Optimization (CRO)

Postupak poboljšanja broja ili kvalitete konverzija koje se događaju na web stranici. Neke od CRO taktika su izmjene dizajna web stranice, CTA copyja, fotografija, cijena i poruka.

Core Web Vitals

Set faktora koje je Google postavio u kolovozu 2021. s ciljem što boljeg ocjenjivanja web stranica sa strane korisničkog iskustva. Provjerite prolazi li vaša stranica Core Web Vitals test.

Crawl Budget

Ukupan broj URL-ova koje tražilice mogu crawlati tijekom određenog vremenskog razdoblja.

CSS

Cascading Style Sheets je jezik koji određuje kako će HTML markup na stranici izgledati.

D

Disavow

Ako prema vašoj stranici vodi velik broj linkova s loših web stranica i spamerskih izvora, to može štetiti vašem organskom rankingu, možete koristiti Googleov alat Disavow Tool kako biste rekli Googleu da ignorira te linkove.

Domain Authority

DA ili domain authority je snaga vaše web stranice koja se gradi tijekom vremena, a koju softverska kompanija MOZ koristi da predvidi mogućnost neke stranice da se pozicionira među rezultatima pretrage. Nove stranice nemaju autoritet te se on gradi s vremenom.

Duplicate Content /Dupli sadržaj

SEO termin za sadržaj koji je prisutan na više od jedne stranice. Smatra se lošim signalom za SEO, a najčešće se događa zbog prepisivanja sadržaja iz drugih izvora.  Za duplicirani sadržaj na istoj domeni, koristite canonical tagove kao rješenje.

Dwell Time

Vrijeme koje prođe od trenutka kad korisnik klikne na rezultat na tražilici i ponovo se vrati na SERP s te stranice. Kratko vrijeme (npr. 5 sekundi) može biti pokazatelj lošeg sadržaja na web stranici.

F

Featured Snippet

Takozvana nulta pozicija na SERP-u (stranici s rezultatima pretrage) koja izgleda kao poseban izdvojeni blok teksta na samom vrhu rezultata. Sadrži sažetak (u obliku paragrafa, liste, tablice ili videa) i uglavnom odgovara na određena postavljena pitanja (tko, što, kada, zašto, kako).

G

Googlebot

Generički naziv za Googleov pretraživač (crawler). Googlebot stalno pretražuje web.

H

Heading /Naslov

Heading tags  ili naslovi (H1-H6) odvajaju sadržaj u odjeljke, ovisno o važnosti. H1 je najvažniji naslov, dok je H6 najmanje važan. Naslovi se trebaju koristiti prirodno te u njima možete uvrstiti relevantne ključne riječi, što ima mali učinak na SEO.

H1

H1 je onaj naslov koje vidite na stranici.  On ne mora nužno biti isti kao title tag (naslov koji se prikazuje na rezultatima pretrage i kojeg ste kliknuli, došli na stranicu i vidjeli H1 naslov na vrhu).

H1 je tipično najveći tekst na stranici i glavna misao vodilja. Kod blogova je to najčešće naslov teksta.

HTML

Kratica za HyperText Markup Language, odnosno jezik koji koristimo za izradu web stranica.

HTTP

Kratica za Hypertext Transfer Protocol , HTTP je skup pravila koji se koriste za prijenos (web stranica) između dva računala.

HTTPS

HTTPS je sigurna verzija HTTP protokola koja je danas obvezna za sigurno korištenje web stranica, posebice onih gdje upisujete lozinke, brojeve kartica i slične osjetljive i privatne podatke. HTTPS koristi SSL da enkriptira podatke koji se prenose između web stranice i web pretraživača.

I

Inbound Link /Backlink

Link s druge web stranice koja vodi korisnike na vašu web stranicu.

Index

Google sve web stranice pohranjuje u tzv. indeks. Indeks svake stranice opisuje sadržaj i lokaciju (URL) te web stranice. Indeksiranje stranice znači da je Google dohvatio stranicu, pročitao ju i dodao u svoj indeks.

Intent/Namjera

Kada govorimo o SEO, namjera pretrage ili search intent označava što korisnik zaista želi pronaći nakon ukucavanja upita u tražilicu.

J

JavaScript (JS)

Programerski jezik koji omogućuje dinamično postavljanje sadržaja, linkova, meta podataka i ostalih elemenata na web stranici. JavaScript se npr. koristi kod mnogo pluginova. Ponekad upravo JavaScript može otežati botovima da pretraže i indeksiraju web stranice te povećati vrijeme učitavanja stranice, što za rezultat ima slabiji SEO rezultat.

K

Keyword Cannibalization

Kanibalizacija riječi je zapravo konkurencija samom sebi. Događa se kada više stranica s iste domene želi rangirati na SERPu za iste ključne riječi te se natječu jedna s drugom. To može rezultirati slabijim CTR-om, manjim autoritetom stranice i slabijim rankingom.

Keyword Density /Gustoća riječi

Keyword density označava koliko se puta neka riječ ili fraza pojavljuje u sadržaju određene web stranice. Dobra je praksa koristiti ključne riječi i fraze prirodno, ne ih poredati i ne prekrcati tekst istima (keyword stuffing). Iako nema nekog pravila koliko puta treba spomenuti neku ključnu riječ u tekstu, optimalno je da bude 3-5, a možete koristiti i sinonime.

Keyword Stuffing /Krcanje ključnih riječi

Keyword stuffing je pretrpavanje teksta ključnim riječima i frazama za koje se želite pozicionirati, a smatra se black hat SEO taktikom.

KPI

Kratica za key performance indicator, odnosno mjerljivu vrijednost koja pokazuje kako neka aktivnost ostvaruje zadani cilj.

L

Landing Page /Landing stranica

Stranica na web stranici na koju korisnik „sleti“ nakon klika, npr. na određeni članak.

Landing stranice ciljaju određene ključne riječi i obično imaju dobar CTA (call to action) kako bi se korisnici potaknuli na akciju. I kampanje imaju često zasebne landing stranice, s ciljem promocije nekog proizvoda ili usluge.

Lazy loading

Način na koje se odgađa učitavanje stranice dok nije potrebno, a čime se ubrzava inicijalno učitavanje sadržaja korisniku koji dođe na web stranicu. Primjer stranice koja koristi lazy loading jest Pinterest.

Lead

Osoba koja jest ili može biti zainteresirana za vaš proizvod ili uslugu, a koja dobrovoljno dijeli svoju email adresu (nekad i druge osobne podatke) u zamjenu za nešto što je njima vrijedno na vašoj web stranici.

Link Building /Izgradnja linkova

Proces kojima drugi relevantni i kvalitetni webovi linkaju prema vašoj web stranici kako bi osnažili vaš organski ranking i vidljivost. Link building može se raditi putem suradnje s drugim web stranicama, blogerima ili influencerima ili privlačenjem linkova prirodno, objavljivanjem originalnog i visokokvalitetnog sadržaja koji će biti zanimljiv drugima.

Local pack /Lokalni paket

Paket od tipično tri poslovna izlista koja se prikazuju za pretrage koje uključuju lokaciju, npr „vulkanizer Trešnjevka“.

Local SEO

Lokalni SEO  je optimizacija za tražilice koja se bazira na dohvaćanju korisnika koji traže određene proizvode i usluge prema lokaciji. Gotovo polovica svih pretraga na Googleu vezana je upravo za lokacije.

Long-Tail Keyword /Long-Tail ključna riječ

Long-tail keyword je fraza od više riječi koja cilja specifične upite.

Ima manji volumen pretraga, no višu stopu konverzije i lakše je ostvariti dobar SEO ranking pomoću njih.  Dok se pretraga od jedne riječi naziva Head (npr. „Igre prijestolja“), long-tail fraza je specifična „Gdje je u Hrvatskoj snimana serija Igre prijestolja?“

M

Meta Description /Meta opis

HTML oznaka koja omogućuje korisnicima da vide dio sadržaja web stranice. To je opis od 150 znakova kojeg ćete vidjeti na SERP-u odmah ispod naslova.

Minification

Minifikacija je proces brisanja nepotrebnog broja znakova iz izvornog koda bez da izmijenite funkcionalnost. Dok se kompresija odnosi na proces smanjivanja, minifikacija je zapravo proces brisanja.

Mobile-first indexing

Google je još 2018. godine počeo davati prednost dobro optimiziranim mobilnim web stranicama, a danas prvo indeksira mobilne verzije web stranica. Sve što se ne nalazi na mobilnoj verziji stranica Google neće indeksirati.

N

Nofollow

HTML oznaka za link koja govori tražilicimaa da ne slijede, tj. da ne daju tzv. link juice i autoritet stranici prema kojoj vodi link.

NoIndex tag

Meta tag koji govori tražilicama da ne indeksiraju tu stranicu.

O

Off-Page SEO

Optimizacija web stranica dijelom se radi i van same domene na kojoj se nalazi web stranica. Primjer Off-Page SEO taktika su link buiilding, email marketing, influencer marketing i social media marketing.

On-Page SEO

Optimizacija koja se radi na samoj web stranici, a između ostalog uključuje tehnički SEO (optimizacija HTML koda i ostalih tehničkih elemenata) te objavu ciljanog sadržaja.

Organic Search /Organska pretraga

Prirodni i neplaćeni rezultat koji se pojavljuje na stranici s rezultatima pretrage, obično ispod niza oglasa. Organski rezultati ne mogu se platiti, već se oni zaslužuju. Tako će visokokvalitetne stranice i takav sadržaj postići bolje rezultate i više pozicije.

Organic Search Results/Organski rezultati pretrage

Svi rezultati koji se pojave na stranici nakon što je korisnik ukucao određeni pojam u tražilicu, a koji nisu označeni kao oglasi.

Orphan Page

Bilo koja stranica na nekoj web domeni koja nije povezana s drugim stranicama.

Outbound Link

Link koji vodi korisnika s vaše stranice na drugu web stranicu.

P

Pruning

U kontekstu SEO-a, pruning se obično odnosi na brisanje niskokvalitetnih stranica kako bi se povećala opća kvaliteta web stranice. Može se raditi i čišćenje sadržaja.

PageRank

Googleova skala vrijednosti prema kojoj određuje poziciju na kojoj će se naći određena web stranica. PageRank ovisi o popularnosti i važnosti web stranice, a što više stranica vodi prema njoj, ona će botovima izgledati važnije te je gurati na više pozicije SERP-a.

Page Speed /Brzina stranice

Vrijeme koje je potrebno da se stranica učita u cijelostima. Brzina stranice jest ranking faktor i jedna od stvari bitnih da vaša web stranica prođe Googleov Core Web Vitals test.

Pageview /Pregled stranice

Web stranica se učitala u web pregledniku.

PBN

Kratica za Private Blog Network. PBN je mreža web stranica na kojima postoji velik broj linkova prema drugima stranicama. Korištenje PBN-a smatra se black hat SEO taktikom.

PPC (Pay Per Click)

Rezultati koje dobijete nakon ukucavanja određenog pojma u tražilicu dijele se primarno na PPC i SEO rezultate. PPC su rezultati oglasa te se nalaze na vrhu stranice rezultata.

Q

Query /Upit

Riječ ili fraza koju korisnik ukuca u tražilicu.

R

Redirect /Redirekcija

Redirekcija je tehnika preusmjeravanja korisnika s jedne web stranice na drugu. Postoje dvije vrste redirekcija:

  • 301: stalna
  • 302: privremena

Responsive Website /Responzivna web stranica

Web stranica koja je responziva ima sadržaj koji je automatski prilagođava veličini ekrana korisnika.

Rich Snippet

Strukturirani podaci koji se mogu dodati u HTML kod web stranice kako bi dali kontekstualnu informaciju tražilicimaa tijekom njihovog pretraživanja (npr. recenzije). Te se informacije mogu prikazati kao tzv. rich snippet među rezultatima pretrage.

Return on Investment (ROI) /Povrat uloženih sredstava

Način mjerenja učinka određenih aktivnosti. ROI je zapravo mjera profitabilnosti ulaganja.

Robots.txt

Datoteka na web stranici koja govori tražilici da ignorira određene dijelove web stranice, poput admin dijelova, dodavanja u košaricu itd.

S

Schema

Forma mikopodataka pomoću koje možete dodati obogaćeni opis (rich snippet) za bolji prikaz među rezultatima pretrage.

Search Console

Googleov besplatni alat pomoću kojeg možete imati uvid u organske rezultate vaših stranica na Google SERP-u.

Search Intent /namjera pretrage 

(vidi gore pod intent)

Search Query

(vidi gore pod intent)

Search volume /Volumen pretrage

Broj koliko je puta neka ključna riječ bila ukucana u tražilicu. Mnogi alati prikazuju mjesečni volumen pretraga.

SEM

SEM je kratica za Search Engine Marketing, odnosno marketing na tražilicama. Dijelimo ga na PPC i SEO, plaćeni i neplaćeni marketing. SEM je termin koji se koristi za aktivnosti s ciljem podizanja vidljivosti neke web stranice među rezultatima pretrage na tražilici.

SEO

Search engine optimization ili optimizacija web stranice za tražilice.

SERP

Kratica za Search Engine Result Page tj. stranicu s rezultatima pretrage koji se prikažu nakon što korisnik ukuca određeni pojam u tražilicu. Tipično, stranica SERP-a prikazuje PPC rezultate i 10 SEO organskih rezultata, a ovisno o upitu, SERP stranica može sadržavati još i:

  • featured snippets
  • local pack (s mapom)
  • povezana pitanja
  • fotografije
  • video materijale
  • tweetove

SGE

Kratica za Search Generative Experience. Odnosi se na set mogućnosti koji generičke AI rezultate integrira među rezultate pretraga na Googleu. SGE pušten je sredinom 2023. godine prvo na američkom tržištu, a postupno postaje dostupan diljem svijeta.

 

Sitemap

Sitemapa je datoteka koja sadrži popis svih URL-ova pojedine web stranice (tj web stranica na domeni) i obavještava tražilice o tome kako je web stranica organizirana. Sitemapa je obično formatirana kao XML datoteka.

SSL Certificate

SSL je kratica za Secure Sockets Layer, digitalni certifikat sigurnosti pojedine web stranice. On se koristi za enkripciju informacija, a najlakše ćete prepoznati da je stranica sigurna ako na početku URL-a ima oznaku „https“.

Subdomain /Poddomena

Posebna domena koja postoji u sklopu glavne domene. Primjerice, blog.domena.com je poddomena. Za SEO je bolje koristiti podfoldere (domena.com/blog) nego poddomene jer se potonje smatraju zasebnim domenama.

T

Thin content

Termin koji označava sadržaj koji ne daje vrijednost posjetitelju te ga Google ne preferira među rezultatima pretrage.

Title Tag

Title tag je naslov koji se prikazuje među rezultati pretrage na SERP-u i jedan je od najbitnijih ranking faktora određene web stranice za relevatne ključne riječi.

Top-Level Domain (TLD)

TOP level domene, odnosno ektenzije za web adrese koje uključuju:

  • .com
  • .org
  • .net
  • .info

I .hr je top level domena za Hrvatsku (ccTLD), kao što je i .si primjerice za Sloveniju.

U

URL

URL je kratica za Uniform Resource Locator. URL je jedinstvena web adresa na kojoj se nalazi neki sadržaj.

UTM tag

Pojedini URL-ovi imaju specifične parametre koji olakšavaju praćenje prometa prema web stranici, a najčešće se koriste kod kampanja.

Primjer izgleda URL-a s UTM tagom jest:

https://mojastranica.hr/?utm_content=textlink&utm_source=facebook

User Experience (UX)

UX je ukupno iskustvo posjetitelja vaše stranice.

Ako ti se sviđa članak, podijeli ga drugima!

Najnoviji članci