Kreativnp pisanje za web medije

Kreativno pisanje vs. pisanje za web: Razlika je ogromna!

Kreativno pisanje na webu i pisanje za web medije često nemaju veze jedno s drugim . To što znate lijepo i kreativno pisati ne znači da ćete ikada uspjeti napisati tekst za web koji će nešto prodati.

Kreativno pisanje je vrsta pisanja kojim autor izražava svoje stavove, mišljenja i emocije.

Content writing je vrsta pisanja sadržaja usmjerena u marketinške svrhe.

SEO content writing je pisanje sadržaja za web usmjeren na dugoročno pojavljivanje među rezultatima na tražilicama.

 

“Ali ja znam pisati, puno ljudi kaže da sam dobra.”

Dosta ljudi zna kako pisati kreativno. Kreativno pisanje nas oslobađa, izbacimo dušu na papir tj ekran, i odmah je nekako lakše. Puno je dobrih blogova, literarnih uradaka, zabavnih i čudnih. Samo bacite pogled na neke Facebook stranice i grupe pa ćete se nagledati kreativnih statusa i komentara. I slogani koji vrište s billboarda i tekst koji čujete s TV reklame, sve su to kreativni copyji. Što emotivniji, zabavniji ili gluplji, te copyje ćemo zapamtiti.

„Nemoj misliti na torticu“ toliko je jednostavan i naoko glup copy da je savršen. Jer kad nekom kažeš „nemoj“, on bi baš to radio. A kad nekom kažeš „nemoj misliti na to“, zapravo pojačavaš onaj dio poruke „misliti na to“. Znate to svi koji patite od nesanice i pokušavate sami sebi reći „nemoj sad misliti o tome, spavaj.“ Pa provedeš noć samo misleći o tome.

Znaju copywriteri nešto o psihologiji. Naravno da čovjek treba biti talentiran, nekim osobama copy iskače iz usta kao kokice iz kokičara, ali talent nije često jedina stvar koja ti treba. O pisanju se da štošta naučiti. Pa i novinari su naučili kako prvo prenijeti informaciju u prvoj rečenici, a zatim razviti informaciju kroz članak. Tako i copywriteri i content writeri mogu ovladati nizom vještina i caka da pišu pametnije, bolje, „prodajnije“.

Ako želite pisati tako da vas sadržaj dulje živi, naučite SEO i svoje kreativno pisanje uobličite u sadržaj koji će Google htjeti rangirati, a ljudi pročitati. Google zna što ljudi traže, zato im ne biste ponudili baš to?

Kako pisati za web tako da više klikaju: Pišite u aktivu i obratite se čitatelju

Primjerice, napišete neki blog na temu koja je popularna, podijelite taj članak na Facebooku i zaista velik broj čitatelja taj dan to klikne i pročita. Sutradan morate napisati novi, preksutra isto i tako unedogled. Jer sadržaj na društvenim mrežama prođe, procuri kroz timeline.

Na Facebooku u prosjeku imate 2 sekunde da netko vidi vaš sadržaj u news feedu, i to pod uvjetom da mu se uopće pojavi! Stoga je najkorisnije pisati sadržaj koji će ipak imati malo više staža – onaj kojeg će ljudi pronaći u trenutku potrebe, kad guglaju to nešto što vi nudite.

Naslov je 80 lipa svake kune, stoga na naslov najviše pazimo. Naslov nas privlači, on odlučuje hoćemo li kliknuti.

Pasivno i neutralno napisani naslov je kao mlaki stisak ruke. Poslužimo se primjerom:

Čak 91% sadržaja izlistanog na Google rezultatima ne dobije niti jedan organski neplaćeni link.

GOTOVO NITKO NEĆE KLIKNUTI NA ONO ŠTO STE NAPISALI NA WEB STRANICI.

 

Iako su prva i druga rečenica informativno gotovo jednake, drugu rečenicu doživjet ćete snažnije i više će vas kliknuti na nju ako je vidite.

Prva rečenica “Čak 91 posto sadržaj…” vas nije uznemirila iako vam se pročitana informacija ne sviđa. Pisana je u pasivu i u trećem licu pa je ne doživljavate kao ni kad kući čujete „Trebalo bi otići do trgovine.“ Ne doživljavate hitnost u toj rečenici, ne doživljavate to kao nešto upućeno vama.

Druga rečenica je upućena vama, osjećate se lagano napadnuti i pokrenule su vam se emocije (“Kako to misliš moj tekst neće nitko pročitati!?”).

I na rečenicu „Trebaš ići u trgovinu“ ćete reagirati promptnije, pozitivno ili negativno, ovisi o tome ide li vam se u trgovinu baš sada i jeste li shoppingoholičar. Jer je upućena vama i očekuje se reakcija.

No to nije SEO pisanje, druga rečenica samo je jedna od caka kako povećati klikanost, clickbait, ne kako i “zadovoljiti” čitatelja napisanim jednom kad klikne i kako mu prodati to što želimo. Obje rečenice su copywriting, ne SEO content writing.

 

Na webu postoje tekstovi koji vas zavedu i navuku te tekstovi koji su vam korisni, a pronalazite ih sami, putem tražilica. Prvi su primjer copywritinga, drugi su primjer content writinga, i to SEO optimiziranog!

Tu leži odgovor na pitanje: zašto je onda 91% sadržaja na Googleu neklikabilno, tj zašto to nitko ne čita?

Kreativno pisanje i pisanje za web medije nisu ista stvar.  No dok ste kod pisanja kreativnog teksta na umu imali učiteljicu iz hrvatskog iz srednje škole, za SEO morate na umu imati ljude na tržištu.

Zapamtimo ovu razliku:

Kreativno pisanje počiva na premisi „Ovo bi se ljudima moglo svidjeti

SEO pisanje polazi od „Znam što ljude zanima dok guglaju i pišem baš za njih“.

 

With SEO content writing, the primary goal is to generate organic traffic via search engines.

With copywriting, the primary goal is to convert traffic into leads and sales.

 

Kreativno pisanje je tzv. metoda „spray and pray“ i često vara. Napiši, objavi posvuda i netko će možda vidjeti tekst i svidjeti mu se. Stavi još neki nabrijani clickbait naslov i klikat će se. No što kad ljudi kliknu, dođu na vašu stranicu, ne nađu to što su mislili da će naći? Otići će, razočarani pročitanima. Neće vas zapamtiti, ići će dalje. Ponovite li to više puta, čitatelj će znati da ga navlačite i više se neće dati tako lako prevariti.

SEO pisanje za web ne vara. Ono počiva na istraživanju ključnih riječi i fraza, posebno za svako tržište, prema kojem pišemo različite ciljane tekstove za ljude kojima naš proizvod ili usluga mogu riješiti probleme. Budite tamo gdje vas korisnici traže: među rezultatima pretrage na Googleu. Umjesto da ih jurcate i lovite kreativnim i clickbait copyjima posvuda, a najviše na Facebooku kad vas uopće ne trebaju, fokusirajte se na korisnije SEO pisanje za web.

Na prvoj stranici rezultata Google pretrage (tzv. SERP stranica) valja biti jer gotovo sav promet prema web stranicama odvija se s prve stranice.

 

Google page 2

Istraživanje ključnih riječi naporan je posao, nevidljiv klijentima i zbog toga često teško naplativ. Mnogo posla koji se ne vidi teško možete naplatiti. Posebno kad ljudi misle da je istraživanje ključnih riječi ukucavanje termina u Google tražilicu pa ono što ispadne prvo je ono što se i najviše traži. Ovu iluziju razbijem mnogima koji dođu na radionicu SEO pisanja za web s nekoliko primjera koji prikazuju kako te ova pretpostavka može odnijeti u skroz krivom smjeru.

Naime, kad nešto ukucavate u polje za pretraživanje (search field), Google vam nudi neke ranije upite, ali to nikako ne znači da su to najtraženiji pojmovi. Takozvane search predikcije su rezultat dva faktora: vaše prethodne navike pretraživanja i ono što drugi ljudi najviše pretražuju, uključujući trendove.

 

 

Alati i pravila pisanja tekstova za web

Da ne bismo pisali članke “napamet”, pokušavajući zamisliti što bi ljude moglo zanimati i ne znajući otkud nam zapravo promet na web stranici,  trebaju nam alati za istraživanje ključnih riječi:

  • onih preko kojih ljudi već dolaze na našu web stranicu
  • onih preko kojih želimo da dođu na našu web stranicu

Spomenut ću samo Google Analytics, Search Consolu te Data studio kao besplatne alate za dohvaćanje riječi za koje se već rangiramo.

Za definiranje ključnih riječi za koje želimo biti među prvim rezultatima pretrage na Googleu možete koristiti besplatni Google Keyword Planner ili niz plaćenih alata poput: Keywords Everwhere, Kewywordstool.io, Ahrefs, SEMrush, Jaaxy,Ubersuggest itd.

Kad znamo što ljudi traže, onda možemo početi planirati pisanje sadržaja koji će odgovori na upite na Googleu i računati na promet s tražilice. Sadržaj koji je SEO pisan ima čitav set pravila, od toga kako naslov treba izgledati, do toga koliko puta ponoviti riječi u tekstu pa do duljine teksta.

PRIJAVI SE NA RADIONICU SEO PISANJA ZA WEB

Postoje određena pravila ili formula za pisanje dobrog naslova, i clickbait portali znaju za njih. „Evo kako do tajnog recepta za…“ Vidjeli ste te naslove.

Clickbait naslovi uspijevaju na Facebooku jer proizvode maštu, zabavu, potiču radoznalost… a to je upravo dio razloga zašto smo na Facebooku: da se zabavimo. Kad surfamo Facebookom ili gledamo TV, ne volimo da nas prekidaju reklamama, naša želja da nešto kupimo u tom trenutku je niska jer zapravo dosta pasivno konzumiramo sadržaje na ekranima. Stoga je korisnije da radite na strategiji dugoročnog ulaganja u pisanje kvalitetnih tekstova i naslova koje ćete objaviti na web stranicama i biti među rezultatima pretrage na Googleu kad netko ukuca pojam vezan za vaš business, nego da se opterećujete “fora” člancima koje će puno ljudi lajkati na Facebooku ili kliknuti jednom i ubrzo zaboraviti što su pročitali.

Pravila pisanja dobrog naslova koje ja podučavam ne podrazumijevaju clickbait (iako ćemo i o njima razgovarati), nego uključuju različite tehnike povećanja klikanosti (CTR). Naučit ćete  kako visokokvalitetnim i strukturiranima tekstovima napisanim upravo prema ključnim riječima koje vaše ciljane skupine guglaju doći do korisnika i kupaca u trenutku kad vas oni traže, kad guglaju, kad im je motiv da kliknu nešto izuzetno velik!

Želite li dobro poslovati online, kreativno pisanje oplemenite SEO tehnikama. Naučite sve o SEO pisanju za web na online radionici koja dobiva same pohvale jer je namijenjena i samim početnicima s hrpom primjera iz prakse!

Ako ti se sviđa članak, podijeli ga drugima!

Najnoviji članci