
Ono što Google radi u utječe na mnogo toga što vidimo online. Jer svakodnevno u prosjeku pretražujemo stvari na tražilici oko 3-4 puta i uglavnom se zadržavamo na prvoj stranici rezultata. Ti su rezultati često daleko od idealnih jer u svijetu SEO optimizacije ima i onih kojih nisu posvećeni korisnosti, nego nadmudrivanju Googleovog algoritma.
Stoga se posljednjih godina s pravom pričalo o smeću na rezultatima pretrage. Google je stalnim ažuriranjem svog algoritma pokušao pročistiti to smeće, u čemu je donekle uspio, a donekle je unio još veći kaos.
No launch AI Overviewsa (novo ime za Google SGE) u svibnju unio je još veći. Ako niste primijetili taj kaos, to je zato jer je trenutno AI overviews dostupan samo na tržištu SAD-a. Stići će i do nas, kad ga još malo popeglaju.
Što je Google AI Overviews?
AI overviews je dio na Googleovoj tražilici kojeg stvara umjetna inteligencija, a koja će korisnicima nuditi sažetak svih dostupnih podataka s weba kako bi im ponudila optimalan odgovor. Rezultati će se pojaviti na samom vrhu pretraga, iznad oglasa.
Ovo nije novi Googleov proizvod, već se radi o novom imenu proizvoda Search Generative Experience koji je pušten testno na dio korisnika u Americi sredinom 2023. godine.
AI Overviews trenutno je dostupan samo na tržištu SAD-a.
Evo što je novo zapravo i zašto je nastala mini panika u SEO svijetu?
Kao SEO stručnjak, pratim što se događa u svijetu searcha globalno jer znam da će se većina toga preliti i na naše tržište.
Kad je lani Google predstavio Google Gemini i najavio SGE, a pogotovo nakon niza katastrofalnih grešaka, samo smo čekali hoće li zaista pustiti u život AI rezultate.
I dogodilo se. Google je službeno predstavio novu eru pretraživanja.
Ukratko, ovo su bitne informacije koje biste trebali znati o AI Overviews:
– Google AI Overviews su rezultati temeljeni na umjetnoj inteligenciji koji se pojavljuju pri samom vrhu rezultata pretraga. Ispod toga nalaze se oglasi, a zatim SEO rezultati.
– Tu rezultati trebali bi skratiti vrijeme da korisnici nađu nešto što traže, a posebnost toga jest što mogu objediniti iznimno dugačke i kompleksne upite poput “Pronađi mi najbolju teretanu u Rijeci koja nudi pilates samo sa žene” ili “Pronađi mi dječjeg stomatologa na Trešnjevci s najboljom ocjenom korisnika koji radi subotom“.
– Google vam može dati i prijedloge kojeg se korisnik nije ni sjetio upitati. Primjerice, tražite li neki restoran, možda će vam ponuditi onaj gdje svira živa muzika ili onaj gdje možete rezervirati mjesto na krovu s pogledom. Ovaj tip AI—organiziranih pretraga bit će dostupan za puno kategorija, kao što su glazba, filmovi, knjige, hoteli i shopping.
– AI Overviews ponudit će odgovor korisnicima kroz zaseban prozor na tražilici, a u svoje odgovore stavit će i izvore tih informacija kako bi oni mogli eventualno dalje istraživati
– Podaci za sada pokazuju da AI Overviews ne pokazuje uvijek rezultate s onih stranice koje su se do sada klasično pojavljivale prvi vrhu za određene pretrage, što je potencijalni gubitak za dosadašnje “pobjednike”, a prilika za one koji se nikako ne mogu dočepati visokih rankinga na Googleu. Oni bi mogli dobiti i do 20x više prometa s Google nego do sada.
– Iz Googlea kažu kako će klikovi na web stranice zapravo porasti zbog AI overviewsa, dok se mnogi boje da će im promet jako pasti jer su sada organski rezultati još niže, a i mnogi neće imati potrebu klikati da saznaju više informacija. To će vjerojatno biti istina za dobar dio informacijskih pretraga poput “Što je asertivnost?”, ali korisnici koji traže dubinsko znanje definitivno se neće zadovoljiti samo kratkim crticama koje će im ponuditi umjetna inteligencija. Posebno jer su se rezultati znali pokazati kronično netočnima.
– Google će nuditi podatke o impresijama i klikovima iz AI Overviews rezutata kroz Search Consolu, no još nije potpuno jasno kako će to napraviti da bude potpuno jasno.
– Iako odmah nisu bili vidljivi oglasi na AI Overviewsima, oni su se pojavili unutar AI rezultata nakon samo dva dana. Tako će Google monetizirati i taj dio.
Google će googlati umjesto vas
Postavlja se pitanje je li Google ubio zapravo svoj u osnovnu funkciju – guglanje. Toliko smo navikli otići na Google i nešto pretraživati da se stvorio i taj neslužbeni glagol, a sad Google želi da prestanemo toliko guglati jer će on zapravo pretražiti Internet umjesto nas.
No to nije problem. Problem je što je internet prepun krivih i loših rezultata.
I što su sažeci koje nudi AI Overviews iz tog razloga „sumnjivi“. Ponekad nude potpuno bizarne, smiješne i opasne rezultate. Tako je jedan korisnik objavio screenshot kako mu je Googleova umjetna inteligencija predložila da sir na pizzi zalijepi ljepilom kako mu ne bi sir klizio, drugima je napisao kako je kamenje puno nutritivnim sastojaka, itd.
Iako Googleov LLM (jezični model na kojem se temelji AI Overviews) uči od ljudi, odnosno od onog što su ljudi objavili online, to ne znači da je sve što ljudi objave točno i korisno. No do sada ste mogli ipak pronaći ono što ste tražili i uglavnom niste nailazili na savjete poput ovog da sir zalijepite ljepilom.
Takvi rezultati dolaze zbog oslanjanja na Reddit i ostale forum-like izvore na webu gdje korisnici razgovaraju, no nažalost jako puno tih razgovora je zapravo duhovito i netočno. Trag većine bizarnih odgovora vodi do Reddita. Nažalost i neki odgovori na vrlo stručna pitanja ponekad se više oslanjaju na ekipu s tog najvećeg internetskog foruma nego na znanje stručnjaka.
Mogu li se AI Overviews ugasiti?
Google će defaultno svima prikazivati AI Overviews rezultate za većinu pretraga. Neće se moći ugasiti. Barem ne na očit način većine korisnika.
Ipak, želite li onemogućiti Google da vam prikazuje AI Overviews, postoje dva načina na koji to možete napraviti:
Ručno: nakon što vam se pojave rezultati, kliknite na tab “More” i odaberite “Web”. Time ćete dobiti klasične rezultate s linkovima prema webu.
Putem pluginova: Već postoji niz pluginova za Chrome i Firefox koji nude zaobilaženje AI Overviewsa.
Koja je budućnost SEO-a u svijetu AI Overviewsa?
Ukoliko se promet prema vašoj stranici do sada zasnivao isključivo na informacijskim upitima, moguće je da ćete doživjeti pad klikova prema webu i do 50%.
Ukoliko ste se do sada fokusirali samo na tzv. „head“ terms od jedne ili dvije riječi, također biste mogli osjetiti pad prometa jer se korisnici vjerojatno neće zadovoljiti kratkom pretragom, već će pretraživati ciljanije i s više riječi.
Long-tail ključne riječi: Zašto su rijetko guglane fraze izvrsna prilika za vas?
Najbolja priprema jest da pogledate stanje svog organskog prometa kroz Search Consolu i vidite gdje stojite sa sadržajem – je li vaš sadržaj pun „običnih“ informacija koje se mogu pronaći na brojnim drugim web stranicama ili zaista nudite poseban i originalan sadržaj koji je koristan posjetiteljima? Ako ste u ovoj drugoj skupini, ne trebate se toliko brinuti.
Ako ste u prvoj, fokusirajte se na vrlo specifične long-tail upite i stvarajte sadržaj koji vas razlikuje od konkurencije. Tako imate puno veće šanse da vas Google kroz AI prozor spomene kao izvor pa da korisnici kliknu kako bi doznali više informacija.
Osim same web stranice, svakako je dobro fokusirati se i na građenje vidljivosti kroz druge web stranice kako bi informacije o vama postojale na različitim izvorima. I prije AI Overviewsa su objave i recenzije na drugim portalima značile mnogo za nečije poslovanje jer bi brendovi i osobe gradile vidljivost ispred neke postojeće publike, ali i dobivali vrijedne linkove prema svojim webovima. A sada je prisutnost na drugim web mjestima itekako bitna.
Radite na tome. Želite da Googleov algoritam može iz raznih izvora dobiti preporuku za vas. Želite biti dio neke liste, želite da neka web stranica objavi recenziju i preporuku vas ili vaših proizvoda i usluga jer će Google informacije tražili „iz drugih izvora“.
Vjerujem da će se puno više ljudi aktivirati na Redditu i preko njega pokušati opet manipulirati Google rezultatima, što je dosta loša praksa, ali posve očekivana. Mnogo ljudi ne igra pošteno, pogotovo kad je riječ o zaradi koja dolazi preko tražilice.
Moje mišljenje?
Prema onom što sam uspjela vidjeti preko VPN-a rezultati koje nudi AI Overviews nisu baš super korisni i uglavnom sam za svaku pretragu htjela kliknuti na vezani link da doznam više.
Isto tako, čini se da većinu sažetaka Google zapravo vuče iz tek jednog izvora pa ako vas povuče, ugledat ćete ogromni porast SEO prometa. Bilo bi zgodno da nekad malo više “šara” da dobijemo različite perspektive/opcije.
Hoće li SEO nestati, kako su počeli dramiti neki, a drugi se naslađivati?
Ne. SEO neće nestati sve dok ljudi budu pretraživali na tražilicama. No fokus SEO-a mogao bi se promijeniti. Oslanjanje samo na ključne riječi i namjeru pretrage neće biti dovoljno, nova strategija content marketinga prema korisnicima na tražilicama trebat će novi pristup koji će se oslanjati na znanje korisnika jer nećete oći imati isti odgovor za različite tipove korisnika (početnike koji traže osnovnu informaciju ili naprednije korisnike koji traže specifične stvari).
Lokalni SEO bit će i dalje od ogromne važnosti kao što je i sada, a ako do sada niste radili na recenzijama, krenite ASAP.
Želite li naučiti SEO, biti u toku s promjenama i pripremiti se za sve promjene? Dođite na SEO radionicu. Pričamo i o AI-u!
Najnoviji članci
Što je DeepSeek i kako stoji u usporedbi s ChatGPT-em?
Pitate li se što je DeepSeek o kojem svi pričaju kao najvećoj konkurenciji ChatGPT-a, u ovom tekstu pokušala sam jednostavnim jezikom pojasniti osnove.
10 veljače, 2025Koje je najbolje vrijeme objave na LinkedInu? (ažurirano siječanj 2025)
Objave na LinkedInu imat će različit doseg ovisno o vremenu objave, ali i nekim drugim detaljima. Ovo je 13 provjerenih savjeta za objavljivanje na LinkedInu!
29 siječnja, 2025[TEST] AI za slike: Ovo su najbolji besplatni AI alati za slike (s primjerima)
Umjetna inteligencija već može generirati slike različitih stilova, a kvaliteta ovisi o naredbama koje unosite te koristite li plaćenu ili free verziju.
24 siječnja, 2025