Fake alert: Lažni profili na LinkedInu – kako ih prepoznati i čemu služe?
Izgledaju li vam ljudi s naslovne fotografije ovog članka čudno? Pitam jer su to nepostojeći ljudi, lažni profili. Toliko ih je teško prepoznati.
Sve je više lažnih profila na LinkedInu. Za razliku od Instagrama, gdje se lažni profili mahom stvaraju da bi nekom poslužili kao lažni lajkači i pratitelji, na LinkedInu iza njih uglavnom stoje malo žešći prevaranti. Koji vam mogu zagorčati život.
Odavno se smijemo nigerijskim prinčevima koji su ljudima putem emaila nudili bogatstvo ako samo uplate 10.000 dolara ili im daju broj bankovne kartice. A onda olako prihvatimo nepoznate osobe na LinkedInu kao naše prijatelje. Pa im čak i kliknemo na poslani link.
Vjerujemo da su na LinkedInu poslovni korisnici. Naravno da ne poznajemo sve. Naravno da želimo proširiti svoju mrežu poslovnih poznanika kako bismo proširili mrežu i poslovnih suradnika. Stoga nerijetko prihvaćamo zahtjeve za prijateljstvom potpunih stranaca.
I sama to radim. Doduše, sve manje. Posebno ako nisu s hrvatskog govornog područja jer oni neće imati interakciju s mojim objavama, a algoritam će im gurati te objave i onda će moj sadržaj biti nezanimljiv.
Isto je i s vašim LinkedIn konekcijama prastarih prijatelja i suradnika koji na LinkedIn dođu dvaput godišnje s jednim ciljem: da poklikaju sve zahtjeve. Oni su pasivni korisnici koji vam zapravo samo stvaraju nepotrebnu gužvu. Nešto otprilike kao 100 ljudi u dućanu, od kojih je 90 došlo samo nešto pogledati. A prodavačica (Linkedin algoritam u ovom slučaju) daje svima jednako pažnje i možda na kraju propusti angažirati onog tko je došao tu nešto konkretno obaviti.
No vratimo se na temu.
LinkedIn je krcat lažnim profilima. Kad mi je kolegica Maja poslala poruku sa screenshotom jednog prevaranta koji joj je poslao zahtjev za spajanjem, malo sam dobila srčani. Da si pojača kredibilitet, taj neznanac stavio je moju mail adresu u poruci!
Lažni profili uglavnom uzmu nečije ime i prezime kako bi dobili kredibilitet, posluže se i tuđim emailovima iz istog razloga, a onda vam po prihvaćanju konekcije pošalju poruku gdje trebate kliknuti na neki link ili preuzeti neki dokument. Poznato vam je ime, poznat email, još ako imate već nekoliko zajedničkih konekcija na mreži – to je to, evo klika. A onda ulijećete u probleme.
Nekad, ako imate sreće, samo vas preusmjere na pravog prodavača. Naime, mnogi LinkedIn profili su stvoreni pomoću umjetne inteligencije i igraju na igru brojeva: ako dosegnu 1000 ljudi, nasjest će barem 1-2 osobe. Cilj je dovesti što više ljudi do osobe koja će zaključiti posao.
Lažni LinkedIn profili su nešto kao telemarketing u digitalno doba.
Nekad niste ni svjesni što ste napravili. Pogotovo ako tražite posao i obrati vam se recruiter sa zahtjevom da ispunite neke obrasce radi nastavka razgovora o vašem budućem poslu. Zapravo im samo pošaljete svoje detaljne podatke na osnovu čega mogu dalje raditi još sofisticiranije prevare.
Ponekad vas lažni profili “samo zaprate”, ne traže konekciju s vama. Zašto to rade?
Kako kaže Tomislav Vuk, zagovornik svijesti o cyber sigurnosti, u jednom od komentara “sigurno rade OSINT da bi pronjuškali što više o tebi”.
Ako nemate pojma što je OSINT, bez brige. Nisam znala ni ja dok nisam proguglala. OSINT je prikupljanje i analiziranje javno dostupnih podataka s ciljem bolje obrade.
Kako prepoznati lažni profil?
- Nešto je čudno u vezi fotografije.
Dobro pogledajte fotografiju. Najvjerojatnije ju je napravio AI stroj. A umjetna inteligencija ipak griješi. Tako su fotografije možda malo mutnije. Možda osobi nedostaje naušnica na jednom uhu ili je pozadina čudna.
- Predstavlja se kao recruiter, business development manager, sales development executive, growth manager ili demand generation specialist. Nekad ima titulu kao prosječna osoba iz vaše branše. Ovisi o vašem profilu na LinkedInu.
- Najčešće je ta osoba studirala na super poznatom fakultetu ili je radila za tvrtke kao što su Amazon, Salesforce ili Google, ali bez detalja o poslu. Zvučne firme stvaraju dodatan kredibilitet, jer ne biste nikad pomislili da “tamo rade prevaranti.” Za većinu ljudi, ako ste radili ili radite za poznatu firmu, to govori da ste stručni.
- Najčešće ima neki generički opis i generičke interese navedene na profilu, ništa što na prvu alarmira druge da je nešto krivo. No nema detalja.
- Osoba ti odmah šalje nešto super u inbox. Nudi ti posao, poslovnu priliku ili nešto treće što ti zvuči izvrsno. Ne ulazite u dublje razgovore gdje vi morate nešto kliknuti ili ispuniti, a da tu osobu ne poznajete ili da vam je nije preporučio netko drugi.
Postoje tvrtke koje prodaju lažne profile
Stranice kao što su Generated.Photos nude „jedinstvene“ lažne fotografije osoba od 3 do 1000 američkih dolara. Slično radi indijska firma LIA ili američki Vendisys.
Ako vam treba tek nekoliko lažnih ljudi, npr. da postavite lažne zaposlenike u rubriku „O nama“ na web stranici, možete ih dobiti na webu ThisPersonDoesNotExist.com.
Možete podesiti poželjan profil pa odabrati starost, boju kože ili im pak dati mogućnost govora preko stranice Rosebud.AI.
Pogledajte kako radi jedan takav AI alat na sigurnoj stranici New York Timesa: oni su stvorili vlastiti AI alat kako bi pokazali što je sve moguće lažirati i kako je to jednostavno! I glavni vizual ovog članka sadrži fotografije nepostojećih ljudi koje je generirao taj alat!
Što LinkedIn radi po ovom pitanju?
LinkedIn je u prvih šest mjeseci 2020. godine uklonio čak 37 milijuna lažnih profila! Godinu iza u istom je razdoblju uklonio „samo“ 11,9 milijuna lažnih profila! U drugih šest mjeseci bili su uspješniji za 19%.
Podatke za 2022. godinu još čekamo.
Kako stoji na Linkedinovoj stranici vezano za lažne profile, 96% svih lažnih profila uhvaćeno je automatizmom, a 4% je uklonjeno ručno, po prijavi korisnika.
Iako se LinkedIn hvali da je uspješan po pitanju hvatanja prevaranata, i dalje gotovo svakodnevno korisnicima stižu zahtjevi nepoznatih ljudi koji nisu stvarni ljudi.
Budite oprezni. I ako vam netko nudi nešto prejednostavno i predobro, vjerojatno je prevara.
VEZANO:
Kako napraviti i popuniti LinkedIn profil?
Najnoviji članci
15 načina kako se najbolje reklamirati u 2025. godini
Otvoriti ste neki biznis i pitatet se kako se najbolje reklamirati, posebice besplatno? Imam za vas 15 isprobanih prijedloga.
06 studenoga, 2024Nove navike pretraživanja: GenZ sve manje gugla, oni sada „traže.“
Kada nešto tražimo na internetu, uglavnom kažem kako „guglamo“. Jer je Google postao eponim za internetsko pretraživanje. Ne i GenZ-evcima.
28 listopada, 2024Koliko pluginova trebate imati na vašoj WordPress stranici?
Imate li web stranicu s Wordpress CMS-om kojoj želite dodati neku novu funkcionalnost, najlakše rješenje za to jest - plugin!
24 listopada, 2024