Jeste li znali da je u glagol “guglanje” prvi put spomenut 2002. godine u finalnoj sezoni serije “Buffy, ubojica vampira”. Nakon toga svi smo ga koristili za internetsko pretraživanje. Sve do generacije Z.
Kada nešto pretražujemo na internetu, uglavnom kažem kako „guglamo“. Jer je Google postao eponim za internetsko pretraživanje, baš kao što je nekad penkala bio za kemijsku, digitron za kalkulator ili Kaladont za zubnu pastu. Eponimi su riječi nastale su poopćivanjem vlastitih imena. To je bio i glagol „guglati“.
Riječ 𝐆𝐨𝐨𝐠𝐥𝐞 kao glagol prvi je upotrijebio osnivač Googlea Larry Page u mailu poslanom dva mjeseca prije samog launcha tražilice u rujnu 1998. godine. Napisao je primateljima Google-Friends mailing liste “Have fun and keep googling!”
No guglanje je postao popularno tek nakon što ga je popularizirala televizija.
Prvi put se „guglati“ kao glagol spominje 2002. godine u finalnoj sezoni serije “Buffy, ubojica vampira” kada Willow upita Xander “Jesi li je već googlala?”
Happy birthday
@SarahMGellar.
Super nerdy fact, the first known use of “Google” as a
verb in pop culture was on Buffy the Vampire Slayer in 2002. 🤯 pic.twitter.com/cIxtDsFmts—
Google UK (@GoogleUK) April
14, 2021
Samo nekoliko mjeseci kasnije, američka udruga American Dialect Society proglasila je “google” najkorisnijom novom riječju, a 2006. ušla je u rječnike Oxforda i Merriam-Webster.
Zgodna je činjenica kako je Microsoft pokušao preko Gossip Girl ući u pop kulturu na sličan način. Godinama su plaćali da glavni likovi u seriji govore “𝐁𝐢𝐧𝐠 𝐢𝐭 ” (prijevod: bingaj to), ali nekako se nije uhvatilo.
Hoće li GenZ ubiti „guglanje“?
GenZ je toliko drugačija od prethodnih generacija. Rođeni između 1997. i 2012., prva su generacija koja je rođena u digitalnom dobu. Upravo bi oni mogli umiroviti glagol „guglati“ .
Naime, kada trebaju nešto pronaći online pripadnici generacije Z sve više koriste glagol „tražiti“ nego „guglati“.
Razlog tome jest što internetu pristupaju na potpuno drugačiji način nego prethodne generacije. GenZ i Gen Alfa odrasli su uz pametni telefon, a ne računalo. Osim toga, internet se prilično razvio.
Gen Z generacija odrasla je na tzv. zrelom internetu. Njima je potpuno prirodno da odu direktno na izvor, umjesto da nešto traže putem opće internetske tražilice. Google je njima cheugy, nešto što je prije bilo u trendu, ali je zastarjelo), nikako Gucci (cool i moderno).
„Mlađe generacije traže, ne guglaju. I sve više prvo odlaze na TikTok da bi pronašli dobar restoran, na Amazon da bi nešto kupili i na ChatGPT da im riječi domaću zadaću,“ tvrdi analitičar Mark Shmulik iz Bernsteina koji su za potrebe analize koristili istraživanje Forbes Advisora i Talker Researcha iz travnja 2024. godine.
Čak 45% pripadnika Gen Z generacije prije će nešto potražiti putem tzv. „društvene pretrage“ na TikToku ili Instagramu nego na Googleu. To je dosta više od Milenijalaca (35%), pripadnika gen X generacije (samo 20%) ili Boomera (10%).
Drugo istraživanje koje je napravio GWI Core pokazalo je još veći postotak. Čak 52% mladih iz GenZ generacije su 2023. godine prvo nešto potražili na društvenim mrežama, a tek onda na tražilicama.
Tako su društvene mreže mladima postale mjesta gdje traže što jesti, gdje jesti, što kupiti ili gdje provesti praznike.
Ali…Google je i dalje tražilica broj 1, čak i za GenZ!
Ako mladi sve manje guglaju, znači li to i kraj najpoznatije tražilice?
Nikako. Prerano je proglašavati smrt Googlea. Ne da Google nije ni blizu svom kraju, već svježa istraživanja pokazuju kako je zadržao identičan status kao i prije: i dalje je svima broj 1 kao tražilica!
Podaci koje je objavio Axios pokazuje da 46% korisnika interneta u dobi između 18 i 24 godine počinje svoje istraživanje na Googleu. To je manje u usporedbi s nešto starijim korisnicima u dobi 25-39 godina među kojima 58% započinje svoje online pretraživanje na Googleu.
Ipak, ostaje za naglasiti kako i dalje gotovo polovica svih mladih starih između 18 i 24 godine koristi Google. Kao i da svi korisnici ChatGPT-a i dalje gugla.
I većina starijih generacija.
U 2024. godini Google i dalje drži preko 90% udjela svih online pretraga. Dakle, hlobalno Google i dalje dominira.
Možda mlađe generacije sve manje guglaju, ali ih gugla i dalje popriličan broj. Plus, starije generacije neće nestati preko noći, niti njihove navike možete tek tako promijeniti. I Twitter je promijenio ime u X pa ga stariji korisnici ne zovu X.
No ne treba zabiti glavu u pijesak i praviti se da se promjene u ponašanju online korisnika ne događa. Za 20 godina možda zaista budemo gledali kako je Google postao „novi Yahoo“, prilično nebitan u svijetu pretraga.
Pročitajte i ovo:
Najnoviji članci
Što je DeepSeek i kako stoji u usporedbi s ChatGPT-em?
Pitate li se što je DeepSeek o kojem svi pričaju kao najvećoj konkurenciji ChatGPT-a, u ovom tekstu pokušala sam jednostavnim jezikom pojasniti osnove.
10 veljače, 2025Koje je najbolje vrijeme objave na LinkedInu? (ažurirano siječanj 2025)
Objave na LinkedInu imat će različit doseg ovisno o vremenu objave, ali i nekim drugim detaljima. Ovo je 13 provjerenih savjeta za objavljivanje na LinkedInu!
29 siječnja, 2025[TEST] AI za slike: Ovo su najbolji besplatni AI alati za slike (s primjerima)
Umjetna inteligencija već može generirati slike različitih stilova, a kvaliteta ovisi o naredbama koje unosite te koristite li plaćenu ili free verziju.
24 siječnja, 2025