Što je AIO

Google AI Overviews: 10 stvari koji povećavaju šansu da se pojavite u AI odgovoru

Kada upišete upit u Google, prvi rezultat koji se sada pojavljuje za jako puno pretraga je okvir AI Overviews (AI pregledi). Radi transparentnosti, Google u AI okviru navodi izvore iz kojih izvlači podatke. Korisnici trebaju kliknuti na izvore ako žele dublje istražiti temu.

Iako je AI okvir na vrhu rezultata koristan za korisnike, marketingaši i vlasnici firmi  suočeni su s velikim izazovom: kako da web stranice rangiraju tako da ih citira AI Overviews? Drugim riječima, kako se radi AIO, optimizacija za AI preglede?

 

Kako tvrtke mogu dospjeti u ovaj pregled? I razlikuju li se AIO strategije od SEO taktika? Ovaj tekst može vam pomoći da optimizirate vaš sadržaj za taj okvir kojeg već zovemo „prostorom gdje su problemi rješeni.“

 

Bitne informacije o AI Overviews:

  • AI Overviews ili  AI Pregledi su sažeci koje generira Gemini, Googleov veliki jezični model.
  • Gemini analizira informacije s različitih web stranica i sažima ih u jedan odgovor.
  • AI Overviews smanjuje klikanost na klasične SEO za 30%
  • TOP izvori citiran u AI Overviewsu ima CTR od samo 2,6%
  • 82 % Google AI pregleda dolazi s dubokih stranica, ne s naslovnice
  • Preklapanje između izvora u AI pregledima i prvih 10 organskih pozicija na Googleu je svega 15 %.
  • AIO je dio SEO, koji koristi različite tehnike i ima drugačiji fokus od klasične optimizacija.
  • AI Overviews rezultati nisu uvijek isti. Mijenjaju se prema zasebnim korisnicima i tržištima, mogu sadržavati netočne informacije, a mogu i smanjiti organski promet.
  • AIO će se vjerojatno dalje razvijati: za sada „jede“ TOFU i MOFU sadržaj, pitanje je kad će navaliti na druge

 

Što su AI Overviews?

AI Overviews je tekstualni isječak koji generira Googleov Gemini i korisnicima daje brzi odgovor na njihov upit. Nalazi se na vrhu Google rezultata i ne pojavljuje se za svaku pretragu.  Informacije se prikupljaju s web stranica koje se rangiraju za te ključne riječi. Korisnik može vidjeti izvore informacija i kliknuti na njih.

Google je uveo AI Overviews u svibnju 2024. u SAD-u, iako su eksperimenti počeli još ranije kroz projekt Search Generative Experience (SGE) . U Hrvatsku su se AI pregledi počeli pojavljivati sredinom svibnja 2025.

Informativni sadržaj nerijetko će potaknuti pojavu Google AI Overviewsa

Kako  AI Overviews funkcioniraju?

Gemini koristi umjetnu inteligenciju u suradnji s Google pretragama i Knowledge Graphom kako bi generirao odgovore. Okvir s AI odgovorima se prikazuje samo za određene vrste upita:

  • Informativni upiti: pitanja koja počinju s: što, kada, kako, zašto, gdje
  • Istraživački upiti: najbolji, top, najgori

 

Ne prikazuje AI Overviews  za komercijalni tip pretraga. za sada.. Npr. kad korisnik traži neki proizvod (npr. “ljetne gume”),  tada prikazuje webshopove, odnosno za usluge prikazuje klasične SEO rezultate.

kad se AI Overviews ne pojavljuje

Međutim, za pitanje tipa “Koje ljetne gume su najbolje 2025..?”  Google bi mogao prikazati AI pregled, kao što to čini za većinu definicija.

AIO primjerRizične i životno važne  industrije poput financija i zdravlja također često ne rezultiraju AI okvirom jer Google ne želi pružiti netočne informacije. Tako će pretrage za lijekovima rijetko rezultirati AI okvirom, no brze informacije poput simptoma alergije mogu potaknuti pojavu AI pregleda.

AIO - zdravstveni sektorLokalne pretrage (“servis klime u Zagrebu”) često ne rezultiraju AI okvirom zbog nedostatka podataka. No u AI modeu kojeg je Google predstavio kao idući korak, i lokalne pretrage mogle bi biti pogođene.

Lokalne pretrageBitno za znati:

  • Očekujte pad posjeta prema vašim web stranicama ako ste se do sada rangirali na TOP Google pozicijama i preko toga ostvarivali puno prometa.
  • Prisutnost AI pregleda u rezultatima pretraživanja povezana je s prosječno 34,5% nižom stopom klikanja (CTR) za najbolje rangiranu stranicu, u usporedbi sa sličnim informativnim ključnim riječima bez AI pregleda. (izvor: Ahrefs.com)
  • Preklapanje između izvora u AI pregledima i prvih 10 organskih pozicija na Googleu je svega 15 %, što znači da velike šanse za pojavljivanje u AI pregledima imaju rezultati koji se do sada nisu pojavljivali na prvoj stranici rezultata.

Ostalo:

  • Ima 7x više pretraga s 8+ riječi (ljudi sve više pišu prave rečenice u search polje)
  • 48% je više tehničkih termina u pretragama
  • 400% više citiranja webova s 2. stranice Google rezultata
  • 200% više citiranja webova koji se su na pozicijama 31–100
  • 89% svih citiranja dolazi izvan top 100 organskih rezultata

 

Zašto su  AI Overviews važni?

AIO- optimizacija za Google ai preglede

Isto kao što optimizirate za SEO da povećate organski promet, optimizacijom za AIO možete povećati vidljivost brenda i konverzije.

Ako se vaš sadržaj prikazuje u AIO-u, to može poboljšati prepoznatljivost brenda, autoritet i kredibilitet.

AIO: kako Gemini bira sadržaj za AI Overviews?

Iako je AIO zapravo SEO, zbog razlike u tome kako se bira odgovor (rezultat) unutar AI okvira i na klasilnih rezultatima s plavih linkovima, dobro je znati kako Gemini bira sadržaj koji će prikazati.

Gemini traži sadržaj koji najbolje odgovara kontekstu i značenju upita. Ne znamo točno kako bira izvore, ali znamo da preferira:

  • Razgovorni ton
  • Relevantne long-tail ključne riječi
  • Jasnu strukturu teksta (naslovi, odlomci, liste)
  • Autoritativne i pouzdane stranice s visokim Domain Authorityjem (DA)

 

AIO optimizacija: Kako se rangirati u AI pregledima i koja je razlika od klasičnog SEO-a?

Iako se AI Overviews okvir i tradicionalni SEO rezultati mogu pojaviti na istom Googleovom sučelju pretraživanja, oni imaju različite svrhe i zahtijevaju posebne strategije optimizacije.

AIO VS SEO-PRIMJER

AI Overviews (AIO): Pokreće ih Gemini i osmišljeni su za pružanje brzih, autoritativnih odgovora na korisnička pitanja.

SEO: Cilj mu je organski rangirati web-stranice u rezultatima pretraživanja na temelju relevantnosti, autoriteta i korisničkog iskustva.

 

Kod bilo kakve optimizacije, nema GARANTIRANIH rezultata. Jer rezultati ovise o mnogo čega, od tržišta, preko tehničkog dijela vaše web stranice, sadržajnoj dijela vaše web stranice, ali i aktivnosti van stranice. Tu ubrajamo recenzije, preporuke i svako spominjanje vaše brenda u pravom kontekstu.

Google više ne indeksira samo stranice, on indeksira ugled.

Google AI Overviews „pojeli“ su jako puno klikova (prometa) informativnim sadržajima, ali isto tako i mid-funnel sadržaju.

AI Overviews smanjili su CTR na prvi organski SEO rezultat, ali od njega mogu profitirati prva tri izvora unutar samog okvira. To se posebno odnosi na prvi rezultat koji je i najvidljiviji. Stoga je bitno da se pojavite kao jedan od TOP izvora (iako nije garancija da će netko kliknuti na to).

 

Rangiranje u Google AI pregledima

 

Evo 9 najboljih AIO praksi za koje do sada znamo (iako nema garancije da će vas AI odabrati kao citirani izvor):

  1. Pišite jasno i jednostavno, ali konkretno

Pišite jasno, izravno i bez “praznog hoda”. Koristite podatke, primjere i izvore kako biste potvrdili svoje tvrdnje. Ljudi vole konkretne informacije, a vole ih i algoritmi. Stvarajte sadržaj koji će nuditi vrijednosti, a pritom biti jasan onom kome je namijenjen.

  1. istražite korisničku namjeru – što ljudi žele naći kad nešto traže

Proučite što korisnici zapravo traže, odnosno s kojim ciljem (da nešto na brzinu saznaju ili da kupe). Prilagodite svoj sadržaj toj namjeri. Npr. ako ljudi traže „vitamini za kosu“ i Google kao rezultate nudi ljekarne tj. ostale webshopove, nećete pisati blog s tim naslovom jer nema smisla i koristi.

  1. Bolje formatirajte sadržaj

Pišite kratke odlomke, koristite liste, naslove, podnaslove i uključite relevantne podatke (npr. ocjene, specifikacije) tamo gdje je to primjenjivo. Struktirani podaci su nešto što algoritmi jako vole.

  1. Optimizirajte sadržaj prema temama, ne samo ključnim riječima

Usredotočite se na širu temu i pokrijte sve povezane točke. Koristite sinonime, long-tail izraze i izbjegavajte stručni žargon ako ga ciljana publika ne razumije. Cilj je da kroz sadržaj postanete autoritet za neku temu.

  1.  Stvarajte „pillar“ stranice i tematske klastere

Jedan veliki vodič (pillar page) + više povezanih članaka koji pokrivaju užu tematiku = bolje rangiranje i dublje korisničko iskustvo.

  1. E-E-A-T faktor: Gradite vidljivost posvuda

PR i preporuke jačaju vidljivosti i prepoznatljivost vašeg brenda. Cilj je da postanete priznati u svojoj niši, da imate tzv. E-E-A-T faktor. Imati stranicu na Wikipediji odličan je signal, kao i ulistavanje u različitim online direktorije.

Dogovarajte suradnje i gostujuće objave na drugim web stranicama u vašoj niši te radite na tome da vas spomene što više drugih ljudi. Spominjanja brenda (brand mentions) novi su backlinkovi.

      7.  Objavljujte sadržaj na jakim portalima i domenama

Objavljujte sadržaj na jakim portalima sa snažnim autoritetom, ali i na društvenim mrežama. I LinkedIn članak može iskočiti kao prvi citirani izvor u Google AI Overviewsima.

  1. Sadržaj: evergreen, savjeti, originalan, ažuriran

Sadržaj koji stvarate neka bude jasan i originalan. Stalno aktualan sadržaj ima veće šanse za prikaz u AIO-u, stoga pazite da su informacije koje nudite i dalje relevantne. Pišite vodiče, sažetke ili ključne zaključke na početku/na kraju članaka kako bi Gemini lako izvukao korisne informacije.

  1. Pišite naslove koji su aktivni

Naslovi koji u sebi imaju glagol, odnosno aktivni su, uvijek su bolje prolazili kod korisnika od pasivnih. I dalje radite naslove koji će privući klik korisnika. Postavite li naslov u obliku pitanja, povećavate si šanse da se vaša stranica prikaže u AI pregledu.

Kako napisati dobar naslov? Iskoristite ovih 20 ideja.

  1. Uključite slike i video

Vizualni sadržaj pomaže AI-ju-u da razumije bolje kontekst. Stoga radite infografike, koristite slike i snimke zaslona (screenshotove)  te video sadržaj da se približite publici koja konzumira sadržaj na taj način. Što više hranite algoritme različitiom hranom, to si povećavate šanse da vas bolje razumiju.

 

Želite naučiti kako si povećati šanse da vas u AI alati odaberu kao odgovor i ostati korak ispred konkurencije?

Dođite na Content i SEO edukacije!

Ako ti se sviđa članak, podijeli ga drugima!

Najnoviji članci