
Paginacija vs. Infinite scrolling – što je bolje za organizaciju sadržaja i SEO
Kad imate web stranicu koja kontinuirano raste, bilo kroz broj proizvoda koje nudite ili možda sadržaja kojeg objavljujete, prirodno se nameće potreba za organizacijom sadržaja.
Organizacija sadržaja u web dizajnu radi se na tri načina:
- paginacija
- infinite scrolling
- “load more” gumb
Jesu li za SEO i UX bolji paginacija, infinite scroll ili “load more” opcija?
Uz ogromne količine sadržaja na web stranicama raste strah od dupliciranja, ali i mogućnosti da tražilice neke stranice označe kao niskokvalitetne. Paginacija je jedna od tih izazova s kojom se suočavaju brojni biznisi, a stručnjaci ne slažu se definitivno oko toga utječe li ona loše na SEO.
Paginacija je termin za korisničko sučelje koje sadržaj dijeli na više stranica. Ako dođete do dna neke stranice i uočite niz brojeva – to je paginacija.
Obično ćete na web stranicama paginaciju vidjeti pri dnu, a klik na neki brojku ili strelicu << >>rezultirat će rezultatom koji izgleda npr:
www. domena.com/blog/category/marketing/content/?page=3
www. domena.com/category/marketing/content/page/3/
Ima i verzija gdje se organizacija veće količine sadržaja radi na drugačiji način, npr. uz infinite scrolling.
Infinite scrolling je korisničko sučelje u kojem korisnik otkriva sadržaj unedogled. Ovo je odlična metoda za mobilne verzije jer je korisnicima lakše „skrolati“ nego klikati na brojke, ali kod toga postoji izazov što korisnik nikad ne dođe do dna, odnosno footera, a to može predstavljati problem.
Gumb „Load more“ je svojevrsno rješenje koje je između infinite scrolling i paginacije, kada korisnik klikom na gumb zahtijeva da se učita dodatan sadržaj, pri čemu lako može odskrolati do dna stranice.
Ponekad ćete vidjeti i kombinaciju klasične paginacije uz gumb „load more“ (Učitaj više).
Kada se koristi paginacija, a kad infinite scroll?
“Scrolling is a continuation while clicking is a decision” – (Joshua Porter)
Paginacija je odlično rješenje za webshopove, aplikacije i content webove. Primjerice, na kategoriji Blog imate objavljeno jako puno tekstova čije bi izlistavanje trajalo predugo te su zbog toga razvrstani po stranicama. Na webshopovima Kategorija nekog proizvoda nerijetko ima više stranica gdje se izlistavaju svi proizvodi u toj kategoriji.
Iako paginacija zahtijeva od korisnika aktivnost više (klika), korisnici u pravilu više vole klasičnu paginaciju na web stranicama jer vole imati link na koji se mogu lako vratiti.
Infinite scrolling paginacija odlična je za platforme gdje postoji ogromna količina sadržaja kojeg stvaraju korisnici, kao što su Instagram ili TikTok. I Google tražilica je ranije imala paginaciju, a sad ima sučelje s infinite scrollingom.
Obzirom da se na web stranicama najčešće koristi klasična paginacija, pokušat ću odgovoriti na neka pitanja koja mi često dolaze.
Kako saznati je li paginacija dobro ili loše postavljena?
Paginacija stvara djelomične ili potpune duplikate stranica, a znamo da dupliciran sadržaj nije najbolja SEO praksa.
Prvo da odgovorim na pitanje kako možete znati je li vam paginacija dobro postavljena.
Glavni signal da paginacija rezultira dupliciranim sadržajem jesu duplicirani title tag naslovi i metaopisi.
Duplikate naslova i opisa možete naći na više načina, a najlakše pomoću alata kao što su ScreamingFrog ili Semrush.
Ipak, kod webshopova ne treba pretjerano brinuti o tome jer je sasvim normalno i očekivano da webshop s 300 stranica proizvoda neće postavljati 300 različitih naslova i metaopisa. To je potvrdio i John Mueller iz Googlea.
Pogledajmo kako sve možete raditi paginaciju.
Postoje 3 metode za rješavanje paginacije na web stranicama:
- Deindeksiranje paginacije kroz robots.txt
Dupliciranje sadržaja možete riješiti brzo u dva koraka:
- Staviti na paginaciju Disallow u robots.txt fileu
- Dodati rel=”canonical” na prvu stranicu niza paginacije
Nerijetko ćete vidjeti uputu da se paginacija deindeksira kroz robots.txt file, no tu uputu ne treba (slijepo) slijediti jer ona može imati druge posljedice. Nije isto deindeksirate li možda paginaciju za iskustva korisnika ili za proizvode u kategoriji.
Ova metoda će vam riješiti problem dupliciranog sadržaja, ali razmislite prije nego napravite nešto od gore navedenog bez savjetovanja sa stručnom osobom. Uglavnom, ne rješavajte paginaciju putem Disallowa.
Na webshopovima ova metoda bi mogla dovesti do toga da se vaši proizvodi ne indeksiraju, a kod content-stranica kao što su blogovi da se ne indeksiraju dobro.
Zašto? Jer tražilice neće doći do ostalih stranica osim početne, odnosno paginacija se može ignorirati ako je kroz rel=canonical postavljeno da su stranice 2,3,5 samo duplikati glavne stranice.
Želite li srediti hrpe indeksiranih paginacija na SERP-u, možete ro napraviti kroz robotx.txt file, ali na drugi način: noindex i follow zajedno postavljeni.
Postoji dobar razlog zašto bi netko deindeksirao sadržaj na stranicama paginacije.
Matt Cutts je u jednom o svojih video predavanja dao odličan primjer zašto bi bilo dobro deindeksirati sadržaj, ali dodati follow atribut na stranice:
Ako pretpostavimo da imate HTML sitemapu s nekoliko stotina internih linkova, sitemapa može biti konfuzna. Odnosno, korisnik s Googlea može završiti na nekoj od brojnih stranica (npr 544), umjesto na početnoj stranici kategorije proizvoda, a to ne bi bilo dobro korisničko iskustvo.
Kako biste to izbjegli, možete blokirati tražilice da indeksiraju stranice, ali da i dalje crawlaju sve linkove kroz kod <meta name=”robots” content=”noindex, follow”>
U praksi, na drugoj i svim stranicama koje slijede, u kodu pod <head> dodajte jednu liniju koja brani tražilicama da dodaju stranice na indeks, ali im omogućuje da slijede linkove:
2. Koristite self-referencing canonical tagove i ostavite rel=prev i rel=next .
Najčešće rješenje dobre paginacije jest korištenje tzv. self-referencing canonical tagova i anchor linkova na svakoj stranici u nizu.
Još tamo 2011. godine Google je dodao rel=prev i rel=next tagove kako bi olakšao SEO izazov s paginacijom. Ovi su tagovi pomogli boljoj organizaciji izlistanih URL-ova bez straha od dupliciranim ili „tankog“ sadržaja.
Na svaku stranicu postavi se HTML atribute rel=”next” i rel=”prev” kako biste signalizirali odnose među URL-ovima.
Dodajte tag u zaglavlju <head> prve stranice (http://domena.com/category) koja vodi prema idućoj stranici, kao npr:
<head>
…
<link rel=”next” href=”http://domena.com/category?page=2″> <a href=”http://domena.com/category?page=2″ > <=”” p=””></a>
…
</head>
(na naslovnoj stranici nema potrebe dodavati rel=”prev” )
Na drugoj stranici možete dodati
<head>
…
<link rel=”prev” href=”http://domena.com/categoty?page=3″> <a href=”http://domena.com/categoty?page=3″ > <=”” p=””></a>
…
</head>
No ne trebate imati rel=prev i rel=next tagove. Ako ih već imate postavljene na stranici, ostavite ih, ali ako ih razmišljate dodati, nema potrebe. Naime, 2019. godine iz Googlea su priznali da ih ne smatraju bitnima pa ih nije nužno ni imati na stranici.
Međutim, obratite pažnju na canonical tagove da su tzv. self-referencing (da upućuju sami na sebe, ne na prvu stranicu)
Npr. za stranicu domena.com/mobiteli?page=2 canonical tag bi bio
<link rel=”canonical” href=”domena.com/mobiteli?page=2″ />
- View all” + rel=”canonical””
Napravite “View All” stranicu gdje će se prikazivati svi proizvodi/tekstovi.
<link rel=”canonical” href=”http://site.com/category-1/view-all.html” />
Svaka paginirana stranica neka ima tag rel = “canonical” prema “View All” stranici.
Stvaranje još jedne stranice „View all“ dobro je rješenje za manje stranice. Na većima može stvoriti probleme pa je stoga razumljivo da se ovom metodom rijetko tko služi iako je u redu.
Zašto „View all“ stranica nije dobra za veće stranice?
- ogroman broj sadržaja koji se učitavaju usporavaju stranicu, što može utjecati na ranking
- paginacija je bolja za korisničko iskustvo
Organizacija sadržaja na web stranicama zna biti težak posao unatoć tome što se na prvu čini kao jednostavno. Ovaj dio spada pod tehnički SEO, a zanima li vas još tekstova vezano za organizaciju sadržaja, pročitajte:
Nadam se da sam vam barem malo pomogla oko pitanja organizacije sadržaja na vašim web stranicama.
Trebate li savjete vezane za SEO vaše web stranice, javite se🙂
Najnoviji članci
Što je DeepSeek i kako stoji u usporedbi s ChatGPT-em?
Pitate li se što je DeepSeek o kojem svi pričaju kao najvećoj konkurenciji ChatGPT-a, u ovom tekstu pokušala sam jednostavnim jezikom pojasniti osnove.
10 veljače, 2025Koje je najbolje vrijeme objave na LinkedInu? (ažurirano siječanj 2025)
Objave na LinkedInu imat će različit doseg ovisno o vremenu objave, ali i nekim drugim detaljima. Ovo je 13 provjerenih savjeta za objavljivanje na LinkedInu!
29 siječnja, 2025[TEST] AI za slike: Ovo su najbolji besplatni AI alati za slike (s primjerima)
Umjetna inteligencija već može generirati slike različitih stilova, a kvaliteta ovisi o naredbama koje unosite te koristite li plaćenu ili free verziju.
24 siječnja, 2025