
Pisanje je vještina koju bi svi poslovni ljudi, ne samo copywriteri, trebaju svladati, a lekcije Jeffa Bezosa mogli bi vam biti od velike koristi. Kroz 7 uputa za pisanje u ovom tekstu doznajte kako pisati jasne i učinkovite mailove, poruke i tekstove da postanete uspješni kao Amazon.
Ako se bavite prodajom Ii pisanjem, vjerojatno ste se već negdje susreli s knjigom Johna Rossmana Think Like Amazon: 50 1/2 Ways to Become a Digital Leader. U njoj vas autor na vrlo jasan način uči kako složiti poslovnu strategiju i postati digitalni lider, a stil pisanja odraz je tzv. “amazonskog stila pisanja”. Svaka je riječ na svom mjestu, a rečenice su toliko jasne da vam misli nikad ne lutaju. Umjesto kreativnog, ispred sebe imat ćete konkretno štivo.
“Amazonsko pisanje” opisuje način na koji u Amazonu podučavaju svoje zaposlenike da izraze i oblikuju svoje ideje, vizije i razmišljanja koja će ubrzati proces realizacije projekta. Termin je u uporabi od 2018. godine kad su internetom počele kružiti interne smjernice Amazona za pisanje. I copywriteri su poludjeli za njima.
Vlasnik Amazona Jeff Bezos poznat je po svojoj učinkovitosti, a natuknice kako pisati nude na uvid u to kako tvrtka funkcionira. Iako su bile namijenjene internoj uporabi, smjernice se mogu primijeniti na druge komunikacijske aspekte, primarno na donošenje odluka i pisanje poslovnih i prodajnih poruka.
Kako pisati kao “Amazonac”?
- Koristite najviše 30 riječi u rečenici
Duge rečenice su odlične za romane. Zavalite se u kauč i izgubite u tekstu. No za prodaju puno je bolje koristiti kratke rečenice. One služe upravo tome da se ne izgubite dok čitate.
Fokusirajte se na jednu misao.
Koristite kratke rečenice. Amazon kaže da koristite najviše 30 riječi u jednoj rečenici, ja bih to skratila na 15 riječi. Razlog? Koncentracija čitatelja sve je kraća.
Izbacite uvodne riječi kao što su „Mislim da bismo trebali…“, kao i „pametne“ riječi za koje prosječnoj osobi treba rječnik. Ako ne razumijemo tekst, velika je šansa da ćemo od njega odustati.
- Pridjeve i priloge zamijenite podacima
Riječi kao što su „najmodernije“, „fantastično“ ili „impresivno“ mogu biti dobar clickbait za news portale, ali u poslovnoj komunikaciji i prodaji bolje je fokusirati se na konkretno nego na uveličavanje. Ne prodajte nam bajke i ne tjerate ljude da sami moraju donositi zaključke. Budite jako jako specifični. I iskreni.
“Često“ ne znači ništa. “70%” znači puno više.
Usporedite ove rečenice:
„Rješavanje problema x rezultira značajnijim smanjenjem otpada.“
„Rješavanje problema x rezultira smanjenjem otpada za 33%.“
Vjerojatnije je da ćete zapamtiti prije ovu drugu s brojkom jer je konkretna, daje vam informaciju s kojom nešto možete napraviti, usporediti je barem.
Podaci su kao slatkiši za oči, pomažu nam da organiziramo informacije u logičnom slijedu.
- Tzv. „So What“ test ( ili “Što sad?” )
U Amazonu se koriste testom kojeg zovu „So what“: Prije nego li drugima podijele napisano, autori teksta trebaju se zapitati „čemu?što sad?“
Ako čitatelj ne zna koji je benefit ili vrijednost proizvoda, zapitat će se „U čemu je stvar?“
Ako čitatelj ne zna odmah što mu je činiti- što da kupi/rezervira/klikne itd – ostaje zbunjen „Što sad?“
Uvijek pročitajte što ste napisali i postavite si pitanje zna li čitatelja čemu služi vaš prizvod ili usluga i što mu je činiti nakon pročitanog.
Može li čitatelj razumjeti rečenicu, paragraf ili cijeli tekst?
Ima li smisla? Daje li neku vrijednost? Može li išta pročitano iskoristiti i primijeniti odmah?
- Izbjegavajte nejasnoće i fraze
Izbacite uobičajene fraze iz pisanja. Umjesto da čitatelju gubite vrijeme na okolišanje, fokusirajte se na jezgrovito pisanje koje može utjecati na donošenje odluka.
“Vjeruje se da” ili “Stručnjaci smatraju kako…” su fraze kojima se izbjegava preuzeti odgovornost za iznesene podatke. Stanite iza napisanog.
Isto je i s nedorečenim, praznim, riječima kao što su “Vjerojatno” i “Moguće”. U tu košaru spadaju i riječi “Neki” i “Mnogi.” Koji su to neki i mnogi ljudi, koliko ih ima?
- Izbacite kratice i žargone
Osim ako ne pišete za usku nišu stručnjaka koji će odmah znati o čemu pišete, okanite se kratica. isto je i s upotrebom žargona. On funkcionira na dijelu ciljane publike, bilo da se radi o nekom regionalnom slengu, industrijskom slengu ili generacijskom slengu.
Kratice kao što su EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation, and amortization) ili ROI (return on investment) zamijenite lako razumljivim pojmovima za početnike.
- Pišite jednostavne aktivne rečenice
Ne pišite pasivno. Kad god krenete pisati, imajte na umu da jednostavne kratke rečenice koje u sebi sadržaje subjekt, glagol i objekt nose puno više informacija, nego dugačka rečenica puna pridjeva, k tome pisanja pjesnički ili pak u trpnom pasivnom obliku.
Provjerite imaju li vaše rečenice ove elemente:
- Subjekt: tko ili što je tema/što radi
- Glagol: Što rade ili će raditi
- Objekt: na što utječe
“WiFi slušalice X imaju bateriju koja traje 24 sata. I zvučnu izolaciju za vaš mir na putovanju.”
“Uz slušalice xy nema više distrakcija na poslu.”
- Umjesto “Korisnik” ili “osoba” napišite “vi”
Kada čitamo tekst, želimo se u njemu prepoznati. „Korisnik“ ili „osoba“ je netko treći, nama udaljen, dok tekst u kojem nam se obraćaju s „ti“ ili „vi“ shvaćamo kao nešto upućeno nama. A volimo kad se ljudi obraćaju nama.
“Kada budete koristili proizvod x da napravite y, moći ćete napraviti Z.” bolje prodaju nego “osobe koje koriste ovaj proizvod postigli su značajno bolje rezultate.”
Zaključak:
Prije nego li krenete pisati, razmislite što želite s tekstom postići? Nekom informirati o nečem, educirati, prodati?
Želite li prodati, pišite kratko i jasno. Ostavite esejističko pisanje za maturu i romane.
Želite li educirati, pišite dulje tekstove, ali opet u s kraktim rečenica. Koristite primjere i liste.
Kad dovršite tekst, pročitajte ga. Skratite ga za trećinu. Zamijenite sve kliješeje i nejasne dijelove.
Želite li naučiti kako prodavati online, ne propustite edukacije:
Content marketing- kako se pozicionirati online i prodavati brže i lakše
Prodajna edukacija– napravite konverzijske landing stranice na vašem webu- radimo na vašem primjeru!
PROČITAJTE JOŠ:
Najnoviji članci
Kako PR tekstovi utječu na SEO (i što je bitno raditi u 2025. godini)?
Može li PR tekst poboljšati SEO vaše stranice? Da, ali samo ako to radite pametno. PR SEO ima neka svoja pravila.
19 ožujka, 2025- 14 veljače, 2025
Digitalni marketing 2025. godini kroz 14 koraka – VODIČ za sve
Digitalni marketing nije lagan kad krenete istraživati sve opcije. No uz ove tips & tricks bit će vam puno lakše početi ga kvalitetno raditi
12 veljače, 2025