Može li PR tekst poboljšati SEO vaše stranice? Da.
Postoje dvije vrste PR: plaćeni i zasluženi.
Nekad platite da netko objavi nešto o vama, nekad drugi jedva čekaju pisati o vama. Kod stvaranja brenda plaćene PR aktivnosti nerijetko utječu na neplaćene PR aktivnosti – jer kad ljudi pričaju o vama, i drugi se žele ukrcati na taj brod.
Odnosi s javnošću ili PR (public relations) odavno pomažu tvrtkama da podignu vidljivost svoje tvrtke, proizvoda i usluga koje nude, ali i da grade pozitivan imidž ili pak da utječu da se kriza lakše stiša. Iako brojne tvrtke smatraju kako mogu sami odraditi PR, iz iskustva znam da dobre PR agencije mogu učiniti i do 10x više da se vaš brend počne vrtjeti ispred tuđih očiju. I utjecati na prodaju, bilo direktno bilo putem SEO rangiranja. Jer brendovi bolje prolaze na Googleu.
Kako PR utječe na SEO tj na rangiranje na tražilicama?
Dok različite offline i online platforme stvaraju potražnju, informirajući publiku o postojanju nečeg na tržištu, Google zakucava prodaju. Naime, većina online kupnji (60%) dolazi upravo s Googlea, preko SEO-a.
A puno toga što klikćemo na Googleu ima veze s PR aktivnostima koje su prethodile tom kliku.
Krenimo redom…
Ako većina klikova odlazi prvim TOP SEO rezultatima na Googleu, bitno je biti jak.
Tko dobiva besplatan prostor u velikim medijima? Jaki brendovi.
Tko indeksira taj sadržaj? Google i ostale tražilice.
Kome Google daje prednost na rezultatima pretrage prednost? Jakim brendovima i velikim izdavačima.
Na što ljudi više klikću na rezultatima Google pretraga? Na poznate izvore. Na brendove. I oni više zarađuju zbog toga.
Kako onda postati jak brend? Krenite s PR aktivnostima.
Uložite li u PR, ulažete indirektno i u SEO optimizaciju.
Odnosi s javnošću pomoći će vam da se brendirate i postanete jaki, a iz toga će nastati ostale aktivnosti koje će pomoći i u finalnom u procesu kupnje koji se danas sve češće odvija preko Googlea.
Evo kako to funkcionira:
1. PR objave povećavaju vidljivost, što na kraju rezultira većim prometom prema vama, a onda i posljedičnog većom prodajom. Kada neki brend krene „iskakati iz paštete“ i kad drugi krenu pričati o njemu, htio ili ne htio, primijetit ćeš ga. Vjerojatno ćeš nekad kliknuti na link prema tom brendu ili ćeš ga jednostavno potražiti preko Googlea.
Osim toga, kada se brend često spominje na različitim platformama, to tražilicama šalje signal da je popularan i relevantan. To može rezultirati boljim rangiranjem za ciljane ključne riječi.
2. Više spominjanja vas znači i više linkova prema vašoj stranici, bez obzira postavljaju li linkove u tekstove PR agencije ili sami korisnici zalijepe link na nekom forumu ili social kanalu. Linkovi na jakim medijima su jedan od ključnih faktora rangiranja u SEO-u jer pokazuju autoritet i povjerenje (iako Google tvrdi da linkovi nemaju veze).
3. Što se više vaš brend spominje, to postajete poznatiji, a to neposredno utječe na CTR (stopu klikanja) što također ima utjecaja na rangiranje na Googleu. Ako vas korisnici prepoznaju, veća je vjerojatnost da će kliknuti na vašu stranicu kada je ugledaju među rezultatima pretraživanja.
Kako raditi PR za AI i SEO?
1. Stvorite prvo brendirani sadržaj
PR objave stvaraju vidljivost.
Glavna snaga PR-a jest doseg. Pričaš o novim stvarima, govoriš ljudima da postojiš i dolaziš do onih koji nikad prije nisu čuli za tebe. Kada neki brend krene „iskakati iz paštete“ i kad drugi krenu pričati o njemu, htio ili ne htio, primijetit ćeš ga. Vjerojatno ćeš nekad kliknuti na link prema tom brendu ili ćeš ga jednostavno potražiti preko Googlea. Zato stvarajte inicijalno jako puno brendiranog sadržaja jer želite da ljudi ne mogu ne zapamtiti vaše ime/ime vašeg brenda.
Tako će krenuti priča o vama i na social platformama. No utjecat će i na rangiranje u alatima kao što je ChatGPT.
LLM-ovi kao to su ChatGPT jako lijepo uče od PR tekstova na velikim medijima pa se potrudite da vas što više spominju, i to na dosta “besraman” način. Znate ono, “najbolji riblji restorani u Zagrebu“.
Evo vam primjer upita s ChatGPT-a i odakle vuče podatke:
Pročitajte: SEO za AI: 6 taktika koje će pomoći da vaš brend spomenu ChatGPT ili Google Gemini!
2. Stvorite sadržaj koji će korisnici podijeliti drugima
Nakon direktnog spominjanja brenda, drugi tip PR objava za medije neka se naslanja na korisnost nekog proizvoda ili usluge koja se komunicira.
U tim objavama pišite i pričajte manje promotivno, manje misleći na direktnu promociju, a više na reakcije čitatelja. odmaknite se od fraza i ustaljenih normi, pišite kao da pišete za mamu ili susjedu.
U naslovu se vodite onim: Zašto bi netko kliknuo na ovo tako da odgovorite na pitanja:
- Što to vaš proizvod ima, a drugi nema? Spomenite to. Usporedbe prodaju klikove.
- Rješava li vaš proizvod neki problem, štedi li ljudima značajno vrijeme ili novac, mogu li s njim imati bolji život?
- Možete li „nabrijati“ važnost toga što vas razlikuje? Unijeti neku emociju u naslov?
Stvorite sadržaj koji će pogodite u srž čitateljevog problema ili interesa, zaokružite sve nekom emocijom i uvijek se pitajte „Što naš kupac ima od ovog? Je li ovo nešto što bi on podijelio svojim prijateljima na Facebooku ili putem maila, bi li rekao “ovo je pisano baš za mene!”? Kako ćete saznati što ljude muči?
Putem istraživanja ključnih riječi. Doznajte što muči potencijalne kupce, a onda složite sadržaj koji im pomaže da to riješe uz pomoć tog nečeg što prodajete.
Tip sadržaja neka ne bude samo tekstualni, već se oslonite na različite formate koji najbolje prolaze na određenim kanalima, a sve češće je to video.
3. Za tekstove iz druge točke: naslovi neka sadrže ključne riječi- tj. ključan problem
Držite se jednostavne formule: Ključne riječi stavite u prvih 60 znakova tako da ga Google ne “odreže”. Google na rezultatima pretrage reže naslove dulje od 60 znakova pe pa je dobro da vaš naslov, odnosno ključne riječi stanu u dio naslova koji se prikazuje na SERP-u.
Kako pomiriti informaciju da korisnici na portalima i social kanalima najviše klikaju dugačke članke, i to one koji imaju između 10 i 14 riječi, s ovom mojom preporukom da naslov treba imati 60 znakova?
Stavite ključne riječi na početak naslova, a onda u drugom dijelu naslova igrajte na podizanje motiva za klikanje.
Sjetite se da pišete za ljude, ne za tražilice. Trebate li pomoć oko pisanja, ova dva članka će vam pomoći:
4. Fotografije, videa i influenceri su danas must
Multimedijalni sadržaj povećava konverzije, dokazano. Vizuali nam pomažu da nešto lakše i bolje shvatimo, a video sadržaj je taj koji nas dodatno involvira. Posebno mlađe generacije.
PR se više ne radi na način da pošaljete jedan te isti tekst na sve medije pa tko objavi, objavi. Digitalni PR uključuje različite više sadržaja, s sve više su to fotografije i video na social media kanalima.
Snimajte što više video sadržaja za YouTube, Instagram, TikTok i LinkedIn, educirajte se o tome koji formati najbolje prolaze i postići ćete puno bolje rezultate nego da PR aktivnosti fokusirane isključivo na event + objave za news medije.
Zanima li vas više informacija o ovom, pročitajte:
- Video SEO neka bude vaša TOP online taktika ove godine!
- Stavi titlove na Facebook video i povećaj gledanost!
- SEO optimizacija: Kako fotografije i video utječu na ranking web stranice?
- Besplatne fotografije za web upotrebu: 60 free stock servisa
- 15 Linkedin video statistika za 2025. godinu
- 5 razloga da uključite video sadržaj u svoj marketing plan
- YouTube SEO: 14 caka kojima možete poboljšati vidljivost svojih videa
5. Važnost recenzija i komentara
Kada drugi pričaju o vama, vi više vrijedite. Društveni dokaz ili social proof znači da ljudi gledaju što drugi misle i rade prije nego što donesu svoju odluku. U SEO-u, to su recenzije korisnika, preporuke zadovoljnih kupaca, mišljenja influencera i komentari na društvenim mrežama. Kada ljudi vide da drugi vjeruju vašem brendu, lakše će i sami postati kupci. To vodi do većeg interesa, više posjeta stranici i više prodaje.
Osim toga, tražilice kao što je Google gledaju koliko imate dobrih recenzija i preporuka. Ako ljudi pišu pozitivno o vama i daju vam visoke ocjene, vaša stranica se može bolje rangirati na rezultatima pretrage. Na primjer, dobre recenzije na Googleu ili Tripadvisoru mogu poboljšati vaš lokalni SEO.
Postoje različiti oblici društvenog dokaza koji utječu na SEO:
Recenzije korisnika: Pozitivne recenzije na Googleu, Tripadvisoru ili pak Trustpilotu poboljšat će ne samo vaš imidž, već će i utjecati na potencijalne kupce. No recenzije se mogu objavljivati i na zasebnim medijima.
Jedna od najbitnijih PR aktivnosti kada prodajete konkretan proizvod ili uslugu, ali i turističku destinaciju te bilo koje iskustvo jesu ISKUSTVA drugih korisnika. Ljudi ne vjeruju brendovima, ali vjeruju drugim ljudima. Zato vole čitati recenzije, članke koji u naslovu komuniciraju kako su novinari ili korisnici nešto isprobali, testirali, posjetili…
Ako korisnici traže “najbolji program za računovodstvo”, ovo je naslov PR teksta koji pogađa namjeru pretrage korisnika u potrazi za programom.
Ako tekst ne vrvi klasičnim PR-ovskim jezikom i na sva zvona te vrlo umjetno hvali neki brend (npr. “Savršen odabir za svaku ženu”), publika će mu povjerovati. Pogledajte Ženski Recenziraj i njihov uspjeh – to vam dosta govori o tome što korisnici žele konzumirati.
Preporuke influencera: Suradnja s influencerima povećava vašu vidljivost, daje vam kredibililtet te utječe na porast pretraga za vašim brendom.
Spominjanja na social kanalima/forumima: Osim samih preporuka koji snažnu utječu na odluku o kupnji, kada se brend često spominje na različitim platformama, to tražilicama šalje signal da je popularan i relevantan. To može rezultirati boljim rangiranjem za ciljane ključne riječi.
Testimonijali: Preporuke zadovoljnih korisnika, prikazane na vašoj web stranici, povećavaju vjerodostojnost i posljedično konverzije. Kad na landing stranicama imate testimonijal, doslovce dajete instant signal kupcima „vjerujte ovom proizvodu/usluzi“.
Pročitajte: Što pisati osim blogova? Google objave, recenzije i FAQ za start!
6. Iskoristite long-tail ključne riječi
Short-tail ključne riječi ili fraze su one koje imaju velik volumen pretraga. Uglavnom su to riječi ili fraze koje su kratke i jasne, npr. „zdrava hrana“ ili “fotografije”
Long-tail ključne riječi su u SEO praksi poznate kao riječi s malim volumenom pretrage, ali visokim stopama konverzije. Primjer za to bi bio „Besplatne fotografije za web upotrebu.“
Što je naslov konkretniji, to će biti relevantniji za užu skupinu čitatelja i oni će prije kliknuti. Da, propuštate tu zahvatiti sve potencijalne čitatelje, posebno ako volite clickbait članke jer vam ego pleše na brojku od 2300 čitanja PR teksta, ali koliko je tih 2300 ljudi samo došlo na par sekundi i otišlo? Koliko ih je nešto kupilo? Bolje da dođe 230 zainteresiranih korisnika, nego 2300 “navučenih”.
Clickbait naslovi dobra su (iako mnogima idu na živce) taktika za news portale koji žive od oglasa i broja posjeta, ali tvrtke koje nešto prodaju na tržištu mimo informacija žive od zarade od kupaca. Nemate puno od 2300 čitanja ako ljudi na vašem webu nisu našli ono što im je naslov obećao.
7. Umetnite linkove prema stranici klijenta, što je prirodnije moguće
Da biste podignuli kvalitetu vaše web stranice morate udovoljiti brojnim Googleovim ranking faktorima, a među TOP najbitnijima su svakako produkcija sadržaja i backlinkovi, odnosno broj drugih web stranica koje linkaju prema vama. Tu PR aktivnosti igraju veliku ulogu!
Želite li promet i kvalitetne linkove s velikih i utjecajnih web stranica, osim samog budžeta koji vam treba za to, važnu ulogu igra i kvaliteta sadržaja koja se objavljuje. Objava za medije sama po sebi nije dovoljna, odnosno klasičan način PR-a promijenio se posljednjih godina i sve se više gura tzv. native marketing, odnosno PR zapakiran u dobru priču. I stvaranje dovoljno dobrog sadržaja kojeg će drugi mediji jedva čekati podijeliti. Napravite li neko istraživanje ili infografiku, imate puno više šanse za dobiti neplaćeni PR nego ako isti tekst koji vrišti od promocije pošaljete na stotine medijskih adresa. A kad mediji uzmu sadržaj od drugih, najčešće linkaju prema izvoru. I to je vaš cilj!
Linkovi s relevantnih i jakih webova koji vode prema vašoj web stranici su i dalje među najvažniji ranking faktorima, ali samo oni koje Google ne ocijeni kao kupljenima ili spamerskim. Odavno su prošla vremena kad su marketingaši stavljali linkove na razne forume ili u komentare kako bi radili link building za svoju web stranicu. Google je s velikim ažuriranjem algoritma Penguin 2012. godine stavio soli na rep svima koji su to koristili kao taktiku za podizanje rankinga svoje web stranice.
A objavite li isti tekst s istim linkom na 10 portala isti dan, moglo bi se to i dogoditi. Pogotovo ako koristite UTM linkove u kojima se jasno vidi da je paid/affiliate u igri. No i dalje možete s UTM linkovima jačati autoritet svoje stranice ako su dobro složeni canonnical linkovi.
Na Googleovom webu pročitajte zašto koristiti canonical URL-ove (jedan od razloga: da biste pojednostavnili metrike praćenje za neki proizvod ili temu – s puno različitih URL-ova teže je dobiti skupnu metriku za dio koji mjerite) te kako ih napraviti.
Zato obratite pažnju na tzv. prirodne linkove.
Možda prvi put čujete za prirodne linkove. Znate da postoje samo linkovi. No razlikujemo prirodne (natural) linkove koji su dobri i loše linkove.
Prirodni linkovi:
- nemaju parametre za praćenje (UTM tagovi)
- nisu među sponzoriranim i jasno naznačenim plaćenim sadržajem
- ne preusmjeravaju putem alata za monetizaciju
Drugim riječima, prirodni linkovi nastaju kad drugi linkaju prema vama bez želje za mjerenjem ili zaradom, nego samo zato jer drugi misle da je vaš sadržaj dobar i koristan.
Neprirodni linkovi su linkovi koji su plaćeni. Ti se linkovi postavljaju uglavnom u svrhu PR promocije, u affiliate programima, kampanjama i slično kada ste platili da se negdje pojavi vaš link.
Neprirodni linkovi:
- imaju parametre za praćenje
- nalaze se među plaćenim sadržajem na web stranici
- nalaze se na stranicama koje su u affiliate programu
Neprirodni linkovi su oni koji dolaze kao affiliate linkovi, koji su rezultat PR aktivnosti i slanja istih tekstova punih neprirodnih linkova, spamerski guest blogovi, linkovi u footeru (npr. link na agrenciju koja vam je radila web ili link na autora wordpress teme), PBN mreže (iako ponekad taktika s PBN mrežama itekako radi) i slično. Penalizacija sa strane Googlea se može dogoditi i ako radite kampanju s blogerima i influencerima gdje se u kratkom roku stvori na stotine recenzija i linkova koji vode na jednu stranicu. Oprezno s tim. Nemojte isti dan objaviti na desetke tekstova s istim linkanim (anchor) riječima.
No nisu svi neprirodni linkovi neprijatelji. Ako npr, odlučite staviti UTM jer želite nešto mjeriti, neka neka riječ “paid” u njemu te neka bude prirodno smješten u sam tekst. Ne linkajte riječ “ovdje”, nego linkajte 2-3 riječi u tekstu koje su relevantne za biznis.
8. Oprez ako stavljate vlastiti PR tekst na svoj web
Mnogi korisnici vole na svojoj stranici pod Press objaviti isti taj tekst s linkom prema tom članku na news portalu, kao „Gle gdje smo izašli“. No to možda i nije pametno.
Naime, Google to može shvatiti kao plaćeni link. Naime, to je tzv. recipročni link po principu “ja tebi, ti meni” i Google može lako zaključiti da je tekst objavljen na web portalu plaćen te da je i link plaćen tj. neprirodno dogovoren. A Google ne voli plaćene linkove. Stoga na svom webu barem stavite te linkove kao „nofollow“ ako ih se ne želite riješiti.
Recipročni linkovi su ok, sve dok su stavljeni prirodno, unutar teksta, s ciljem da poboljšaju korisničko iskustvo. Primjerice, kada pišete o nečem i linkate drugu web stranicu gdje korisnici mogu nešto više pročitati ili isprobati. No linkovi u footeru ili stavljeni bilo kako drugačije van pravog konteksta nisu dobra praksa.
ZAKLJUČAK: Iako neki tvrde da su odnosi s javnošću izumiruća djelatnost, mislim da im se upravo sprema veliki povratak.
U doba umejtne inteligencije, odnosno LLM-ova kao što je ChatGPT, ali i jačanja društvenih mreža, postalo je sve važnije biti prepoznatljiv, biti onaj o kojem se priča. ChatGPT uči od dostupnog sadržaja, bez obzira je li ga objavio neki portal ili pak korisnici na forumu. A korisnici pričaju o onom što čuju i pročitaju. Tu je uloga PR-a : da što više korisnika krene pričati o onom što klijent prodaje.
PR može sve spojiti sve digitalne točkice potrebne za brendiranje i prodaju: web medije, social platforme, chatbotove i Google. I jako je bitan za SEO. Pogotovo u doba umjetne inteligencije kad se dobar dio informiranja događa upravo tamo.
Želite li naučiti osnove SEO-a i kako pisati SEO tekstove?
Prvi korak jest da upišete edukaciju SEO PISANJE ZA WEB ili da me kontaktirate putem maila na [email protected] za privatno savjetovanje.
Najnoviji članci
Kako PR tekstovi utječu na SEO (i što je bitno raditi u 2025. godini)?
Može li PR tekst poboljšati SEO vaše stranice? Da, ali samo ako to radite pametno. PR SEO ima neka svoja pravila.
19 ožujka, 2025- 14 veljače, 2025
Digitalni marketing 2025. godini kroz 14 koraka – VODIČ za sve
Digitalni marketing nije lagan kad krenete istraživati sve opcije. No uz ove tips & tricks bit će vam puno lakše početi ga kvalitetno raditi
12 veljače, 2025