Čak 1 od 5 videa na TikToku sadrži krive informacije, pokazuje istraživanje
TikTok i Instagram s mlađi naraštaji koriste za pretraživanje različitog sadržaja, no problem je što 20% sadržaja sadrži netočne informacije. Pogotovo je zabrinjavajuće jer se to odnosi i na zdravstvo. TikTok sadržaj uzimajte sa zrnom skepse.
Jedno istraživanje koje je proveo NewsGuard krajem 2022. godine pokazalo je da 1 od 5 TOP rezultata pretrage sadrži netočne informacije. Pregledali su 20 TOP rezultata kroz 28 različitih tema od politike do cjepiva i otkrili kako je TikTok krcat sadržajem koji ulazi u kategoriju dezinformacija.
Iako postoji puno sadržaja pod nekih hashtagom, algoritam TikTok gura često takav dezinformacijski sadržaj prema vrhu. Zašto?
Kad ljudi misle da su otkrili nešto novo, nešto što je kontra neke struke, misle da se događa teorija zavjere i da je njihova dužnost „proširiti istinu.“ Poneseni takvih snažnim emocijama, oni su najaktivniji korisnici interneta koji se jako trude uvjeriti sve druge da su u pravu. Vidjeli smo to na slučajevima ravnozemljaša, ali i cjepivu protiv covida.
Upravo je jedan od pretraga vezanih za cjepivo otkrila kako algoritam radi: gura ono što korisnici najviše gledaju, a to nije nužno točna informacija. Primjerice, kad bi u TikTok upisali “covid vaccine”, TikTok bi prvo predložio “covid vaccine truths” ili “covid vaccine hiv.”
I kad se u Sjedinjenim Američkim Državama dogodila nestašica zamjenskog mlijeka za bebe, to je na TikToku rezultiralo „DIY“ video sadržajem – dakle preporukama nestručnih osoba kako da sami napravite zamjensko mlijeko za bebu! Pedijatri su takav sadržaj označiti opasnim, no on je i dalje postojao na najpopularnijoj društvenoj mreži mladih.
Zašto mladi koriste TikTok umjesto Googlea za pretrage?
- više vole video od teksta jer je video brži
- više vole „prava“ iskustva nego ona za koja ne znaju tko ih daje
- žele naći inspiraciju za putovanja, šminkanje, odijevanje itd
- žele jednostavne recepte
Iskreno, u moru informacija gdje nam sposobnost koncentracije biva sve manja i manja, uopće me ne čudi što se mlađe generacije okreću društvenim mrežama gdje je sadržaj brz, konkretan, jednostavne forme i jezika…
Mnogo današnjih profesora na fakultetima iznenađeni su novim generacijama i njihovim sposobnostima, ili bolje da kažem, „nesposobnostima“ da se fokusiraju na jednu temu. Razgovarala sam s nekoliko njih i iako rade na posve drugačijim fakultetima u različitim gradovima, pričaju mi identične priče.
Manjak fokusa je problem.
No manjak sposobnosti probiranja informacija i kontrole nad stručnim informacijama je moguće najveći problem oko kratkih brzih video formata.
Doktori su završili fakultete i odradili godine specijalizacije uz puno puno prakse pa kad ti oni nešto savjetuju, njihovo iskustvo daje im kredibilitet.
Ali s pojavom interneta odjednom su svi nekako doktori. I stručnjaci za cjepiva. I pravo. I djecu. Nastavite niz, znate o čemu pričam.
Nije ni Google sveta vodica. Ali ajd nekako se trudi servirati nam točne informacije. nakon velikog ažuriranja algoritma koji je baš bio usmjeren na zdravstvo, s Top rezultata maknuti su razni priučeni blogeri i doktori interneta.
Za puno toga što je od velike važnosti korisnicima koristi tzv. EAT faktor (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) pa će vam tako za pretrage za pravne, medicinske i sigurnosne upite ponuditi prvo provjerene i stručne izvore poput istraživanja, sveučiišta, vladine portale, zdravstvene ustanove…
Ukratko, upiti koji se tiču stvari koje mogu bitno utjecati na vaš život na Googleu jako kontroliraju putem algoritma. TikTok još nema takav algoritam koji bi krajnjeg korisnika zaštitio od tuđe i vlastite gluposti.
Srećom, mladi ipak kombiniraju TikTok s Google searchom jer je velik dio njih svjestan da ova platforma nije baš dobra za sve informacije.
- Google kaže da mladi koriste Instagram i TikTok za pretraživanje
- TikTok i SEO: Kratki video mogao bi biti „next big thing“ za Google SERP
- TikTok Fetapasta i Justin Bieber efekt: Samo jedan post može učiniti čudo!
Koristite TikTok za zabavu, za pronalazak inspiracije, za kuhanje, šminkanje, kupovanje, ali za ozbiljne stvari ipak provjerite provjerene izvore
Najnoviji članci
Što je DeepSeek i kako stoji u usporedbi s ChatGPT-em?
Pitate li se što je DeepSeek o kojem svi pričaju kao najvećoj konkurenciji ChatGPT-a, u ovom tekstu pokušala sam jednostavnim jezikom pojasniti osnove.
10 veljače, 2025Koje je najbolje vrijeme objave na LinkedInu? (ažurirano siječanj 2025)
Objave na LinkedInu imat će različit doseg ovisno o vremenu objave, ali i nekim drugim detaljima. Ovo je 13 provjerenih savjeta za objavljivanje na LinkedInu!
29 siječnja, 2025[TEST] AI za slike: Ovo su najbolji besplatni AI alati za slike (s primjerima)
Umjetna inteligencija već može generirati slike različitih stilova, a kvaliteta ovisi o naredbama koje unosite te koristite li plaćenu ili free verziju.
24 siječnja, 2025