Iako je URL tek manji ranking faktor, web adresa koja je SEO-friendly može vam prilično pomoći da se bolje pozicionirate na SERP-u (stranici s rezultatima pretrage) te da vas tako korisnici koji guglaju lako pronađu, a samim time i kupe nešto od vas. U ovom članku ćete doznati na što trebate paziti kod formiranja tj. izgleda URL-a.
Što je URL?
Web adresa ili URL (Uniform Resource Locator) specificira lokaciju određenog sadržaja na internetu, ali i način na koji se povlači izvor sadržaja, tzv. protokol, kao što su HTTP, HTTPS, FTP, itd.
Jednostavnim rječnikom, URL je svaki link na webu.
Mnogi uopće ne razmišljaju o URL-ovima prilikom izrade web stranica, no SEO-friendly URL je prilično bitan želite li više neplaćenog organskog prometa prema vašoj web stranici.
- Dobro formatiran URL pomaže i korisnicima i tražilica da lakše razumiju o čemu se radi na stranici
- URL je i ranking faktor za tražilice (iako naravno ne TOP faktor, no svakako ima utjecaja ako sadrži i relevantne ključne riječi)
- Dobro formatirani URL-ovi mogu poslužiti i kao anchortekst kada ih korisnici kopiraju i zatim zalijepe na nekim društvenim mrežama ili forumima (kad link dobro „sjedne“ pa se lijepo prikaže sadržaj)
- Dinamični URL-ovi (koji se mijenjaju sa svakom pretragom) nisu nužno SEO-friendly URL-ovi kao statični URL-ovi (koji su uvijek isti). Lako mogu rezultirati dupliciranim sadržajem ako se problem ne riječi canonical tagovima ili se parametri ne blokiraju u Google Search Consoli. No ne treba bježati od dinamičkih web stranica: Amazon i Netflix imaju dinamične web stranice koji prikazuju sadržaj tj proizvod na osnovu onog što je korisnik ranije tražio ili gledao kako bi optimizirali korisničko iskustvo. I odlično im ide!
Dinamični URL-ovi izgledaju ovako nekako:
https://www.primjer.com/kategorija/article.php?language=de&inhalt=dynamic-url
Statični SEO-friendly URL-ovi izgledaju ovako:
https://www.primjer.com/kategorija/ime-proizvoda
Kada koristiti dinamične URL-ove, objašnjeno na primjeru Amazona:
Amazon koristi dinamičane stranice. Ovako npr. izgleda jedan njihov URL: https://www.amazon.co.uk/Mens-Socks-Hosiery-Red-Men/s?keywords=Men%27s+Socks&rh=n%3A1731008031%2Cp_n_size_two_browse-vebin%3A14223224031&c=ts&ts_id=1731008031
Kompleksni algoritmi, koji uključuju i druge (npr. što su kupovali oni slični vama) serviraju vam najbolji mogući personalizirani sadržaj za vas kako bi optimizirali proces kupnje svakog posjetitelja. Za eCommerce web stranice, personalizacija je jako dobra stvar.
Istraživanja su pokazala da posjetitelji web stranica više kupuju kad im se nudi personalizirani sadržaj. Tako će vam i Amazon vam ponuditi proizvode na temelju onog što ste ranije kupili ili gledali. Stvorit će link samo za vas: https://www.amazon.co.uk/Mens-Socks-Hosiery-Red-Men/s?keywords=Men%27s+Socks&rh=n%3A1731008031%2Cp_n_size_two_browse-vebin%3A14223224031&c=ts&ts_id=1731008031
Kad odrežete onaj dinamični dio adrese i želite nekom iskopirati samo “https://www.amazon.co.uk/Mens-Socks-Hosiery-Red-Men“, klik na to rezultira greškom 404.
Kada i zašto koristiti statične URL-ove:
- Ako nemate webshop s mnogo proizvoda za različite ciljane skupine
- Tražilice lakše rangiraju statične URL-ove od dinamičnih
- Lakše se može linkati neki anchor tekst na statični URL
- Veća relevantnost ključne riječi
- Veći CTR (click through rate) u SERP-u, ali i kad zalijepite link u email (ne izgleda kao spam i korisnik lakše razumije što se nalazi na linku)
Ako do sada niste razmišljati o URL-ovima kao bitnima za vašu web stranicu, pročitajte preporuke kako se fokusirati na SEO-friendly URL-ove s ciljem što boljeg pozicioniranja na Googleu.
12 preporuka kako pravilno formatirati URL-ove, prema Googleu:
- Koristite čitljive URL-ove
Ako web adresu ne mogu pročitati korisnici, ne mogu ni tražilice. Stoga maknite sve č,đ,š i ž slova, emojije i posebne znakove koje se u URL-u pretvore u nešto poput %6/zhtjtkt8%%%
- Skratite URL-ove
Što se tiče duljine URL-a, kraći URL-ovi imaju tendenciju da bolje rangiraju na SERP-u, prema istraživanju Baclinka.
Da bi se pravilno prikazivali u svim pretraživačima, URL ne smije imati više od 2083 znaka
- Ne spajajte riječi i za razdvajanje koristite crtice, ne donje crtice
Već sam pisala o razlici između korištenja crtica i donjih crtica za SEO, no da ovdje ponovim ukratko: ovako-formatiran-url-google-vidi-kao-zasebne-riječi, a to želite, ne jednu veliku „kobasičastu“ riječ.
- Ne koristite hashtagove u URL-u
Dio URL-a koji dolazi iza prvog hashtaga (#) zove se anchor tag/element ili fragment identifier. Obično se koristi za upućivanje korisnika na određeni dio na istoj stranici, a po defaultu se informacija o tom sadržaju ne šalje prema web serveru.
Primjerice, oba ova linka smatraju se identičnima, odnosno web server bi ih identificirao kao zahtjeve za isti dokument.
domena.com/seo-optimizacija/#seo-usluge
domena.com seo-optimizacija/#seo-edukacija
Google bi oba linka upućivao na isti rezultat: domena.com/seo-optimizacija/
“Obično ignoriramo sve što se nalazi iza # kad su u pitanju linkovi i otkrivanje novih URL-ova,” napisao je javno na Twitteru Googleovac John Mueller 2022. godine.
I to se u praksi pokazalo kao istina: Sadržaj kojeg ste objavili pod nekim #hashtagom nevidljiv je na rezultatima pretrage.
To nipošto ne znači da su svi hashtagovi u URL-ovima loši.
Hashtagovi su sasvim ok ako služe za usmjeravanje korisnika na drugi dio unutar istog pagea, ali ako koristite dinamičke URL-ove s #, to je potencijalna SEO katastrofa.
Laički rečeno: OK je koristiti hashtag u URL-u kad to koristite kao #anchor, odnosno da skočite na dio stranice koji se već ranije učitao, no nikako kao glavnu navigaciju na stranici.
- Ne stavljajte velika CAPS LOCK slova u URL-ove
Url-ovi su osjetljivi na znakove pa možete zbuniti tražilice. Iako zapravo nema razlike ako je dio web adrese napisan u CAPS LOCKU, bitno je naglasiti sljedeće:
Pazite da nemate indeksirane stranice primjer.com/CARAPE.html i primjer.com/carape.html jer će Google crawlati obje stranice, a vi ćete završiti s razlomljenim rankingom, a moguće i s dupliciranim sadržajem ako su sadržaji na obje landing stranice identični.
- TOP sadržaj stavite u root folder
Što je ključna riječ za koju se želite pozicionirati na SERP-u bliže imenu domene. tj rootu, to dajete jači signal Googleu da se radi o TOP sadržaju.
Stranice za koje želite da se dobro rangiraju stavite visoko u strukturi hijerarhije stranice, u glavni izbornik, a ne da su ključne riječi 4-5 klikova udaljene od naslovnice i polinkane interno s nekoliko stranica.
Pogledajte na primjeru muških crvenih čarapa pozicije ključnih riječi u URL-u i razliku SERP pozicija:
- Loše URL-ove blokirajte putem robots.txt filea
Ne trebate indeksirati politiku kolačića, „dodaj u košaricu“ ili admin stranice na webu. Blokiranjem indeksiranja tih stranica u robots.txt fileu reći ćete pretraživačima da zanemari te stranice za izlist među rezultatima pretrage (SERP-u).
Ako se pak želite riješiti nekog sadržaja koji se rangira na SERP-u, a vi to više ne želite, pročitajte kako obrisati link s rezultata Google pretrage.
- Pazite na mobilne URL-ove
Ako imate različite URL-ove za desktop i mobilnu verziju, naznačite ih u sitemapi. Preporuka je da u sitemapi naznačite samo jednu verziju stranice, no želite li imati dva URL-a, naznačite to zasebno.
- Koristite 301 redirekciju ili canonical oznake
Ako ste mijenjali URL, kako ne biste izgubili ranking pozicije na SERP-u, koristite redirekciju 301 na novi URL. Dakle, stari URL iako možda više ne postoji na vašoj stranici jer ste ga vi promijenili u CMS-u preusmjerite na novi – možda netko linka na vaš stari URL, možda je on još aktivan na Google rezultatima jer promjene se kod Googlea ne događaju instantn.
Također, ako imate više stranica vrlo sličnog sadržaja koje su fokusirane na identične ključne riječi možda vam se događa kanibalizacija (tzv. sami sebe jedete na rezultatima jer se za rangiranje za neki termin natječete s dvije stranice, pa ste SEO snagu podijelila na dva). Povećajte šanse za boljim rangiranjem na rezultatima pretrage tako da Googlebotu kažete koja je stranica glavna. Možete jednu preusmjeriti na drugu pomoću 301 redirekcije ili Google komunicirati koju stranicu da gleda koristeći rel=canonical oznake (npr za slučaj kad želite zadržati različite verzije gotovo istog sadržaja za različite vrste posjetitelja).
Koristeći canonical, zapravo govorite Googleu koju verziju stranice želite da prikazuje na rezultatima pretrage.
- Stavite ključne riječi u URL
Kad imate ključnu riječ u samom URL-u, odnosno kad je on “opisni” i to na jeziku ciljane publike, to je dobra praksa za rangiranje.
domena/kutna-brusilica – za hrvatsko tržište
domena/angle-grinder – za npr. UK tržište
Tražilice čitaju URL-ove da mogu bolje povezati korisnike s relevantnim sadržajem.
Ako gađate ključne riječi “muške crvene čarape”, svakako je bolje imati URL koji izgleda kao primjer.com/muske-carape/crvene nego primjer.com/kategorija/donjerublje jer je jasno što se nalazi na toj stranici.
11. Pazite na razmake i brojke
Mnogi ljudi nisu svjesni da razmak nije dozvoljen u URL-u. URL može sadržavati alfanumeričke znakove i znakove poput !$-_+*'()#.
12. Ne koristite brojke u URL-u
Iako brojke mogu biti dijelom web adrese, pročitajte zašto to možda nije najbolje rješenje za vas: 4 stvari koje valja izbjegavati u nazivima domena
To vrijedi i za datume.
Korištenje datuma u web adresama znači da taj sadržaj ima rok trajanja – do isteka te godine! Barem za puno tema za koje je bitna svježina i aktualnost sadržaja.
Šalu na stranu, najbolji razlog zašto ne valja koristiti datume u URL-ovim jest to što kod kasnijeg ažuriranja može nastati problem: vi u URL-u imate datum 3.9.2021, a tekst ste ažurirali s 3.2.2025 godine pa izgleda bedasto, a ako izmijenite cijeli URL onda taj stari tekst zapravo prolazi kroz proces rangiranje od kraja – kao da nikad nije ni postojao.
Ne trebate svake godine iznova pisati sadržaj, ažurirajte stari na istom URL-u i povećajte konverzije.
Nadam se da sam vam malo pomogla oko strukture i izgleda vaših URL-ova.
Ako vas ova tema zanima, predbilježite se za SEO edukaciju!
Najnoviji članci
8 načina da vam tekst završi na Google Discoveru (i dobije do 100.000 pregleda)
Google Discover je personalizirani feed sadržaja za korisnike android uređaja koji može značiti jako puno za povećanje prometa prema vašim web stranicama.
07 travnja, 2025Glasovna pretraga – 20% svih pretraga više se ne tipka!
Glasovna pretraga nešto je što ne biste smjeli zanemariti. Sve je više onih koji ne tipkaju nego samo nešto glasom pitaju Google, Siri ili Alexu.
02 travnja, 2025GEO vs AEO vs SEO – Vodič za usporedbu i vidljivost na tražilicama u 2025.!
Dok smo se do sada fokusirali na povećanje vidljivosti na Googleu, sada moramo imati sadržaj koji će zadovoljiti korisnike na sve strane.
02 travnja, 2025