Velik dio pretraga na Googleu rezutira bez klika, odnosno definira se kao ZERO CLICK pretraga. Drugim riječima, dio pretraga ne rezultira klikom na neku web stranicu i mnogi nisu sretni zbog toga jer im „Google krade promet.“
U ovom članku doznajt:
- što je to zero click pretraga
- kako zero click pretrage možete iskoristiti za svoje poslovanje
Google pak želi korisnicima pružiti najbolje korisničko iskustvo i pružiti im valjanu informaciju što je brže i lakše moguće te jednostavne upite rješava tako da ponudi brz i jasan odgovor nakon kojeg korisnika više ne mora posjetiti drugu stranicu. To je uveo još 2019. godine te je time od suradnika postao konkurencija brojnim web stranicama.
Zero click pretraga je upit korisnika koji ne rezultira nikakvim klikom prema web stranicama s organske pretrage na nekoj od tražilica kao što su Google ili Bing.
Primjerice, ukucate li u tražilicu „koji je danas dan“, Google će vam izbaciti rezultat i ne trebate više ništa klikati.
Isto vrijedi i za mnogo pretraga koje na primjer uključuju radno vrijeme nekog subjekta, vremensku prognozu, izračune poput umnoška brojki ili pak preračunavanje valuta. Takve pretrage smatraju se zero-clickom, odnosno što bismo rekli „potraga bez prometa prema webovima“.
Prema jednom istraživanju, polovica svih pretraga ne završi klikom.
Ponekad korisnici dobiju odgovor kroz featured snippet (tzv. nulta SERP pozicija), knowledge graph (dio s desne strane gdje vam se nekad prikaže rezultat s Wikipedije), Google Business informaciju ili pak kliknu na Google Kartu ili fotografije. Stoga ne čudi istraživanje koje je Sparktoro proveo 2 godine zaredom, a koje govore da je sve veći broj pretraga “u ništa.”
Prema SimilarWebu i SparkToru, gotovo 65% svih upita u 2020. godini rezultiralo je neklikanjem, MOZ pak barata s brojkom od 15%.
Godinu dana ranije Jumpshot je baratao s podacima da oko 50.33% svih Google pretraga ne završi s klikom prema nekoj web stranici.
Obzirom da smo 2020. masovno tražili informacije vezane za koronavirus, a koji su većinom bili odmah dostupni na tražilici među rezultatima pretrage, ne treba uzimati zdravo za gotovo podatak od 65%.
Obzirom na konfuziju, sam Google je u blogu postu pojasnio što je to zero-click.
Vrste zero click pretraga
Ljudi iz mnogo razloga koriste Google za pretraživanje, ali ne klikaju na rezultate pretrage.
Najčešće ovakve vrste upita rezultiraju neklikanjem:
- radno vrijeme nekog subjekta (npr. “Lidl Trešnjevka radno vrijeme”)
- prijevodi („pretraga“ na Google translateu)
- vrijeme (npr. „vrijeme Zagreb“)
- kalkulacije (npr. 2×4)
- konverzije valuta (npr. 100 hrk to usd)
- jednostavne i brze informacije (npr. “kad je osnovan Radiohead”)
- download aplikacije
- „krive“ pretrage (npr. kad netko ukuca riječ „coaching“ i ne bude zadovoljan rezultatima jer su na engleskom, možda neće ništa kliknuti nego će izmijeniti pretragu u „coaching Hrvatska“)
Pozabavimo se malo detaljnije nekim pretragama:
- Korisnici ne znaju što traže
Ukucaju neki termin, poput „tenisice“, a nakon što vide što im je ponuđeno u rezultatima niti ne kliknu nego odmah promijene pretragu na „crne tenisice“ ili „Nike tenisice“. Ona prva pretraga smatra se zero-click pretragom. To se često događa pa stoga Google nudi korisnicima „related searches“ ili povezane pretrage.
- Ljudi traže brze informacije
Koje je vrijeme, koji je rezultat neke utakmice, koliko je kuna 100 američkih dolara…. Ako to tražite, Google će odmah ponuditi rezultat, tako što vuče podatke iz svojih alata ili dogovorenih licencnih ugovora.
- Ljudi se odmah povezuju s nekim poslovnim subjektima
Kad radi Konzum, koji je broj telefona restorana s dostavom u blizini ili pak odrade rezervaciju putem Google Business sučelja. Svakog mjeseca, Google putem pretrage povezuje korisnike s više od 120 milijuna poslovnih subjekata koji nemaju svoju web stranicu.
- Neke pretrage završavaju na aplikaciji
Tražite li neku TV seriju, vidjet ćete možda rezultat za Netflix. Kad tražite šator za dijete, možda vam se prikaže Aliexpress. Imate li njihovu aplikaciju instaliranu na mobitelu kad kliknete na rezultat pretrage, odmah će vas preusmjeriti na aplikaciju i tamo će vam otvoriti prozor s tim proizvodom.
Sada kad znate što su tzv zero-click pretrage, možete bolje razumijeti zašto je tako velik volumen pretraga koji ne završavaju na vašim web stranicama. S korisničke strane, bolje je iskustvo kad odmah dobiješ odgovor i ne trebaš klikati nigdje više, dok se s poslovne strane može razgovarati o negativnim aspektima kada ti se “Google umiješa u posao”. A Google se sve više miješa i otima dio kolača u određenim nišama.
Kako iskoristiti zero-click pretrage za svoj biznis?
- Lokalni SEO – otvorite i uredite svoj Google Business Profile (bivši Google my Business) i navedite radno vrijeme za sve fizičke lokacije trgovina. Korisnici će dobiti informaciju kad ste otvoreni i doći će u offline objekt. Iako će Google sam ponuditi radno vrijeme odmah ispod polja za pretragu, izlistavanje vašeg poslovnog subjekta s desne strane može rezultirati jasnijim uputama i olakšati put do trgovine.
Kada uredite svoj profil na Googleu, izlistat ćete se i na Google kartama koje od kraja 2021. godine napokon stavljaju naglasak na BLIZINU NEKOG OBJEKTA u odnosu na onog tko traži, a ne na super optimizirane ključne riječi koje su nerijetko izlistavale neke dosta udaljene subjekte. Sada napokon imate šansu da se pozicionirate i za neke vrlo kompetitivne ključne riječi poput “coaching”.
Osim toga, fokusirajte se na lokacije jer se gotovo 50% svih pretraga na Googleu odnosi na lokacije.
Primjerice, ako se želite pozicionirati za riječ „coaching“, znajte da će to biti jako teško jer se taj termin koristi diljem svijeta te vam je konkurencija ogromna. Ni korisnici iz Hrvatske neće biti sretni rezultatima koje su dobili kad su ukucali „coaching“ te će on vjerojatno završiti bez klika (ono što sam ranije već navela kao „kriva“ pretraga) ako mu se ne svidi što je dobio s lokalnim rezultatima na Google karti.
Korisnik će vjerojatno promijeniti pretragu u nešto poput „coaching hrvatska“ ili „coaching zagreb“. Stoga je dobra praksa da se fokusirate za pozicioniranje za te ključne riječi i kroz naziv same usluge, kategorije, ali i blogova.
- Strukturirani podaci – Schema markup pomaže tražilicama da razumiju sadržaj web stranice, kao i namjeru, posebice kod dinamičnih vrsta sadržaja kao što su posebne ponude, radno vrijeme, ocjene proizvoda, FAQ i video sadržaj.
- Strukturirani podaci + pitanja– pod featured snippet najčešće ćete vidjeti rezultate s web stranica koje odgovaraju na jednostavna pitanja, odnosno odgovaraju na pitanja poput „How“ ili „When“. “ Odlično je za brendiranje, a dio korisnika će ipak i kliknuti.
- Strukturirani podaci + Liste – U featured snippetu nerijetko završavaju liste koje korisnici obožavaju. Primjerice, „Top 10 Croatian souvenirs” što korisnici vole. Također, odlično je za brendiranje, a dio korisnika će kliknuti za više teksta.
- Engleski jezik – imate veću šansu završiti kao featured snippet ako je vaš članak na engleskom jeziku.
- Video – S videom je druga stvar, tu hrvatski jako dobro rangira! Ok, korisnik neće kliknuti na link prema web stranici, ali hoće na vaš YouTube video, a to se itekako računa!
- Long-tail upiti – uz featured snippete pojavljuju se i ostala bliska pitanja pod „People also ask“. Pokušajte se rangirati za te upite koja su u pravilu fraze od 4 i više ključnih riječi (to zovemo long-tail frazama). Iz primjera vidite da se oni uglavnom odnose na liste, ali ima i jednostavnijih odgovora.
- Frequently Asked Questions (FAQ)- česta pitanja su vrijedan sadržaj kojem vlasnici web stranica ne posvećuju dovoljno pažnje pa tu stavljaju samo informacije o uvjetima kupnje, dostavi i povratu. Zapravo, pisanje FAQ-a može donijeti dosta prometa ili vas barem pogurati u smjeru brendiranja.
Većina „krivih“ pretraga u drugom koraku ipak završi klikom!
Dosta je mogućnosti pomoću kojih možete iskoristiti Googleov algoritam da iskoristite pretrage korisnika. Posebno one „krive“ kada korisnici brzo preformuliraju svoj upit da bude konkretniji. I onda kliknu na nešto iz drugog pokušaja pretrage.
ZAKLJUČAK:
Ako vaš brend nema ništa od toga da se rangirate kao featured snippet ili vam to ne polazi za rukom, ako nemate fizičku trgovinu pa vam radno vrijeme kao rezultat ne pomaže u povećanju prodaje, odlučite se za taktiku pozicioniranja za long-tail upite i lokalne upite. Stvarajte sadržaj koji dovode promet prema vašim web stranicama!
Želite li znati više, pročitajte i ove blogove:
Najnoviji članci
Što je DeepSeek i kako stoji u usporedbi s ChatGPT-em?
Pitate li se što je DeepSeek o kojem svi pričaju kao najvećoj konkurenciji ChatGPT-a, u ovom tekstu pokušala sam jednostavnim jezikom pojasniti osnove.
10 veljače, 2025Koje je najbolje vrijeme objave na LinkedInu? (ažurirano siječanj 2025)
Objave na LinkedInu imat će različit doseg ovisno o vremenu objave, ali i nekim drugim detaljima. Ovo je 13 provjerenih savjeta za objavljivanje na LinkedInu!
29 siječnja, 2025[TEST] AI za slike: Ovo su najbolji besplatni AI alati za slike (s primjerima)
Umjetna inteligencija već može generirati slike različitih stilova, a kvaliteta ovisi o naredbama koje unosite te koristite li plaćenu ili free verziju.
24 siječnja, 2025