Kakva je budućnost SEO optimizacije u svijetu umjetne inteligencije? Je li SEO (ponovo) mrtav? Ima li više smisla stvarati sadržaj samostalno kad ga AI može višestruko brže „izbaciti“?
Puno je pitanja posljednjih tjedana i mjeseci vezano za SEO koje postavljamo.
Iako nisam Vidoviti Milan, niti proričem budućnost (pa tako definitivno nemam pojma što će se dogoditi za godinu, dvije ili deset), po ovom što se trenutno događa u svijetu umjetne inteligencije, zajedno s ostatkom SEO zajednice pokušavam pretpostaviti kako bi SEO mogao izgledati vrlo skoro. I hoću li morati potražiti novi posao 🙂
Ne samo da imamo 100 milijuna korisnika ChatGPT-a, već je i Google početkom svibnja predstavio najveću primjenu svoje tražilice IKAD, a sve zbog umjetne inteligencije. Ne treba se lagati – SEO kakav poznajemo više neće postojati!
Budućnost pretraživanja na Google tražilici– s integriranim „generativnim AI-em“ – tzv. Search Generative Experience ili skraćeno SGE, definitivno je zauvijek promijenjena.
Odgovor na pretrage korisnika prvo će generirati AI čiji će se tekst pojavljivati iznad svih rezultata, a čime SEO rezultati padaju još niže u hijerahiji tražilice, koja je već sada zagušena oglasima. No najgore je što će se Google besplatno moći poslužiti tuđim (vašim) sadržajem, a pritom vi nećete dobiti ništa. Da, spomenut će vas kao izvor, ali pitanje je hoće li itko kliknuti na to.
Iako Europa (pa time i Hrvatska) još nemaju SGE na svojoj verziji Googlea, po onom što se događa u Americi možemo pretpostaviti što će se dogoditi. Čak i ako EU opet bude nekako regulirala SGE, u svijetu online pretraga očekujte ogromne promjene – i zbog samog Googlea i zbog konkurentnost ChatGPT-a.
Ovo je mogućih 11 potencijalnih promjena za SEO budućnosti:
- Povećana konkurencija na SERP-u
- Pad ROI-a od SEO rezultata
- Više pretraga koje ne rezultiraju klikom (tzv. zero-click pretraga)
- Naglasak na „prirodnom“ jeziku
- Fokus na autorske stručne članke
- Više zaključanog i plaćenog sadržaja
- Rast tzv. programatskog SEO-a
- Personalizacija rezultata pretrage
- Poboljšana interakcija s korisnicima
- Više vizualnih pretraga
- Više važnosti za offpage ranking faktore
Ajmo redom od točke do točke:
1. Povećana konkurencija na SERP-u
ChatGPT tj. Generativni AI će drastično povećati količinu dostupnog sadržaja jer će naprosto biti jednostavnije stvarati sadržaj.
Vrijeme i vještine koje su do sada bile potrebne da se stvori kvalitetan i SEO optimiziran sadržaj smanjio se na svega par minuta. Znate li na koje se ključne riječi trebate fokusirati i date li AI-u dobre naredbe (promptove), možete dobiti zaista upotrebljiv tekst. On neće biti originalan i nešto nikad viđeno, ali vam može pomoći da brzo popunite web sadržajem kakvog želite i kakav se može rangirati na Google tražilici.
2. Pad ROI-a od SEO rezultata
SEO optimizacija web stranica i sadržaja na njoj posljednjih je deset godina značila izrazito puno za rast tvrtki koje su ulagale u taj vid marketinga.
Obzirom da će na Google rezultatima biti ogromna gužva te da će jako puno sadržaja ciljati iste ključne riječi, naravno da neće sav sadržaj dobiti željene klikove i konverzije.
No nije samo stvar količine sadržaja. Google će kroz ogroman AI okvir na samom vrhu tražilice jednostavno korisnicima moći odgovoriti na čitav niz pitanja bez da oni kliknu na „plavi link“ koji će ih odvesti na neku web stranicu. Iako u tom okviru pored Googleovog odgovora na pretragu korisnika stoje navedeni izvori, da li Google odgovor na pitanje već kroz AI okvir, korisnik neće nužno imati potrebu da klikne na vanjski izvor da dobije dodatne informacije.
Naravno, neće to biti jednako u svim nišama i industrijama jer je Google dosta oprezan oko davanja medicinskih i financijskih savjeta, ali za velik dio web stranica AI odgovor mogao bi znači i manjak klikova.
I dalje će postojati niz od 10 SEO rezultata koje će voditi korisnike s Googlea na web stranice, no teško je vjerovati da će CTR, a posljedično i konverzije ostati iste.
3. Više tzv. Zero-Click pretraga
Kao što sam gore spomenula, mogao bi se dogoditi značajna promjena u omjeru klikova i neklikova. I dok već sada znatan dio pretraga (više od 25% pretraga na Googleu) ne rezultira klikom (to zovemo zero-click pretraga), u budućnosti bi se to moglo povećati na 50, pa i do 75%, ovisno o tome kako će korisnici postavljati pitanja, odnosno hoće li Google moći odgovoriti na postavljena pitanja na zadovoljavajući način bez da im ponudi.
Ono što potiče ovaj zaključak jest mogućnost da na Googleov AI-odgovor možete dodatno kliknuti na „follow up“ gumb koji se računa kao proširenje pretrage, a ne rezultira klikom prema nekoj web stranici. To će zapravo više izgledati kao chat s Googleom, a manje kao trenutna situacija gdje korisnik postavi pitanje, a Google ponudi odgovor, nakon čega korisnik mora izmijeniti pretragu ukoliko nije zadovoljan inicijalnim ponuđenima rezultatima.
Iako je ovo vjerojatno super za korisnike, za vlasnike web stranica moglo bi biti grozno: Google bi mogao iskoristiti vaše znanje i rad da ponudi odgovor u direktno na SERP-u (stranici s rezultatima pretrage).
4. Naglasak na „prirodnom“ jeziku
Zbog tzv. konverzacijskog pretraživanja,moguće je da će se SEO sadržaj u budućnosti fokusirati snažnije na long-tail ključne riječi, odnosno specifične upite koje korisnici koriste inače u životu.
Dakle, umjesto da pretražujemo „izleti u hrvatskoj s djecom“, mogli bismo imali više pretraga poput „gdje otići s djecom na izlet u Hrvatskoj, a da je na maksimalno sat vremena vožnje od Zagreba“
5. Fokus na autorske stručne članke
Obzirom da Google trenutno gura visoko na rezultatima pretrage one stranice koje zadovoljavaju YMYL tj E-E-A-T faktore, za pretpostaviti je da će tako biti i u budućnosti. Određene teme i industrije koje značajno utječu na čovjekov život (tu govorimo primarno o medicini, financijama i pravu) ne bi trebali toliko izgubiti zbog novog SGE iskustva pretraživanja jer Google vjerojatno neće ni ponuditi AI-generirani odgovor na neku od pretraga iz tih polja.
Stoga će biti jako bitno da sve web stranice koje jesu u YMYL polju navode autore svojih članaka, odnosno da se svi članci potpišu, a na samim stranicama da postoje jasno izlistane biografije autora koje potvrđuju nečiju stručnost.
Ako ne radite u niši koja spada pod E-E-A-T, preporuka je da sve članke potpišete kako biste ušli u kategoriju sadržaja koje je napisao čovjek, a ne AI.
Ps. Google launcha novu sekciju na rezultatima pretrage – Perspectives, koja bi mogla odigrati veliku važnost u SEO prometu prema vašim web stranicama.
6. Više zaključanog ekskluzivnog i plaćenog sadržaja
Jedan od načina na koji se stručnjaci u različitim poljima mogu boriti s ChatGPT-eom te Googleovim Bardom i SGE-om jest da zaključaju sadržaj.
Zaključan sadržaj jest onaj sadržaj za koji morate imati poseban pristup, bilo da ga dobijete putem posebnog linka (čiji sadržaj nije indeksiran), bilo da se radi o besplatnom sadržaju ili onom iza paywalla, zatvorenog communityja uz lozinku ili da ga morate downloadati da biste ga pročitali.
Vjerujem da će se mnogi stručnjaci poslužiti ovom taktikom kako bi i dalje privlačili korisnike na svoje web stranice, a to će vjerojatno morati raditi kroz izgradnju email baze pretplatnika, tj velikog broja ljudi u online zajednicama (grupe, followeri itd).
Direktor Ahrefsa, jednog od TOP SEO alata, Tim Suolo komentirao je kako je tradicionalnih “deset plavih linkova” poticalo ljude da dijele svoj sadržaj online i upitao se što će sad motivirati ljude.
Trenutno je velik motiv da napišete nešto originalno i stručno to što možete monetizirati to znanje kroz klikove korisnika na tražilici, a sad s neminovnim padom prometa te Googleom koji će se besplatno posluživati vašim sadržajem, zašto bi stručnjaci i dalje dijelili sadržaj besplatno?
7. Programatski SEO mogao bi postati jako važan
Programatski SEO tj programmatic SEO je metoda kojom se na ogroman broj upita na tražilicama odgovara izgradnjom zasebnih landing stranica, stvarajući tako na tisuće i tisuće stranica. Primjer stranica s programatskim SEO-om su Tripavisor ili Yelp koji imaju zasebne stranice za gotovo sve turističke tj. poslovne pretrage.
Za razliku od „običnog“ SEO-a, uz programatski SEO možete automatizmom s pomno izvučenim podacima stvoriti na stotine različitih stranica s ciljem višeg rangiranja na Googleovim rezultatima pretrage.
8. Personalizacija rezultata pretrage
Google već zna gdje smo locirani pa nam nudi nama najrelevantnije rezultate na osnovi lokacije, a u budućnosti bi se personalizacija mogla proširiti i na druge elemente kako bi korisnik dobio sadržaj upravo za nju ili njega.
9. Poboljšana interakcija s korisnicima
Obzirom na to da će pretrage nalikovati na razgovor s Googleom, optimizacija title tagove, metaopisa i drugih elemenata na web stranici koji će motivirati korisnike na klik mogla bi biti ključna.
10. Više vizualnih pretraga
Vizuali već sad čine više od polovice svih pretraga na Googleu, pa je za pretpostaviti da bi optimiziranje sadržaja za vizualne pretrage moglo biti od velike važnosti: Imenujte vizuale prema onom što prikazuju i koristite alt tagove kako biste opisali što se nalazi na vizualu.
11. Off-Page ranking faktori postat će bitniji
Ako zbog hiperprodukcije tekstova svi tekstovi počnu nalikovati jedni drugima, Google će kao ranking faktore morati uzeti puno više toga od same kvalitete odgovara na neki upit. To su već ranije spomenuti E-E-A-T faktori, ali i offpage faktori.
SEO optimizacija radi se on-site i off-site, a u off-site optimizaciju ulazi link building te social proof.
To znači da ćete se morati aktivirati u izgradnji backlinkova koji vode prema vašoj web stranici kako bismo osnažili domenu, ali i poraditi na prometu koji ne dolazi s Googlea kako biste ojačali tzv. social proof: signal da je vaš sadržaj zanimljiv ljudima diljem interneta, na različitim platformama, govori Googleu daje to potencijalno vrijedan sadržaj.
Zaključak:
Zbog ChatGPT-a i nove verzije Google tražilice, moguće je da ćete osjetiti znatan pad posjeta, ali i prihoda od SEO rezultata. Možda ne u sljedećih šest mjeseci jer SGE nije široko pušten u promet niti u Americi još, a dok dođe kod nas proći će još dosta vremena. No nemojmo se zavaravati da se promjena neće dogoditi. Bolje je da se pripremite za neminovne promjene, nego da očajavajte kad one stignu.
Što raditi?
- Objavljujte puno originalnog i SEO optimiziranog sadržaja koje ciljaju long-tail fraze.
- Objavljujte stručne članke koje su potpisali stručnjaci.
- Objavljujte originalne članke, istraživanja i studije slučaja koje ćete podijeliti dalje, a zauzvrat dobiti backlinkove i promet prema web stranici.
- Razmislite o zaključavanju članaka samo za pretplatnike, makar pretplata bila besplatna.
- Poradite na email marketing strategiji, kao i na stvaraju vlastitih online zajednica.
- Imate li biznis koji bi mogao profitirati od programatskog SEO-a, bacite se u to.
- Nemam pojma, i ja čekam što će biti.
MOŽDA VAS ZANIMA I OVO:
Najnoviji članci
Što je DeepSeek i kako stoji u usporedbi s ChatGPT-em?
Pitate li se što je DeepSeek o kojem svi pričaju kao najvećoj konkurenciji ChatGPT-a, u ovom tekstu pokušala sam jednostavnim jezikom pojasniti osnove.
10 veljače, 2025Koje je najbolje vrijeme objave na LinkedInu? (ažurirano siječanj 2025)
Objave na LinkedInu imat će različit doseg ovisno o vremenu objave, ali i nekim drugim detaljima. Ovo je 13 provjerenih savjeta za objavljivanje na LinkedInu!
29 siječnja, 2025[TEST] AI za slike: Ovo su najbolji besplatni AI alati za slike (s primjerima)
Umjetna inteligencija već može generirati slike različitih stilova, a kvaliteta ovisi o naredbama koje unosite te koristite li plaćenu ili free verziju.
24 siječnja, 2025