Google SGE je AI alat integriran u samu Google tražilicu

Što je Google SGE i kako će utjecati na SEO rankinge web stranica?

Google SGE mogao bi promijeniti svijet organskog prometa. I svi jedva (ne) čekamo vidjeti kako funkcionira. No kako stvari stoje, možda nikad ni ne zaživi u cijelosti.

Ako se o nečem pričalo u posljednjih godinu dana u svijetu digitala, to je bio AI. Unio je uzbuđenje, ali u nemir  – ovisno o tome s koje se strane businessa nalazite, autorske ili korisničke- a u svijetu SEO optimizacije najviše se pričalo o dvije stvari:

  1. utjecaju AI na kvalitetu tekstova i rezultate pretraga
  2. Googleovom uvođenju umjetne inteligencije u same rezultate kroz Google Search Generative Experience  (SGE)

 

Još sam u svibnju 2023. u tekstu o mogućim promjenama u post-ChatGPT svijetu spomenula Google SGE, no i umalo godinu dana kasnije još je uvijek u eksperimentalnoj fazi. Ipak, neka iskustva i podaci već postoje te je već moguće predvidjeti kako će SGE utjecati na Googleove rezultate pretraga u budućnosti.

U ovom članku proći ću s vama sva saznanja koja imam o SGE-i kako biste mogli bolje planirati digitalne aktivnosti vezane za optimizaciju vaših stranica i  sadržaja, a između ostalog:

  • što je Google SGE
  • gdje je Google SGE dostupan
  • koliko često se prikazuje Google SGE
  • što korisnici mogu raditi kroz SGE
  • jesu li Google Bard i SGE isti alati
  • koji SGE moduli postoje
  • utjecaj SGE-a na organski promet
  • kako se pripremiti za Google SGE
  • hoće li Google SGE ikad zapravo zaživjeti

 

Što je Google SGE?

Google Search Generative Experience ili SGE je inovativni element koji u samim rezultatima pretrage prikazuje odgovore koje je pripremila umjetna inteligencija. SGE rezultati kombinacija su različitih sadržajnih izvora s weba koje AI sažima u jedinstven odgovor prema svakom korisniku.

Korisnici će dobiti više informacija kroz samo jednu pretragu, jer će im SGE omogućiti da jednostavno prošire svoj upit putem dodatnih pitanja koje će im Google predlagati ili koje će sami korisnici postavljati. To znači da više neće morati u cijelosti morati svoju pretragu upisom u polje za pretragu, već će je dorađivati u suradnji s Googleovim AI alatom.

Trenutno korisnici kroz Google SGE mogu:

  • postaviti dodatno pitanje
  • izvršiti kupnju
  • dobiti sažetak odgovora iz više rezultata

 

Kako to izgleda u praksi:

Recimo da pretražujete „kako lakše zaspati“.

Google vam je do sada ponudio oglase i 10-ak SEO rezultata na prvoj stranici gdje ste mogli doznati odgovore kliknuvši na svaki rezultat zasebno. Kod SGE-a Google će vam odmah dati prijedloge prema onom što je sam pročitao na nizu izvora (a to ne moraju nužno biti oni koji se trenutno nalaze među TOP organskim rezultatima). U odgovore će biti uključeni relevantni linkovi prema web izvorima otkuda je Google prikupio informacije. I time dolazimo do sljedećeg logičnog pitanja:

 

Kako će SGE utjecati na promet prema web stranicama?

Rezultati koje SGE nudi korisnicima sadrži linkove prema izvorima otkud je AI prikupio informacije, no unatoč tome očekuje se pad organskog prometa i do 50% u određenim industrijama i nišama.

Osim same niše, faktori kao što su namjera pretrage i trenutni ranking na rezultatima pretrage mogli bi odrediti u kojoj će mjeri SGE utjecati na promet prema vašem webu.

Najvidljivija promjena na prvu svakako je poredak rezultata pretraga.

Dok se na klasičnom SERP-u korisnicima među rezultatima prvo prikazuju ili oglasi ili SEO rezultati, ovisno o tipu pretrage, odnosno ovisno o tome je li netko zakupio oglas za određene ključne riječi, kod SGE-a organizacija rezultata je drugačija.

Rezultati koje je Google ponudio korisnicima kroz Google Search Generative Experience nalaze na samom vrhu rezultata, iznad oglasa i ostalih rezultata.

 

Google SGE pojavljuje se iznad svih drugih rezultata

 

Istraživanje: SGE se pojavljuje kod 85% svih pretraga

Valja naglasiti kako se SGE ne pojavljuje  uvijek na rezultatima Google pretraga. Drugim riječima, neće svaki tip pretrage rezultirati pojavom  odgovora koje nudi umjetna inteligencija.

Google SGE ima tri različite varijante prikaza:

  • Opt-in (68% slučaja) kad korisnici sami zatraže odgovor od AI-alata
  • Collapsed (16%) kada se prikaže AI odgovor
  • None (15%) kada se SGE ne pojavi

Google SGE- izvor fotografije BrightEdge

 

Istraživanje koje je radio BrightEdge pokazalo je da se Googleov Search Generative Experience (SGE) prikazuje za 84% svih pretraga.

Istraživanje koje je tvrtka Authoritas provela na američkom tržištu pokazalo je slične rezultate – SGE se prikazao u 86,8% svih pretraga, odnosno samo 13,2% svih ključnih riječi nije.

Dok su se u Brightedgeu fokusirali na sve tipove pretraga,  Authoritas se fokusirao na one komercijalnog tipa. I tu su došli do nekih potencijalno alarmantnih rezultata.

 

Google SGE i shopping primjer

Naime, kod komercijalnih pretraga čak 94% svih SGE linkova različito je od organskih SEO rezultata, što bi moglo jako utjecati na SEO promet kod nekih web stranica.

O istraživanju: Fokus istraživanja bile su pretrage komercijalne prirode. Provedeno je na uzorku od 1000 riječi i 10 različitih industrija kroz dva dana tijekom prosinca 2023., a ovo su industrije koje su bile uključene:

  • Automotive
  • Ecommerce & Retail
  • Entertainment
  • Fashion & Apparel
  • Finance
  • Food & Beverage
  • Health & Wellness
  • Legal
  • Technology & Electronics
  • Travel & Hospitality

 

 

Rezultati su pokazali sljedeće:

·         SGE je prikazao u prosjeku 10 linkova po odgovoru, od čega su samo 4 bila jedinstvena

·         94% svih SGE linkova komercijalne prirode različiti su od organskih SEO rezultata

·         Odgovori koje je ponudio AI u 93,8% slučajeva nisu sadržavala linkove prema web stranicama koje se trenutno rangiraju među TOP 10 organskih rezultata na Googleu

·         Samo 4,5% URL-ova bilo je identično URL-u koji se trenutno rangira među TOP rezultate

 

Kada Google SGE neće generirati AI odgovore?

Određene vrste pretrage neće rezultirati aktivacijom SGE-a, a to su između ostalih:

– Navigacijski upiti (npr. Facebook, Amazon)
– Brza pitanja poput tekstova pjesama ili vremenske prognoze.
– Osjetljive teme (spol, rasa, religija, trauma itd) iako nisu sve takve teme blokirane.
– Novosti i događanja
– Sadržaj za odrasle
– Mnoge vrste YMYL upita (financije, zdravstvo, pravo) iako SGE nekad odgovori uz ograđivanje.

 

Razlika: Jesu li Google Bard i Google SGE ista stvar?

Mnogi se pitaju jesu li Googlev Bard i Googleov SGE zapravo isti alati. Nisu.

Google ima dva generativna AI proizvoda: Bard- koji je samostojeća aplikacija i više chat-like i Search Generative Experience (SGE) koji je integriran u glavnu Googleovu tražilicu.

 

Je li Google SGE dostupan u Hrvatskoj?

Googleov SGE pojavio se u svibnju 2023. na tržištu SAD-a, a krajem 2023. godine postao je dostupan je u 120 zemalja diljem svijeta. U Europi (pa tako i Hrvatskoj) još nije dostupan.

Kada/ako SGE bude dostupan na našem tržištu, nećete automatski dobiti SGE rezultate prvi put kad odete na Googleovu tražilicu.

Da biste dobili i vidjeti SGE odgovore među rezultatima pretrage na Googleu, trebate imati otvoren Google account i prijaviti se na Google Labs.

 

Kako se pripremiti za Google SGE?

Valja napomenuti da ovo nije prvi put da se Google miješa u rezultate pretrage “otimajući” klikove web stranicama.

Googleovi tzv. rich- rezultati uzeli su dobar dio prometa brojnim web stranicama koje su ranije imale koristi od jednostavnih i vrlo čestih upita poput nekih definicija, vremenske prognoze, konverzija valuta i slično. Uvođenje tzv. featured snippeta  i Knowledge Carda povećalo je broj tzv. zero-klik pretraga – onih koje ne završavaju nikakvim klikom. No to nije nužno uvijek bilo loše.

Jedna od tih zero-klik pretraga jest kad netko ukuca „xy radno vrijeme Zagreb“ pa mu Google izbaci lokalni SEO rezultat, osoba vidi da je trgovina otvorena i ode do nje bez da je išta kliknula.

Zanimljv je podatak da oni koji su  uz pomoć data-nosnippet taga odlučili spriječiti Google da koristi njihove podatke kao Featured Snippet nažalost kao rezultat toga imali smanjen promet (izvor)! To znači da se ne moramo nužno odmah bojati utjecaja SGE-a na promet prema našim web stranicama.

Možda će vam upravo SGE dovesti nove korisnike na web stranicu jer će vaš sadržaj biti dio AI odgovora, a korisnici mogu kliknuti na vaš link da saznaju više informacija.

Iako je neminovno da će se određeni stupanj pada SEO prometa dogoditi, nitko zapravo još ne zna točno koliko.

Osim toga, Google je  tijekom 2023. godine nekoliko puta ažurirao svoj osnovnih algoritam tražilice u kojem je velika važnost stavljena na koristan sadržaj i stručnost kroz E-E-A-T faktor te je prošla godina zaista pokazivala iznimne fluktuacije – organski promet nekima su naglo padali, a drugima naglo skakali.

SGE moduli

Trenutno postoji 6 modula koji se pojavljuju na SERP-u kao dio Search Generative Experiences (SGE) značajke:

  1. Neorganizirane liste: popisi različitih stvari bez specifičnog poretka ili čak opisa.
  2. Organizirane liste: numerirane liste koje se mogu pojaviti sa ili bez opisa, ovisi o ključnim riječima
  3. Recepti: Za pretrage vezane za pripremu hrane, SGE prikazuje tzv. ‘recipe cards’. Ove kartice prikazuju sažete i strukturirane informacije.
  4. Lokalne pretrage: za pretrage vezane uz neku lokaciju, SGE prikazuje lokalne rezultate, zajedno s kartom. Otvorite Google Business profil ako još niste.
  5. Proizvodi: SGE za komercijalne pretrage nudi različite prikaze proizvoda, ovisno o kojem se radi.
  6. Kodovi: SGE može generirati praktične. tzv blokove koda za sve pretrage vezane uz programiranje i kodiranje

 

Google SGE primjer rezultata

 

U BrightEdgeu su se potrudili iscrpno istražiti utjecaj Googleovog SGE-a, što nama na europskom tržištu daje malu prednost u smislu bolje pripreme.

Više informacija i SGE primjera pogledajte na BrightEdgeovom blogu. Primjeri u ovom tekstu također su screenshotovi preuzeti s tog bloga.

 

Za bolje SEO rezultate u 2024. godini, fokusirajte se na sljedeće:

 

  • Lokalni SEO

Obzirom da je gotovo 50% svih pretraga na Googleu vezana za neku lokaciju, lokalni SEO je odavno bitan, a s pojavom SGE možda za neke biznise i presudan.

Googleovi rezultati pretraga posljednjih su godina sve više zatrpan lošim rezultatima, odnosno tzv. spam sadržajem te je u borbi da zadrži kvalitetu rezultata, a samim time i relevantnost za korisnike, uveo niz promjena.

Google Helpful Update algoritma i jačanje web stranica na kojima se nalazi stručan i provjeren sadržaj imaju za cilj pročistiti rezultate pretraga. Iako su glavni fokus E-E-A-T-a bili zdravstveni, financijski i pravni sektori, stručnost je postala sve bitnija. Stoga će jaki nišni webovi vjerojatno profitirati u budućnosti više od SEO prometa od onih „općih“ webova koji svaštare sa sadržajem.

Googleova dokumentacija potvrđuje da je E-E-A-T jako važan i za SGE: „ Za SGE postavljamo još veći standard kad su u pitanju odgovori vezani za određene pretrage kod kojih je informacija od kritične važnosti.“

  • Proširite sadržaj ciljajući long-tail upite

Ono što je pretpostavka, a prema prvih pola godine testiranja jest da je korisno optimizirati sadržaj na vašim web stranicama kroz long-tail upite, a prema „People also ask“ rezultatima. Valja napomenuti da „People also ask“/Drugi žele znati“ nije isto što i povezana pretraživanja.

  • Organizirajte sadržaj

Iako Google nije potvrdio da je Schema važan dio za SGE rankinge, dosadašnja praksa pokazala je da webovi koji imaju dobru strukturu implementiranu kroz Schema.org ostvaruju bolje rezultate od konkurenata.

Koristite na svom webu scheme kao što su Article, Person ili Review.

  • Optimizirajte vizuale

Vizuali su važan dio SGE rezultata te je iznimno bitno da se pobrinete za optimizaciju fotografija, infografika i ostalih vizualnih sadržaja kako bi povećali svoje šanse da se pojavite među rezultatima pretraga.

  • Radite video sadržaj

Stvarate li video sadržaj, imate više šanse rangirati se među rezultatima pretrage za čitav niz upita. Posebno se ističu upiti koji su korisne prirode, odnosno koji odgovaraju na „Kako“.

 

 

Postoji šansa da Google SGE nikad ne zaživi

Google Search Generative Experience (SGE) trebao je biti eksperiment koji će završiti u prosincu 2023, no izgleda da se taj eksperiment potiho produljio. Za razliku od Microsofta koji je prvi integrirao AI u samu tražilicu, Google nije žurio. Microsoftu se žurba ionako nije nešto pretjerano isplatilo – u godinu dana uzeli su tek 1% više globalnog tržišta.

 

Zašto Google SGE nije još zaživio?

Da biste koristili Google SGE morate živjeti u nekoj od zemalja gdje je on dostupan (a to nije nigdje u Europi) te se morate prijaviti ( stati u red) da dobijete pristup.

Zašto Google toliko čeka s punokrvnim launchom SGE-a vjerojatno leži u činjenici da AI tehnologija još nije na dovoljno visokoj razini da bi se implementirala na način da joj se može vjerovati.

Kako navodi Roger Montti iz SearchEngineJournala, postoje najmanje 3 velika problema koja se trebaju riješiti prije nego se AI može uspješno integrirati u pozadinu tražilice:

  1. LLM-ovi (jezični modeli) ne mogu se koristiti za sustav za dohvaćanje informacija jer se trebaju u cijelosti re-trenirati kako bi mogli dodavati nove podatke.
  2. Transformacijska arhitektura je skupa i neučinkovita
  3. Generativni AI nerijetko stvara lažne podatke, fenomen poznat kao haluciniranje.

 

Postoji nekoliko problema koji objašnjavaju zašto SGE u trenutnom obliku jednostavno ne može biti nova generacija AI pretraživanja.

Jedan od najvažnijih problema jest da jezični modeli ne mogu funkcionirati kao tražilica kada se stalno dodaju novi podaci.

U čemu je problem?

Dodavanje novih web stranica je proces u kojem tražilice izvlače semantičko značenje iz riječi i fraza u tekstu (tzv. “embedding”), zbog čega te web stranice postaju indeksirane, tj vidljive na tražilice.

Nakon toga tražilica treba ažurirati cijeli indeks da zna gdje će pozicionirati nove web stranice. Dodavanje novih web stranica može promijeniti kako tražilica razumije i povezuje sve ostale web stranice pa onda prolazi kroz sve web stranice koje su indeksirane i ažurira njihove međusobne veze ako je to potrebno.

Za razliku od „običnih“ tražilica, LLM-ovi ne mogu dodavati nove web stranice u svoj indeks jer bi to zahtijevalo novo treniranje cijelog jezičnih modela. U Googleu istražuju kako riješiti ovaj problem,ali i problem „haluciniranja“ kako AI ne bi nudio netočne informacije. To znači da moraju naučiti AI  da samostalno provjerava podatke. Sve su to ogromni izazovi i čini se da rješenje nije ni blizu.

 

Zaključak:

Priprema za Googleov SGE treba biti fokusirana na namjeru pretrage i korisničko iskustvo, a manje na samo „bildanje“ ključnih riječi. Radite na jačanju online autoriteta i podižite vidljivost svog brenda kroz različite suradnje, ali i društvene mreže kako biste iskoristili snagu preporuke i direktnih dolazaka. Čak i ako SGE nikad ne zaživi, sve upute za optimizaciju web stranica i sadržaja na njoj bit će vam korisne.

Ono što je sigurno jest da je još puno nepoznanica u vezi SGE značajke i da će se mnogi biznisi trebati nanovo prilagoditi kako bi iskoristili ovu novu priliku za podizanjem organskog prometa.

 

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI I OVO:

Ako ti se sviđa članak, podijeli ga drugima!

Najnoviji članci